Fråga Lund..
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Fråga Lund..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dum fråga som vanligt , hur mycket effekt har man plockat ut från en EKF motor? folk verkar ju va lite rädd för den sachsmotorn varför.., zundapp mfl finns det ju tonvis med trimgrejor till... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min var 50cc. 2,9hk original men jag har hört att den även fanns som 50cc 5hk. men det är som sagt bara vad jag har hört... <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min EKF 80cc har hållit för 107km/h.
Det som går sönder på EKF är (Vad vi har märkt idag) Utgående drevaxeln som går av. Och vevaxeln som går ut till svänghjulet. Den går av precis jäms med svänghjulet.
Även att vevpartiet vrider sig lite om man har otur.
Såg förut en på blocket som hade bänkat sin Golden Champ med 80cc EKF till c:a 15hk. <!-- </EdIndex> --></div>
Det som går sönder på EKF är (Vad vi har märkt idag) Utgående drevaxeln som går av. Och vevaxeln som går ut till svänghjulet. Den går av precis jäms med svänghjulet.
Även att vevpartiet vrider sig lite om man har otur.
Såg förut en på blocket som hade bänkat sin Golden Champ med 80cc EKF till c:a 15hk. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en original EKF cylinder som det är myyycket större hål i än dom som man brukar se.
Den är märkt med nr 3 i utblåset.
Pekka i klubben har en sån cylinder på sin F50, och den toppar ca 80 blås.
Hans är borrad till 41 mm, och min är borrad till 39 mm.
Original är dom 38,3 mm.
Jag har hört nå snack om 4,3 hk original....
Min kommer hamna på min "Finnholmare" nån gång när jag får tid mellan blöjbyten och barnvagns puttande <!-- </EdIndex> --></div>
Den är märkt med nr 3 i utblåset.
Pekka i klubben har en sån cylinder på sin F50, och den toppar ca 80 blås.
Hans är borrad till 41 mm, och min är borrad till 39 mm.
Original är dom 38,3 mm.
Jag har hört nå snack om 4,3 hk original....
Min kommer hamna på min "Finnholmare" nån gång när jag får tid mellan blöjbyten och barnvagns puttande <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju 4 st EKF:er men bara 3 st med Athena 80, så då får det bli en liten "original" på den sista
Ett vanligt 3 vxl block ska jag svetsa upp rejält så att det går att yxa dit nått kul på det.... <!-- </EdIndex> --></div>
Ett vanligt 3 vxl block ska jag svetsa upp rejält så att det går att yxa dit nått kul på det.... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här använder vi verkligen finverktygen ser jag!
Jag har fått tag i en 3 vxl KFS motor. Har två st 50cc aluminiumcylindrar med stora flänsar och tillhörande solfjädertopp. Satt väl original i Sachs GS eller liknande. Funderar på att yxa dit dem på mitt KFS block. Få en sniken 50cc Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Sura skrev:Jag har ju 4 st EKF:er men bara 3 st med Athena 80, så då får det bli en liten "original" på den sista
Ett vanligt 3 vxl block ska jag svetsa upp rejält så att det går att yxa dit nått kul på det....
Här använder vi verkligen finverktygen ser jag!
Jag har fått tag i en 3 vxl KFS motor. Har två st 50cc aluminiumcylindrar med stora flänsar och tillhörande solfjädertopp. Satt väl original i Sachs GS eller liknande. Funderar på att yxa dit dem på mitt KFS block. Få en sniken 50cc Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det blir tom brytarsystem på den.
MEN, eftersom den är helrenoverad och det sitter 4 lamells koppling på den, så kan det ju tänkas att det ramlar dit en Athena 80 eller en gammal YZ om det går för sakta...... <!-- </EdIndex> --></div>
Ja motorn är redan ihopslagen, och kommer att få en Dellorto 20 om den får plats i ramen.S_Compakt skrev:Tror du själv på det där ....Sura skrev:så då får det bli en liten "original" på den sista
Det blir tom brytarsystem på den.
MEN, eftersom den är helrenoverad och det sitter 4 lamells koppling på den, så kan det ju tänkas att det ramlar dit en Athena 80 eller en gammal YZ om det går för sakta...... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)