Motor problem Tomos A5

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
edvarno
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Motor problem Tomos A5

Inlägg av edvarno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag har precis renoverat en 1189 flakmoped jag köpt. Jag har bara fixat ramen och inte rört motorn då den fungerade när jag köpte den. Motorn som sitter på ska vara en "utbytesmotor" ifrån Tomos. Modellen är A5. Det är en 2 takt 49cc och den är 2 växlad hel automat.

De problem jag har nu när jag började köra flakan var:

#Motorn måste stå ett tag på tomgång innan den går att köra, och dör om man försöker. Det är alltså en konst att få den att starta.

#Motorn låter som att den övervarvar när jag kör, och den går lite ojämt.

#När jag körde en längre sträcka låste sig plötsligt hjulet/ hjulen på något vis och motorn dog. Jag vet inte var som hände men plötslig sladdade flakan och dog typ, utan att jag ens nuddade bromsen. Den startade efteråt.

# Ibland dör moppen när man åker ifrån att stå stilla, även om den är varm. Det går då inte att starta den lätt, som man "brukar" kunna starta den när den är varm.

Som ni ser har jag lite olika problem, men det händer inte alltid. Jag har inte meckat med motorer innan men jag tar gärna emot alla tips och teorier ni har. Säg till om jag glömt någon viktig information.

Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>