Nej ja bjöd faktiskt bara upp till 500kr.. Vill ha ett 6.25kit istället..
EKF-frågor.
- Goldengotland
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
- Ort: Gotland
Hej! Har tänkt köpa en EKF motor och sätta på Militärstummisen. Och funderar på vilken cylinder man ska satsa på och om Athena 50cc räcker eller om man måste upp i 80cc cyllarna om man vill att det ska gå runt 100 knyck? tycker att det bör finnas lite pulver i Athena 50cc om man kollar på storleken och symmetrin på portarna. Eller blir det stor skillnad med tex Athena 80cc eller Polini 80cc osv. Funderar annars på att köra med min 3 växlade KFS motorn och sätta på rito veven, porta en Jofrab 60cc, tillverka insugningsrör för en 19mm Dellorto och köra med vanliga Jamarcol 32mm. Undrar dock vilket som lönar sig mest samt effektmässigt om man ska satsa på EKF med 50cc eller 80cc eller om man ska trimma sin Sachs KFS motor med det jag nämnde ovan? Tacksam för alla svar samt funderingar.
Mvh Ossian.
Mvh Ossian.
Så sant erland ,det är lite trix innan man kommer dit med det matrialet
För mig tog det 3 år att åka tre siffrigt med jofrab cylle på den 2 växlade Sachsen och då med blocket ombyggt för reed ventil,egen vev,titan vevstake rökar komp ,massor med extra portar och annat trix.
Ska man åka 100 minst med ekf utan för mycket hem smider,i så kör med Athena 80 och aktivt system så löser det sig.Men att åka 100 kmh är inte så lätt som man önskar.
För mig tog det 3 år att åka tre siffrigt med jofrab cylle på den 2 växlade Sachsen och då med blocket ombyggt för reed ventil,egen vev,titan vevstake rökar komp ,massor med extra portar och annat trix.
Ska man åka 100 minst med ekf utan för mycket hem smider,i så kör med Athena 80 och aktivt system så löser det sig.Men att åka 100 kmh är inte så lätt som man önskar.
Jag skulle föredra original slaglängd på EKF men inte avlida om jag behövde använda en vev med 42 mm slag. Slagvolymen och vridmomentet minskar med ca 5% om allt annat är lika. Det innebär teoretiskt att hastigheten minskar med ett knappt 2 km/h på en moppe som gör ca 100. Höjden på cylindern måste anpassas till det kortare slaget. Men med tanke på att det skiljer 3500 mellan en VRM 44 och en Rito 42 är det inte ett helt lätt val även om jag skulle gå på VRM.ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?
Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
Du behöver inte ha batteri till Kokusansystem. Generatorn lämnar 85 w och kan driva en H1 eller H4 lampa om du vill.
Senast redigerad av Micke S den 27 okt 2013, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
hehe
fräna o fräna mest gamla maskiner från 80-talet o bakåt.
men jag har en kompis som har en verkstad med cnc-maskiner som jag brukar lejja bort lite dyngjobb till ibland.
just att borra vevtappshålet i skinkorna kanske kan vara lite kinkigt.
Jag kanske ringer dig sen när jag ska börja så får du berätta lite hur man INTE ska göra
fräna o fräna mest gamla maskiner från 80-talet o bakåt.
men jag har en kompis som har en verkstad med cnc-maskiner som jag brukar lejja bort lite dyngjobb till ibland.
just att borra vevtappshålet i skinkorna kanske kan vara lite kinkigt.
Jag kanske ringer dig sen när jag ska börja så får du berätta lite hur man INTE ska göra
Kanske bäst att lägga till också att porttiderna kommer att ändras en del och det kan vara något som man märker mer än volyminskningen om man t.ex. tappar 750 rpm på topp.ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?
Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
Jag är helt novis så sådan här information är jättebra, jag vill inte ha en cylinder som krävt många timmars bearbetning och så kör man sönder den och får börja om. jag vill ha något som är hyfsat hållbart och pålitligt och inte kräver allt för mycket jobb då man har typ köket att meka i.Micke S skrev:Kanske bäst att lägga till också att porttiderna kommer att ändras en del och det kan vara något som man märker mer än volyminskningen om man t.ex. tappar 750 rpm på topp.ughla skrev:Hur pass är skillnaden mellan ett ekf-vevparti med 44 slag och ett rito med 42 i slag - vilket är att föredra?
Om man ska ha brytarlöst (kokusan) - behöver man ha batteri monterat, finnes ljusspole så att lampor osv fungerar?
NV 1127
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Vevpartiet i den 2 växlade.kejsaren skrev:hehe
fräna o fräna mest gamla maskiner från 80-talet o bakåt.
men jag har en kompis som har en verkstad med cnc-maskiner som jag brukar lejja bort lite dyngjobb till ibland.
just att borra vevtappshålet i skinkorna kanske kan vara lite kinkigt.
Jag kanske ringer dig sen när jag ska börja så får du berätta lite hur man INTE ska göra
Det tomma partiet är fyllt i maskinen nu för att minska vevhus volym i samband med önskad ballans faktor.