"Jacka" Kolv?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

"Jacka" Kolv?

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej..har rivit isär motorn på min Älgläpp å bytt kedja till trampmekanismen,å nu tänkte jag passa på att jacka kolven när jag ändå har isär den eftersom den e jäkligt slö,men det är ungefär trettio år sedan jag gjorde detta så jag skulle gärna vilja ha tips på hur mycket man ska fila upp... :) <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart :?: :D
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS :shock: Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan :? <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart :?: :D
Lycka till
jo det e klart man kan ju byta cylinder osv. men hade bara tänkt mig en liten upplyftning...sotat avgas,tändning har jag gjort..me nya packboxar kan ju vara en ide å byta..tack för tipsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS :shock: Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan :?
Jacka på kolvkjolen på avgassidan? Det gör inte ett dugg. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå..... <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipset :D <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Älgläpp skrev:
Matte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipset :D
Kul! Gör en sån snikfilning och dokumentera gärna. Kul att se vilka skillnader du noterar sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att man tappar lite komp med mitt recept, men det uppvägs med råge av förbättrad andning. Jag har hjälpt ett par kompisar i somras med samma luckning/jackning.
Resultat? En växel högre i uppförsbackarna (samt att min Flinta inte längre hänger med, har en plan som ska ändra på det åxå) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man tappar komp ökar man segdragningen.
Alternativet att lyfta cylindern och kompensera med "lucka" på insuget och svarva av överdelen på cylindern, motsvarande lyftet. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet. Grejen är att man knappt hade tillgång till ens ett betongolv på den tiden.
Snikfilning, var ordet. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså på den tiden. Då lyfte jag bara cylindern 1,5 mm inget annat, men det ökade farten ganska bra och polisen hittade inget trimm. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)

[Klicka för möjlighet att zooma]

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)

[Klicka för möjlighet att zooma]

Bild

Bild
Tackar..jäkligt roligt att se och läsa :D <!-- </EdIndex> --></div>
dessan266
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2010, 23:00

jacka kolven

Inlägg av dessan266 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej att slipa ner topplocket lite då, hjälper det? ger det någonting här dvs plana toppen...

dessan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar