Bosch-ifiera Stefa-tändningen på trimmad Flinta?
Bosch-ifiera Stefa-tändningen på trimmad Flinta?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag har en Flinta med sur Stefa K-tändning. Eftersom denna tändplatta har 54mm cc på tändspolen tänkte jag byta Stefa-spolen mot en 54mm cc Bosch (Sachs, alltså). När jag ändå har "brallorna nere" tänkte jag även borra upp hålet i tändplattan till 18mm för att kunna få dit en typ Bosch-konding med lödanslutning. Har jag tänkt fel eller låter det som en vettig ide?
Ps: Orginal-motorn står orörd på hyllan, man är väl ingen barbar... <!-- </EdIndex> --></div>
Ps: Orginal-motorn står orörd på hyllan, man är väl ingen barbar... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller varför inte bygga om till utanpåliggande tändspole och kondensator
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110307/utanpaliggande-tandspole-pa-tempus-moped <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110307/utanpaliggande-tandspole-pa-tempus-moped <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skulle i såfall vara om belysningsdelarna från Stefa överflyttades till Bosch-tändplattan men då är det ju ingen Bosch tänd/ljus svänghjulsmagnet längre.... <!-- </EdIndex> --></div>
Mindre bra om det är en moped i original därför Bosch hade helt annat system för det oberoende baklyset än Stefa. Ex. ledningar och ljusomkopplare stämmer då inte längre utan måste byggas om.Vegge skrev:Varför inte bara kasta dit komplett bosch-tändning på en gång?
Skulle i såfall vara om belysningsdelarna från Stefa överflyttades till Bosch-tändplattan men då är det ju ingen Bosch tänd/ljus svänghjulsmagnet längre.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
På vilket vis då?
Både min Flinta (Stefa) och Ilo och Sachs fungerar på samma vis vad gäller bakljuset, slår man av huvudljuset slocknar bakljuset då det inte blir nåt magnetfält. <!-- </EdIndex> --></div>
Hmm, va?56:an skrev:Mindre bra om det är en moped i original därför Bosch hade helt annat system för det oberoende baklyset än Stefa. Ex. ledningar och ljusomkopplare stämmer då inte längre utan måste byggas om.Vegge skrev:Varför inte bara kasta dit komplett bosch-tändning på en gång?
Skulle i såfall vara om belysningsdelarna från Stefa överflyttades till Bosch-tändplattan men då är det ju ingen Bosch tänd/ljus svänghjulsmagnet längre....
På vilket vis då?
Både min Flinta (Stefa) och Ilo och Sachs fungerar på samma vis vad gäller bakljuset, slår man av huvudljuset slocknar bakljuset då det inte blir nåt magnetfält. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Stefa: mekanisk inkoppling av bakljus via ljusomkopplaren.
Kaffet urdrucket och IKEA äppelkakebiten i magen. Solen tittar fram nu, blir inget mer skrivet just nu. Ska ut och fixa lite... Hej så länge.... <!-- </EdIndex> --></div>
Bosch: induktiv inkoppling av bakljusAmarace skrev:
Hmm, va?
På vilket vis då?
Stefa: mekanisk inkoppling av bakljus via ljusomkopplaren.
Kaffet urdrucket och IKEA äppelkakebiten i magen. Solen tittar fram nu, blir inget mer skrivet just nu. Ska ut och fixa lite... Hej så länge.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En Monark med Ilo och Stefa har ingen speciell avstängning av bakljuset (på dom med separat bakljusspole), medans en Crescent/MCB kan ha det, beroende på vilken omkopplare den har, är det en "vanlig" omkopplare med endast en "spak" så är det bara huvudljuset (och bakljuset om det endast sitter en ljusspole), medans om det sitter en omkopplare med två spakar, en för av/på och en för hel/halv så finns det två anslutningar för av/på, ena för framljuset (som då går vidare till den andra spaken), andra för bakljuset om man vill (som är oberoende), men det fungerar utmärkt att köra bakljuset direkt på spolen.
Annars har jag nåt stort fel på alla mina med Stefa.
Edit, glömde Oavsett hur det nu skulle kunna vara behöve rman ju inte koppla om något, OM det nu är mekanisk brytning av bakljuset så spelar det ju ingen roll om man isåfall sätter dit Bosch, fungerar ju utmärkt ändå.
(men som sagt, alla mina Stefa fungerar utmärkt att driva från spolen direkt) <!-- </EdIndex> --></div>
Det är ju isåfall bara en sak som mopedtillverkaren har själv, för bakljuset kan ju inte lysa utan att huvudljuset är på.56:an skrev:Bosch: induktiv inkoppling av bakljusAmarace skrev:
Hmm, va?
På vilket vis då?
Stefa: mekanisk inkoppling av bakljus via ljusomkopplaren.
En Monark med Ilo och Stefa har ingen speciell avstängning av bakljuset (på dom med separat bakljusspole), medans en Crescent/MCB kan ha det, beroende på vilken omkopplare den har, är det en "vanlig" omkopplare med endast en "spak" så är det bara huvudljuset (och bakljuset om det endast sitter en ljusspole), medans om det sitter en omkopplare med två spakar, en för av/på och en för hel/halv så finns det två anslutningar för av/på, ena för framljuset (som då går vidare till den andra spaken), andra för bakljuset om man vill (som är oberoende), men det fungerar utmärkt att köra bakljuset direkt på spolen.
Annars har jag nåt stort fel på alla mina med Stefa.
Edit, glömde Oavsett hur det nu skulle kunna vara behöve rman ju inte koppla om något, OM det nu är mekanisk brytning av bakljuset så spelar det ju ingen roll om man isåfall sätter dit Bosch, fungerar ju utmärkt ändå.
(men som sagt, alla mina Stefa fungerar utmärkt att driva från spolen direkt) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jämförelsen var mellan Bosch och Stefa typ "K" kopplat som det var tänkt från tillverkaren.
Sedan kan man säkert göra egna kopplingar och få det att funka ändå.
Skillnaden mot de äldre systemen är en lagändring som förordade separata system för fram- respektive baklyse. Den tidigare åtskillnaden i ljusomkopplaren dög då inte längre utan det skulle vara separata system hela vägen. Tror lagändringen kom typ 1960 -61 sådär....
Stefa K magnet borde kommit 1963 tillsammans med flintamotorn så de magneterna hade säkert bara en sorts belysningssystem (det senare) om den inte används i annan tillämpning förstås som t.ex. en utombordsmotor.
På Stefa K magneterna finns fram- respektive bakljuslindning på samma järnkärna som separata spolar.
På vilket sätt bromsljuset försörjs vet jag dock inte. Någon annan kanske?
Kul om någon kan visa upp ett komplett kopplingsschema för Stefa K magneten.
Visst ja, det var ju ut jag skulle.... hej då igen.... <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan kan man säkert göra egna kopplingar och få det att funka ändå.
Skillnaden mot de äldre systemen är en lagändring som förordade separata system för fram- respektive baklyse. Den tidigare åtskillnaden i ljusomkopplaren dög då inte längre utan det skulle vara separata system hela vägen. Tror lagändringen kom typ 1960 -61 sådär....
Stefa K magnet borde kommit 1963 tillsammans med flintamotorn så de magneterna hade säkert bara en sorts belysningssystem (det senare) om den inte används i annan tillämpning förstås som t.ex. en utombordsmotor.
På Stefa K magneterna finns fram- respektive bakljuslindning på samma järnkärna som separata spolar.
På vilket sätt bromsljuset försörjs vet jag dock inte. Någon annan kanske?
Kul om någon kan visa upp ett komplett kopplingsschema för Stefa K magneten.
Visst ja, det var ju ut jag skulle.... hej då igen.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då måste det finnas olika, det jag har på iaf ena FLintan har en separat bakljusspole.
Om det är som du säger, samma kärna men olika lindningar så håller jag med, då måste man ju stänga separat.
Men som sagt, det har ju ingen betydelse, ändrar man till Bosch med separat spole fungerar det ju ändå, det är ju om man gör tvärtom det kan bli fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Om det är som du säger, samma kärna men olika lindningar så håller jag med, då måste man ju stänga separat.
Men som sagt, det har ju ingen betydelse, ändrar man till Bosch med separat spole fungerar det ju ändå, det är ju om man gör tvärtom det kan bli fel. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund