Svag gnista?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Svag gnista?

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte mig en MCB 1262 häromveckan. Med Sachs 504/1B motorn
Den gick inte, hade stannat när förra ägaren var ute och körde för 20år sen :) Sen hade den stått i varmgarage.

Jag kollade gnistan och märkte att den inte fanns, såg att tändspolen hade smält ihop.
Perfekt tänkte jag, då har jag hittat felet :)
Beställde en ny spole och en kondensator från Norscand(kinagrejor visade det sig).
Monterade det idag och utgick från att jag skulle få bra gnista...
Det visade sig att jag inte får gnista alls?? Om jag trycket in lillfingret i tändhatten och håller på motorn när jag snurrar svänghjulet så känner jag små stötar, långt ifrån vad jag borde känna..

Kan det vara så att dom nya grejorna är dåliga? Jag borde ju rimligen få bra gnista med ny spole och kondensator?
Brytarna är fina och rätt inställda, och jag har fin tändkabel med bra kontakt.

En sak jag märkte var att ringen inne i kondensatorn är lite lös? altså den lilla brickan som sitter på toppen, som isolering mellan kontaktytan och "huset". Det har jag aldrig märkt på andra kondensatorer? <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla svänghjulet, är kilspåret slitet eller har du inte fått det där riktiga klicket när du monterade det kan det vara felet. Ibland kan gamla svänghjul trilskas lite i början de behöver snurra lite innan gnistan blir bra. Annars kan det kanske vara kondingen - kvaliteten numera är riktigt usel <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att innerdelen av kondensatorn sitter löst låter lite oroväckande.....!

Sedan är det som 60cc skriver, har svänghjulet hamnat lite fel så blir allting galet! Då kan du ställa brytare och tändning i absurdum utan att få det att fungera riktigt bra!
Ett enkelt sätt att undvika såna problem är att alltid kolla abriss eller fätbrytnings-avståndet.

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20081110/justera-faltbrytningsavstand/?page=1 <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren.

Jag tänkte börja med att montera tillbaks den gamla kondensatorn och prova. Finns det förresten nått sätt att kolla om en kondensator är frisk?

Angående svänghjulet så är det rätt monterat, men kilen är lite väl smal? Det fattas nog 1mm i spåret när jag lägger in kilen, Det borde iof inte ha så stor betydelse, och mopeden har ju gått med den kilen förut.
Jag fixar en ny kil endå, om inte annat för att spara kilspåret när jag väl fått igång den.
Är det samma kil till 504/1B som till "vanliga" Sachs?

Svänghjulet på 504/1B är ju lite speciellt, det har ju en lös "innerdel", den med brytarnocken. Den låses med samma kil, så den är oxå på rätt ställe.

fätbrytnings-avståndet visste jag inte hur man kollade. Det var intressant läsning.. Det ska oxå provas.

Om svänghjulet blir "avmagnetiserat", är det bara att trampa på så det får snurra ett bra tag? Jag har aldrig hört talas om att ett svänghjul skulle falera förut, men kan säkert hända. Har varit med om att likströnsgeneratorer till gamla bilar magnetiserar av, då kör man generatorn som motor ett par gånger, sen funkar magnetiseringen igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
F50gl
Inlägg: 176
Blev medlem: 14 jan 2012, 00:00
Ort: hemma i sverige

Inlägg av F50gl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->antagligen sitter felet i kondingen , eller så kan stiftet gått och lagt sig , vissa märken av nya stift är skit på ren svenska , har haft ett lika dant fenomen , med de du beskriver , bytet koning dålig gnista , byte konding igen dålig gnista , bytte stift kanon gnista , :D Lycka till med fel sökningen <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ladda kondingen med 6-12 volt, kortslut den sedan om det blir en liten gnista är den hel.
Ang, abbris så kan man inte justera det annat än om brytarna är tillverkade annorlunda än orginal. Orginal brytare och rätt brytaravstånd, då är abbris rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stift har jag provat olika, men felet sitter inte där eftersom jag inte får den krämen i kablen som jag borde.

En annan sak, hur kommer det sig att en tändspole smälter? Det har jag aldrig varit med om förut..
Den har antagligen blivit så varm att plasten runt spolen börjat smälta och deformeras.

Jag testar med den gamla kondensatorn, återkommer med resultat :) <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändspolen har släpat mot svänghjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tändspolen har släpat mot svänghjulet.
Oj då, kan jag misstänka att vevlagrena är generalslut då? :)
Annars har jag svårt att se hur spolen ska kunna ligga mot svänghjulet? <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått igång och provkört mopeden :)

Jag bytte tillbaks till den gamla kondensatorn, men det blev inte så mycket skillnad... Den var iof ganska härjad, bulig och ful.

Då tröttnade jag på att plocka av svänghjulet, skruva tändplatta och löda, så jag hämtade en gammal kondensator från en vw fördelare jag hade liggande. Den lödade jag på den svarta sladden("dödarsladden"), utanför motorn. Då fick jag kanongnista och moppen startade direkt :)

Jag får försöka hitta en bra, kvalitets kondensator ocg montera på rätt ställe, nu när jag vet att den kommer att funka :)

Nu när jag vet att den funkar så får jag tyvärr ställa bort den ett tag, jag måste prioritera mina sommarbilar nu. ingen är ens nära körklar och våren börjar så smått komma här nere.. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en ny kondensator från norscand, monterade den idag och nu startar den på ett halvt trampvarv :)

Körde mina första kilometer idag, gick fint...
Men, jävlar vad slö den är. Det får jag göra nått åt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Skriv svar