<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som kanske någon läst håller jag på att bygga en "engångsräser" av en Piaggo SuperBravo, kanske lite för ny för att passa in här men här händer ju mycket meckande så jag tänkte att jag kunde dela med mig av hur jag gör detta.
En Piaggiomotor är inte direkt någon hightech med hög precision.
Jag fann att de tre monteringspunkterna föreföll ligga något olika i höjd, något som kanske inte är ett problem på en standardmaskin men jag vill ha lite bättre ordning när jag skall kontera min PVL-tändning.
Jag monterade upp vevhuset i svarven och riktade det med indikatorklockan, en tiondels kast är nära nog för mig.
Nästa steg blev att svarva de tre stödpunkterna samt det yttre stödet och även ända in till lagerskålen och dess tätningshöjd.
Jag ville se till att ha en bra centrering att utgå från.
Det ser udda ut, eftersom jag ville komma ända ut och ändå kunna svarva vinkelrätt i centrum fick jag köra svarven baklänges.
Här är resultatet, tre fästpunkter, en stödpunkt och ett läge i centrum i samma linje.
En platta beställdes av en lokal firma, laserskuren i 2 millimeters rostfritt.
Monterad på motorn, styr perfekt i centrum.
Nu fick jag även göra en styrning för att centrera tändplattan runt centrumet, ligger här löst på fästplattan.
Såhär ser statorn ut på plats, den är ej fixerad utan det återstår att göra.
Originalsvänghjulet fungerar även som distans för variatorn som sitter utanför och jag ville behålla djupet och för enkelhets skull bestämde jag mig för att använda centrumet från ett skrotat svänghjul för att montera rotorn på, då får jag alla vinklar och djup gratis.
Ett svänghjul var enkelt skrotat och för att kunna svarva centrumet rätt skrotades även en vevaxel, tappen sågades av med bågfil.
Här är tappen överst, under till vänster ligger centrumet, i mitten en distans som skall låsa centrumet tillsammans med muttern.
Min tanke är att svarva centrum och rotor med tight passning, låsa roton med bussninglim och sedan stifta den på något ställe.
Det återstår att göra, jag uppdaterar efterhand det finns något att visa. <!-- </EdIndex> --></div>
Hur man kan montera ett PVL-system
Hur man kan montera ett PVL-system
Jag kör så det ryker...
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län