Kyrkport.
Kyrkport.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag har en 1125B och en 1279. Jag undrar vad man ska ha för luftburk då jag har 17mm "kyrkportsförgasare" monterad. Därför då får inte original burken plats?
Tacksam för tips!
" <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en 1125B och en 1279. Jag undrar vad man ska ha för luftburk då jag har 17mm "kyrkportsförgasare" monterad. Därför då får inte original burken plats?
Tacksam för tips!
" <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man ska ha en luftburk som är c:a 63mm lång. finns/fanns i 3 olika utföranden. en använder det fyrkantiga orginalfiltret, en har ett runt (52mm ?) filter i bakkant, och den som är vanligast här i sverige är den med luftintag på sidan där den är avsedd att kopplas ihop med en insugsljudämpare, den så kallade "gråburken". ska det vara 70-talsnostalgi så ska det vara 2 lager damstrumpa fastsatt med en gummisnodd. dom eleganta sportluftfiltren fanns nämligen inte då.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har nåt svagt minne av att det har funnits insugspackningar som varit för tjocka, så att förgasaren kommit för långt bak. kanske finns några kvar i omlopp.
och se upp om du köper luftburk på tradera för det finns långa luftburkar med sidointag. vet inte vad dom satt på men jag gissar på 3.8hk cylindern med 14x14 mm insug. om den fanns i mellanlängden (68mm) till membrancylindern vet jag inte.
cyl o förg. är det gamla orginal eller är det nytillverkade grejor?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
och se upp om du köper luftburk på tradera för det finns långa luftburkar med sidointag. vet inte vad dom satt på men jag gissar på 3.8hk cylindern med 14x14 mm insug. om den fanns i mellanlängden (68mm) till membrancylindern vet jag inte.
cyl o förg. är det gamla orginal eller är det nytillverkade grejor?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
- Ort: jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
De som gjorde packningen tjock gjorde inte det bara för att jävlas med folk
Den är tjock bara för att förhindra värmen från cyllen att värma upp förgasaren.
Varm förgasare gör att du kan få ånglås och kokande bensin i flottörhuset <!-- </EdIndex> --></div>
Det märks att du inte kör trimmat med din 2000crescent2000 skrev:Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha
De som gjorde packningen tjock gjorde inte det bara för att jävlas med folk
Den är tjock bara för att förhindra värmen från cyllen att värma upp förgasaren.
Varm förgasare gör att du kan få ånglås och kokande bensin i flottörhuset <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med dagens miljömuppar i vart och varannat gathörn får man väl kalla det miljöanpassning - lägre utsläpp tack vare bättre förbränning för att bensinen förångas bättre! Åtskilliga moderna moppar har ju förgasare som värms antingen elektriskt eller av kylvätskan... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
- Ort: jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har då kört detta på flera sachs motorer genom åren men visst har det inte varit något vidare trim, bara portade femhalvor å 60cc å tillhörade prylar men har inte haft några problem alls, den lilla värmeutvecklingen som cylindern ger till förgasaren kan knappast göra någon skillnad. Då ändå bensinen kyler med viss effekt så ånglås och varm bensin som dunstar kan jag inte tänka mig, isåfall på den gamla Cadillacen som står hemma... <!-- </EdIndex> --></div>Ari skrev:Det märks att du inte kör trimmat med din 2000crescent2000 skrev:Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha
De som gjorde packningen tjock gjorde inte det bara för att jävlas med folk
Den är tjock bara för att förhindra värmen från cyllen att värma upp förgasaren.
Varm förgasare gör att du kan få ånglås och kokande bensin i flottörhuset
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
- Ort: jönköping