EKF-frågor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av Goldengotland »

kejsaren skrev:
Goldengotland skrev:
kejsaren skrev:Det löste sig nyss 8)

Bild
Va me och bjöd lite men de är ju nästan nypris...
jasså det var du som trissade upp priset :evil:
:lol: :lol: :lol:

jag vet inte om det var så högt pris ändå.
med den toppen tror jag man hamnar på 3000 iof är det ju då nytt.
Nej ja bjöd faktiskt bara upp till 500kr.. Vill ha ett 6.25kit istället..
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Ossepro
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 okt 2012, 23:00

Inlägg av Ossepro »

Hej! Har tänkt köpa en EKF motor och sätta på Militärstummisen. Och funderar på vilken cylinder man ska satsa på och om Athena 50cc räcker eller om man måste upp i 80cc cyllarna om man vill att det ska gå runt 100 knyck? tycker att det bör finnas lite pulver i Athena 50cc om man kollar på storleken och symmetrin på portarna. Eller blir det stor skillnad med tex Athena 80cc eller Polini 80cc osv. Funderar annars på att köra med min 3 växlade KFS motorn och sätta på rito veven, porta en Jofrab 60cc, tillverka insugningsrör för en 19mm Dellorto och köra med vanliga Jamarcol 32mm. Undrar dock vilket som lönar sig mest samt effektmässigt om man ska satsa på EKF med 50cc eller 80cc eller om man ska trimma sin Sachs KFS motor med det jag nämnde ovan? Tacksam för alla svar samt funderingar.
Mvh Ossian.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

lyckar du åker tresiffrigt med jofrabcylinder son utgångsmaterial så gör du det bra, väldigt bra. speciellt med en vanlig jamarcooldämpare.

erlan
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

Så sant erland ,det är lite trix innan man kommer dit med det matrialet :D
För mig tog det 3 år att åka tre siffrigt med jofrab cylle på den 2 växlade Sachsen och då med blocket ombyggt för reed ventil,egen vev,titan vevstake rökar komp ,massor med extra portar och annat trix.

Ska man åka 100 minst med ekf utan för mycket hem smider,i så kör med Athena 80 och aktivt system så löser det sig.Men att åka 100 kmh är inte så lätt som man önskar.
:P
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

har du tillverkat egen vev helt från scratch?
gissar att du i så fall körde med samarinstake eller nåt va?
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?


Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
NV 1127
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?


Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
Jag skulle föredra original slaglängd på EKF men inte avlida om jag behövde använda en vev med 42 mm slag. Slagvolymen och vridmomentet minskar med ca 5% om allt annat är lika. Det innebär teoretiskt att hastigheten minskar med ett knappt 2 km/h på en moppe som gör ca 100. Höjden på cylindern måste anpassas till det kortare slaget. Men med tanke på att det skiljer 3500 mellan en VRM 44 och en Rito 42 är det inte ett helt lätt val även om jag skulle gå på VRM.

Du behöver inte ha batteri till Kokusansystem. Generatorn lämnar 85 w och kan driva en H1 eller H4 lampa om du vill.
Senast redigerad av Micke S den 27 okt 2013, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

kejsaren skrev:har du tillverkat egen vev helt från scratch?
gissar att du i så fall körde med samarinstake eller nåt va?
Det är ett eget vevparti med balans faktor på 52 och NC fräst titan vevstake.
Så eget veparti är inga problem för din del ,då du har alla fräna tillverknings maskiner.

:D :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

hehe
fräna o fräna :roll: mest gamla maskiner från 80-talet o bakåt.
men jag har en kompis som har en verkstad med cnc-maskiner som jag brukar lejja bort lite dyngjobb till ibland.
just att borra vevtappshålet i skinkorna kanske kan vara lite kinkigt.

Jag kanske ringer dig sen när jag ska börja så får du berätta lite hur man INTE ska göra :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?


Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
Kanske bäst att lägga till också att porttiderna kommer att ändras en del och det kan vara något som man märker mer än volyminskningen om man t.ex. tappar 750 rpm på topp.
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

Micke S skrev:
ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?


Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
Kanske bäst att lägga till också att porttiderna kommer att ändras en del och det kan vara något som man märker mer än volyminskningen om man t.ex. tappar 750 rpm på topp.
Jag är helt novis så sådan här information är jättebra, jag vill inte ha en cylinder som krävt många timmars bearbetning och så kör man sönder den och får börja om. jag vill ha något som är hyfsat hållbart och pålitligt och inte kräver allt för mycket jobb då man har typ köket att meka i. :)
NV 1127
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Vevstakar har jag tillverkat, när det inte finns längden man vill ha.
En rund vevaxel har jag också gjort. Bitarna fungerar bra. Jag har bara en Torshälla svarv.
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

Conrad Engström skrev:Vevstakar har jag tillverkat, när det inte finns längden man vill ha.
En rund vevaxel har jag också gjort. Bitarna fungerar bra. Jag har bara en Torshälla svarv.
Torshälla svarv är fina prylar Conrad "real swed stuff" :D
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

kejsaren skrev:hehe
fräna o fräna :roll: mest gamla maskiner från 80-talet o bakåt.
men jag har en kompis som har en verkstad med cnc-maskiner som jag brukar lejja bort lite dyngjobb till ibland.
just att borra vevtappshålet i skinkorna kanske kan vara lite kinkigt.

Jag kanske ringer dig sen när jag ska börja så får du berätta lite hur man INTE ska göra :wink:
Vevpartiet i den 2 växlade.
Det tomma partiet är fyllt i maskinen nu för att minska vevhus volym i samband med önskad ballans faktor.



Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

snygg!!!
men är det kameran som lurar mitt ögonmått. jag tycker vevtapparna ser grova ut. är dom 17mm?

erlan
Skriv svar