Växel?
Växel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grejat och ställt in växlarna på flakmopeden även om inte tiden har funnits.. Men nu är det så att nä'r jag kör 1,2,3 sen ska jag växla ner till 2 från 3 då hittar den ingen växel där.. varför? :O Tacksam för alla svar som kan leda till en lösning <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem, men om jag ska gå från 3:an till 2:an får jag först lägga i 0:an (fast inta släppa upp kopplingen) och sedan lägga i 2:an. Hur jag än justerar går det inte att få i 2:an direkt efter 3:an <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är bara en vanesak att gå förbi 2:an lite snabbt till 0:an och sedan tillbaka, lägga 2:an när man kommer från det hållet är lättare av någon anledning <!-- </EdIndex> --></div>
Jo visst går det, det är väl handväxlat du har eller?limporna skrev:Hmm, ja det är helt skumt.. Men går det o köra så? Bara vänja sig kanske
Det är bara en vanesak att gå förbi 2:an lite snabbt till 0:an och sedan tillbaka, lägga 2:an när man kommer från det hållet är lättare av någon anledning <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltså det går ju säkert att justera in men jag vet inte hur man gör så jag är också tacksam om någon har en lösning! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja man kan ju justera i motorn också <!-- </EdIndex> --></div>limporna skrev:Jo jag har handväxel Ja det skulle ju vara lite plus i kanten om det skulle funka prima Och inställningar kan det inte vara... För det har jag stått/åkt o hållt på med i 1h+! Säkert något i motorn med vad?
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hur tänker du då?? shimsningen av utgående axel kanske ej e korrekt?? <!-- </EdIndex> --></div>knilsknilsson skrev:Ja man kan ju justera i motorn ocksålimporna skrev:Jo jag har handväxel Ja det skulle ju vara lite plus i kanten om det skulle funka prima Och inställningar kan det inte vara... För det har jag stått/åkt o hållt på med i 1h+! Säkert något i motorn med vad?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!! <!-- </EdIndex> --></div>knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
min växelkåpa är helt korroderad så det går inta se nån markering <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!!knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
på växelarmen finns ju en markering som skall stämma med den lilla pinnen som sticker upp vill ja minnas nu när ja sitter o tänker. vet iaf att detta inte e kul o greja med. <!-- </EdIndex> --></div>knilsknilsson skrev:min växelkåpa är helt korroderad så det går inta se nån markeringNiklasHögberg skrev:på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!!knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248