Nytillverkade motorer !!
Nytillverkade motorer !!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg på mopedfantasternas sida att det kommer att säljas nytillverkade sachsmotorer (4 pet)motorer ... visserligen 4995:- men det får man ju nästan ge för en gammal på tradera , frågan är ju vilken kina kvalle dom håller ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En motorintreserad kompis var på semester i nordafrika, kommer inte ihåg vilket land, och han hade reagerat över hur många mopeder med sachsmotor det fanns där. Tyskland och afrika hade ju mycket kontakter sen kolonialtiden. så jag skulle inte bli förvånad om det tillverkas där.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.
Dom tillverkas i Mexico
nära fabriken som gjorde VW bubbla många år efteråt ,
även Borgward Isabella tillverkades där 1962 - 1968 efter att Borgwardkoncernen gjorde konkurs.
se http://en.wikipedia.org/wiki/Borgward <!-- </EdIndex> --></div>
Dom tillverkas i Mexico
nära fabriken som gjorde VW bubbla många år efteråt ,
även Borgward Isabella tillverkades där 1962 - 1968 efter att Borgwardkoncernen gjorde konkurs.
se http://en.wikipedia.org/wiki/Borgward <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
APRILIA tillverkar också dessa men bara idag så skynda och beställ
<!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:
APRILIA tillverkar också dessa men bara idag så skynda och beställ
<!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart tog han vägen som ville veta var motorerna fanns ??
Här är dom http://www.cylinderloppet.n.nu/om-oss
Han tog nog bort sitt inlägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Här är dom http://www.cylinderloppet.n.nu/om-oss
Han tog nog bort sitt inlägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst ja, det var 1:a april... men jag tror ändå inte på någon nytillverkning för de här motorerna är alldeles för komplicerade att bygga så 4.995 kronor skulle kanske hamna rätt. Hur är det med emmisionskraven förresten? Jag tror inte en sådan gammal konstruktion funkar idag. Och finns det verkligen någon efterfrågan, för vem skulle köpa en ny Volvo PV idag???
Nä, det här är en ren motornostalgi och det blir nog till att fortsätta lappa, laga, NOS och Tradyra och nytillverkade reservdelar från någon liten fabrik där borta i Kina....
En fyrpetad motor kostade 525 spänn från Svenska Cykelfabriken alldeles i början av sjuttiotalet vilket motsvarar cirka 3.600 kronor idag. Jag kommer ihåg att de här motorerna satt på de tidiga DBS Sport mopederna. <!-- </EdIndex> --></div>
Nä, det här är en ren motornostalgi och det blir nog till att fortsätta lappa, laga, NOS och Tradyra och nytillverkade reservdelar från någon liten fabrik där borta i Kina....
En fyrpetad motor kostade 525 spänn från Svenska Cykelfabriken alldeles i början av sjuttiotalet vilket motsvarar cirka 3.600 kronor idag. Jag kommer ihåg att de här motorerna satt på de tidiga DBS Sport mopederna. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag mins när man bara bytte motor och kastade den gammla i orginallådan. Priset var knappt 800 kr med ny kedja och drev bak.
Ofta var det inget fel på motorena man bytte. Nya kolvringar och ramlger och sedan monterades den på en beg moppe som såldes.
Vid Compakt tiden kom det massor med slaktade Compakter och Stockholmare, från försäkringsbolagen. Oftast bytte man gaffelkrona, lås,event gaffelrör och kompleterade motorn, oftast cylinder och förgasare.
Oftast var mopparna ganska nya. på sådana moppar gick bytesmotorena.
Tänker tillbaka på den tiden när det fans sachs motorer och delar i drivor,snyft <!-- </EdIndex> --></div>
Ofta var det inget fel på motorena man bytte. Nya kolvringar och ramlger och sedan monterades den på en beg moppe som såldes.
Vid Compakt tiden kom det massor med slaktade Compakter och Stockholmare, från försäkringsbolagen. Oftast bytte man gaffelkrona, lås,event gaffelrör och kompleterade motorn, oftast cylinder och förgasare.
Oftast var mopparna ganska nya. på sådana moppar gick bytesmotorena.
Tänker tillbaka på den tiden när det fans sachs motorer och delar i drivor,snyft <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den 4 vxl FANTOM motorn var endast för svenska marknaden står det !
se min Fantom http://cylinderloppet.zoomin.se/P2488344
Den gjorde 90 för jag hängde med bilarna på 90 väg ,
fast då vägde man bara 50kg.
F-N inte visste jag att det hette Fantom !!!! <!-- </EdIndex> --></div>
.S_Compakt skrev:Men vänta nu lite . !!! Motor på bilden till vänster var ju enligt texten en svensk mopedmotor ?? Nåt för ligistreglementet då
Den 4 vxl FANTOM motorn var endast för svenska marknaden står det !
se min Fantom http://cylinderloppet.zoomin.se/P2488344
Den gjorde 90 för jag hängde med bilarna på 90 väg ,
fast då vägde man bara 50kg.
F-N inte visste jag att det hette Fantom !!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568