Växel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Växel?

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grejat och ställt in växlarna på flakmopeden även om inte tiden har funnits.. Men nu är det så att nä'r jag kör 1,2,3 sen ska jag växla ner till 2 från 3 då hittar den ingen växel där.. varför? :O Tacksam för alla svar som kan leda till en lösning 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem, men om jag ska gå från 3:an till 2:an får jag först lägga i 0:an (fast inta släppa upp kopplingen) och sedan lägga i 2:an. Hur jag än justerar går det inte att få i 2:an direkt efter 3:an <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, ja det är helt skumt.. Men går det o köra så? Bara vänja sig kanske :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
limporna skrev:Hmm, ja det är helt skumt.. Men går det o köra så? Bara vänja sig kanske :wink:
Jo visst går det, det är väl handväxlat du har eller?
Det är bara en vanesak att gå förbi 2:an lite snabbt till 0:an och sedan tillbaka, lägga 2:an när man kommer från det hållet är lättare av någon anledning <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltså det går ju säkert att justera in men jag vet inte hur man gör så jag är också tacksam om någon har en lösning! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag har handväxel :) Ja det skulle ju vara lite plus i kanten om det skulle funka prima :) Och inställningar kan det inte vara... För det har jag stått/åkt o hållt på med i 1h+! Säkert något i motorn med vad? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
limporna skrev:Jo jag har handväxel :) Ja det skulle ju vara lite plus i kanten om det skulle funka prima :) Och inställningar kan det inte vara... För det har jag stått/åkt o hållt på med i 1h+! Säkert något i motorn med vad? :roll:
Ja man kan ju justera i motorn också :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
limporna skrev:Jo jag har handväxel :) Ja det skulle ju vara lite plus i kanten om det skulle funka prima :) Och inställningar kan det inte vara... För det har jag stått/åkt o hållt på med i 1h+! Säkert något i motorn med vad? :roll:
Ja man kan ju justera i motorn också :roll:
hur tänker du då?? shimsningen av utgående axel kanske ej e korrekt?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur menar du då? Streckena på axeln? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det har jag också gjort :S <!-- </EdIndex> --></div>
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och även när jag åker i farthinder/stora gropar så hoppar växeln ut :O <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!!
min växelkåpa är helt korroderad så det går inta se nån markering :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
NiklasHögberg skrev:
knilsknilsson skrev:Men man kan väl justera växlarna bakom magnetkåpan också eller
Som den här beskriver: http://raketsport.com/vaxelinstallning.htm
på handväxlat justeras inget bakom magnetkåpan. den muttern skall vara indragem max på växelstången. sen justeras resten med wire samt växelarmen. på 2:ans växel skall strecket stämma för markeringen, var noga att växelstången är i rätt lägen då den har givna platser i den utgående axeln, ja har själv fått till detta helt kanon på min flakis!!
min växelkåpa är helt korroderad så det går inta se nån markering :roll:
på växelarmen finns ju en markering som skall stämma med den lilla pinnen som sticker upp vill ja minnas nu när ja sitter o tänker. vet iaf att detta inte e kul o greja med. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar