VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.
VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej allihopa!
Då ska vi börja flagga för vad som är i görningen längre fram!
Det vi här ser är CAD bilder på den nya rakskurna primärdrivningen som kommer göra er
Sachsmotor betydligt effektivare jämfört med det snedskurna orginalskräpet..
Det kommer dessutom att göra livet betydligt enklare och bättre för motorlagring och vevparti.
Kort sagt en klar nödvändighet om ni vill få ut det där extra ut ur er motor.
Det kommer att finnas tre versioner är det tänkt.
Jag konstruera det här kitet så att dels så kan man använda orginalkorgen alternativt någon annans korg.
Det kommer att finnas gängor för att skruva fast korgen.
Dels kommer en racingvariant på korgen i aluminium.
Det tredje alternativet kommer att bli en lösning för en torrkoppling för dom mest extrema motorbyggarna.
Behöver jag tillägga att det måste vara bland det fränaste ni kan göra,
att montera en sån eller??
Men som sagt !!
Vi börjar med lite CAD bilder
Vi hörs när nått nytt är på G!
Roffe
<!-- </EdIndex> --></div>
Då ska vi börja flagga för vad som är i görningen längre fram!
Det vi här ser är CAD bilder på den nya rakskurna primärdrivningen som kommer göra er
Sachsmotor betydligt effektivare jämfört med det snedskurna orginalskräpet..
Det kommer dessutom att göra livet betydligt enklare och bättre för motorlagring och vevparti.
Kort sagt en klar nödvändighet om ni vill få ut det där extra ut ur er motor.
Det kommer att finnas tre versioner är det tänkt.
Jag konstruera det här kitet så att dels så kan man använda orginalkorgen alternativt någon annans korg.
Det kommer att finnas gängor för att skruva fast korgen.
Dels kommer en racingvariant på korgen i aluminium.
Det tredje alternativet kommer att bli en lösning för en torrkoppling för dom mest extrema motorbyggarna.
Behöver jag tillägga att det måste vara bland det fränaste ni kan göra,
att montera en sån eller??
Men som sagt !!
Vi börjar med lite CAD bilder
Vi hörs när nått nytt är på G!
Roffe
<!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
VRM PRimärdrivning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här projektet är fortfarande i planeringsstadiet då det är många saker som ska falla på plats.
Produktion och leverans kommer att ske mot våren då det inte är realistiskt att få allt färdigt tidigare.
Pris på delarna är inte heller klart så det är något som jag kommer att återkomma om längre fram.
Det är antagligen inte billigt så ni får börja samla pengar redan nu.
Ni som vill vara med på beställningslistan och ha en personlig uppdatering kan skicka ett e-mail till mig så håller jag er informerad om vad som sker och när.
Då är ni garanterat med på första serien av leverans.
Tanken när det gäller konstruktion är att kunna använda originalaxel och originallagring.
Anledningen till det är att hålla nere priset till en rimlig nivå samt att alla ska kunna skruva dit dom här grejerna.
Det finns inget i en Sachsmotor som är byggt för racing.
Så det här är ytterligare ett steg mot ett bättre liv för både motorn och ägaren av den i och med att primärdrevningen blir rak, med möjlighet att skruva dit en bättre koppling,
Utgående växelaxel samt specialvevpartiet.
Torrkopplingsalternativet medför ombyggnation av befintlig kopplingskåpa alternativt nytillverkning av dylika.
Återkommer i ämnet vad det lider..
Hälsar Undertecknad
<!-- </EdIndex> --></div>
Produktion och leverans kommer att ske mot våren då det inte är realistiskt att få allt färdigt tidigare.
Pris på delarna är inte heller klart så det är något som jag kommer att återkomma om längre fram.
Det är antagligen inte billigt så ni får börja samla pengar redan nu.
Ni som vill vara med på beställningslistan och ha en personlig uppdatering kan skicka ett e-mail till mig så håller jag er informerad om vad som sker och när.
Då är ni garanterat med på första serien av leverans.
Tanken när det gäller konstruktion är att kunna använda originalaxel och originallagring.
Anledningen till det är att hålla nere priset till en rimlig nivå samt att alla ska kunna skruva dit dom här grejerna.
Det finns inget i en Sachsmotor som är byggt för racing.
Så det här är ytterligare ett steg mot ett bättre liv för både motorn och ägaren av den i och med att primärdrevningen blir rak, med möjlighet att skruva dit en bättre koppling,
Utgående växelaxel samt specialvevpartiet.
Torrkopplingsalternativet medför ombyggnation av befintlig kopplingskåpa alternativt nytillverkning av dylika.
Återkommer i ämnet vad det lider..
Hälsar Undertecknad
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får mycket mindre axial belastning med rakskuret, men tappar en del i ingreppsyta per kugg, då ingreppsytan är större på sneskuret.
En lite lönnfet pilot på ca 100 pannor genererar en jävla kraft genom växellåda/koppling och vevparti vid motorbroms med sneskurna drev.
Många ggr mer än vad en trimmad motor orkar med. <!-- </EdIndex> --></div>
En lite lönnfet pilot på ca 100 pannor genererar en jävla kraft genom växellåda/koppling och vevparti vid motorbroms med sneskurna drev.
Många ggr mer än vad en trimmad motor orkar med. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Små ändringar med anledning av Rickys frågor.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är är inget personligt till dig Sura utan bara mina högst personliga tankar kring transmission generellt.
Vi hörs igen
MVH
Roffe <!-- </EdIndex> --></div>
Sura skrev: "Du får mycket mindre axial belastning med rakskuret!"
Jag är av den övertygelsen att du får ingen alls!
"Men tappar en del i ingreppsyta per kugg, då ingreppsytan är större på snedskuret."
Det är ju det som är en av dom stora bovarna när det gäller förluster i transmissionen.
Att just en stor ingreppsyta som också "Gnisslar" tänder,genom att glida sidledes genererar den typen också
friktion,värme OCH sidokrafter.
Fulltändigt onödigt!
En lite lönnfet pilot på ca 100 pannor genererar en jävla kraft genom växellåda/koppling och vevparti vid motorbroms med sneskurna drev.
Många ggr mer än vad en trimmad motor orkar med.
Du genererar en "Last" och Veven genererar en "Kraft"
När det gäller tändernas ingreppsyta, så ska den i vårt fall vara så liten som möjligt utan att belasta ingreppsytan till den grad att oljefilmen penetreras eller att dom knäcks.
Vi beräknar belastningsfallet till 4 gånger max effekt dvs. statisk belastning 60 HK.
Vi hörs igen
MVH
Roffe <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra Roffe! Men jag har åsikter
Försök att plasera lamellerna innuti drevet, kanske inete helt men närmare lagercentrum.
Det skrot vi kör med i dag vispar runt och vibrerar långt från lagret. Ju närmare lagercentrum mindre vispande.
Så exakt kan inte lamellplåtarna passa i korgen, så man kommer från obalansen.
Lamellplåtarna borde styra upp från lamellcentrum.
Mina tankar. <!-- </EdIndex> --></div>
Försök att plasera lamellerna innuti drevet, kanske inete helt men närmare lagercentrum.
Det skrot vi kör med i dag vispar runt och vibrerar långt från lagret. Ju närmare lagercentrum mindre vispande.
Så exakt kan inte lamellplåtarna passa i korgen, så man kommer från obalansen.
Lamellplåtarna borde styra upp från lamellcentrum.
Mina tankar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag lekte lite på jobbet och om man sänker in korgen i drevet får man i 4 lameller utan distans på kåpan
Ang rak/snedskuret så går en snedskuren mycket tystare för att fler kuggar är i ingrepp samtidigt <!-- </EdIndex> --></div>
Satt precis och skrev samma som ConradConrad Engström skrev:Bra Roffe! Men jag har åsikter
Försök att plasera lamellerna innuti drevet, kanske inete helt men närmare lagercentrum.
Det skrot vi kör med i dag vispar runt och vibrerar långt från lagret. Ju närmare lagercentrum mindre vispande.
Så exakt kan inte lamellplåtarna passa i korgen, så man kommer från obalansen.
Lamellplåtarna borde styra upp från lamellcentrum.
Mina tankar.
Jag lekte lite på jobbet och om man sänker in korgen i drevet får man i 4 lameller utan distans på kåpan
Ang rak/snedskuret så går en snedskuren mycket tystare för att fler kuggar är i ingrepp samtidigt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
man kan väl inte försvaga korgcentrumet för mycket heller, men visst är det bättre för kopplingslagret om det inte behöver bära så mycke tyngd långt ut <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Satt precis och skrev samma som ConradConrad Engström skrev:Bra Roffe! Men jag har åsikter
Försök att plasera lamellerna innuti drevet, kanske inete helt men närmare lagercentrum.
Det skrot vi kör med i dag vispar runt och vibrerar långt från lagret. Ju närmare lagercentrum mindre vispande.
Så exakt kan inte lamellplåtarna passa i korgen, så man kommer från obalansen.
Lamellplåtarna borde styra upp från lamellcentrum.
Mina tankar.
Jag lekte lite på jobbet och om man sänker in korgen i drevet får man i 4 lameller utan distans på kåpan