Hur man kan montera ett PVL-system

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Hur man kan montera ett PVL-system

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som kanske någon läst håller jag på att bygga en "engångsräser" av en Piaggo SuperBravo, kanske lite för ny för att passa in här men här händer ju mycket meckande så jag tänkte att jag kunde dela med mig av hur jag gör detta.

En Piaggiomotor är inte direkt någon hightech med hög precision.
Jag fann att de tre monteringspunkterna föreföll ligga något olika i höjd, något som kanske inte är ett problem på en standardmaskin men jag vill ha lite bättre ordning när jag skall kontera min PVL-tändning.

Jag monterade upp vevhuset i svarven och riktade det med indikatorklockan, en tiondels kast är nära nog för mig.
Bild

Nästa steg blev att svarva de tre stödpunkterna samt det yttre stödet och även ända in till lagerskålen och dess tätningshöjd.
Jag ville se till att ha en bra centrering att utgå från.
Bild
Det ser udda ut, eftersom jag ville komma ända ut och ändå kunna svarva vinkelrätt i centrum fick jag köra svarven baklänges.

Här är resultatet, tre fästpunkter, en stödpunkt och ett läge i centrum i samma linje.
Bild

En platta beställdes av en lokal firma, laserskuren i 2 millimeters rostfritt.
Bild

Monterad på motorn, styr perfekt i centrum.
Bild

Nu fick jag även göra en styrning för att centrera tändplattan runt centrumet, ligger här löst på fästplattan.
Bild

Såhär ser statorn ut på plats, den är ej fixerad utan det återstår att göra.
Bild


Originalsvänghjulet fungerar även som distans för variatorn som sitter utanför och jag ville behålla djupet och för enkelhets skull bestämde jag mig för att använda centrumet från ett skrotat svänghjul för att montera rotorn på, då får jag alla vinklar och djup gratis.
Ett svänghjul var enkelt skrotat och för att kunna svarva centrumet rätt skrotades även en vevaxel, tappen sågades av med bågfil.
Bild

Här är tappen överst, under till vänster ligger centrumet, i mitten en distans som skall låsa centrumet tillsammans med muttern.
Bild

Min tanke är att svarva centrum och rotor med tight passning, låsa roton med bussninglim och sedan stifta den på något ställe.

Det återstår att göra, jag uppdaterar efterhand det finns något att visa. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mera lätthål!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mera lätthål!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tack, bra idé, jag är inte färdig ännu... 8)

Skulle kanske vara lite sådant i den "tunga" rostfria plattan... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är vevstaken blå i kolbultändan ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Är vevstaken blå i kolbultändan ?
Har inte kollat så noga, sågade av utgående vevtapp och resten hamnar i akrkivet, det är inte denna vev jag skall köra med. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser riktig bra ut! Du verkar ha tillgång till lite maskiner :) <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Är vevstaken blå i kolbultändan ?
Jag har en sådan ciaovevstaket, vilket tyder på? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:
Conrad Engström skrev:Är vevstaken blå i kolbultändan ?
Jag har en sådan ciaovevstaket, vilket tyder på?
blånad kanske, gått väldigt varmt? eller pratar ni om en målad stake..? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar