Kyrkport.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
zweete
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 okt 2009, 23:00

Kyrkport.

Inlägg av zweete »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag har en 1125B och en 1279. Jag undrar vad man ska ha för luftburk då jag har 17mm "kyrkportsförgasare" monterad. Därför då får inte original burken plats?
Tacksam för tips!

" :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Passar inte luftburken som är anpassad till 17mm förg? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man ska ha en luftburk som är c:a 63mm lång. finns/fanns i 3 olika utföranden. en använder det fyrkantiga orginalfiltret, en har ett runt (52mm ?) filter i bakkant, och den som är vanligast här i sverige är den med luftintag på sidan där den är avsedd att kopplas ihop med en insugsljudämpare, den så kallade "gråburken". ska det vara 70-talsnostalgi så ska det vara 2 lager damstrumpa fastsatt med en gummisnodd. dom eleganta sportluftfiltren fanns nämligen inte då.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
zweete
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 okt 2009, 23:00

Inlägg av zweete »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Passar inte luftburken som är anpassad till 17mm förg?
Nej, den är för stor.
:? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har nåt svagt minne av att det har funnits insugspackningar som varit för tjocka, så att förgasaren kommit för långt bak. kanske finns några kvar i omlopp.
och se upp om du köper luftburk på tradera för det finns långa luftburkar med sidointag. vet inte vad dom satt på men jag gissar på 3.8hk cylindern med 14x14 mm insug. om den fanns i mellanlängden (68mm) till membrancylindern vet jag inte.
cyl o förg. är det gamla orginal eller är det nytillverkade grejor?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ochså en 1279:a och får inte dit luft burken på 17mm bing. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är väl bara luftburkarna med sidointag som inte får plats? dom andra modellerna går väl dit? eller är det mindre med plats på en tvåpet?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har den burken med runt filter på under sidan börjar tro att insugett är längre får mäta på nån annan. <!-- </EdIndex> --></div>
crescent2000
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
Ort: jönköping

Inlägg av crescent2000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
crescent2000 skrev:Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha :wink:
Det märks att du inte kör trimmat med din 2000 :roll:

De som gjorde packningen tjock gjorde inte det bara för att jävlas med folk :roll:

Den är tjock bara för att förhindra värmen från cyllen att värma upp förgasaren.

Varm förgasare gör att du kan få ånglås och kokande bensin i flottörhuset :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med dagens miljömuppar i vart och varannat gathörn får man väl kalla det miljöanpassning - lägre utsläpp tack vare bättre förbränning för att bensinen förångas bättre! :wink: Åtskilliga moderna moppar har ju förgasare som värms antingen elektriskt eller av kylvätskan... <!-- </EdIndex> --></div>
crescent2000
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
Ort: jönköping

Inlägg av crescent2000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:
crescent2000 skrev:Löses så enkelt genom att skippa bakelit packningen och att skära ut packningsmaterial istället för det tjocka svinet...ta så att packningen bygger 2-3 mm så slipper du att pinnbultarna tar i förgasarhuset och luftburken får sitt utrymme den vill ha :wink:
Det märks att du inte kör trimmat med din 2000 :roll:

De som gjorde packningen tjock gjorde inte det bara för att jävlas med folk :roll:

Den är tjock bara för att förhindra värmen från cyllen att värma upp förgasaren.

Varm förgasare gör att du kan få ånglås och kokande bensin i flottörhuset :shock:
Jag har då kört detta på flera sachs motorer genom åren men visst har det inte varit något vidare trim, bara portade femhalvor å 60cc å tillhörade prylar men har inte haft några problem alls, den lilla värmeutvecklingen som cylindern ger till förgasaren kan knappast göra någon skillnad. Då ändå bensinen kyler med viss effekt så ånglås och varm bensin som dunstar kan jag inte tänka mig, isåfall på den gamla Cadillacen som står hemma... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då vill jag ha svar på frågan, varför vissa, eller en del som har kyrkport springer igång dom, när dom är varma.
jag brukar kalla det för ånglås <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar om dom äldre Trim cyllarna inte skickar förgasarn lika långt bak som nyare? :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
crescent2000
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 sep 2008, 23:00
Ort: jönköping

Inlägg av crescent2000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Då vill jag ha svar på frågan, varför vissa, eller en del som har kyrkport springer igång dom, när dom är varma.
jag brukar kalla det för ånglås
Jag har då aldrig märkt av detta problemet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar