Mustang 613

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Johan_sa
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 nov 2014, 19:11

Mustang 613

Inlägg av Johan_sa » 18 jul 2020, 17:26

Köpte mig en Mustang 613 våren 2020, tanken är att snygga upp och ge den lite lagom väss :D
Kommer inte hålla mig till 100% orginal, delar från garaget alt. nybeställda kommer att få passas in för rätt look.

Fyndskick - Slutet Mars
1.jpg
Grundmålning av Tank & Fälgar - Början av April
2.jpg
3.jpg
Tanken med dekaler samt vit lackad
4.jpg

Användarvisningsbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2226
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Mustang 613

Inlägg av Lolalola » 18 jul 2020, 19:19

Blir bra det där. :thumb:

skeppis
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 aug 2008, 23:00
Ort: Vårby

Re: Mustang 613

Inlägg av skeppis » 19 jul 2020, 21:01

Med den cylinder och förgasare som du tänker dig behöver du nog lite bättre bromsar

Johan_sa
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 nov 2014, 19:11

Re: Mustang 613

Inlägg av Johan_sa » 20 jul 2020, 19:42

Fälgarna är ihop monterade men inte ännu riktade. Det får bli en regning kväll :D
Ljuset gör sig tyvärr att färgen ser lite konstig ut.
IMG_2541.jpg

Gissar på 2,9hk på Cyllen och det tillsammans med en Bing 17 borde få lite flås på grejjorna. Behövdes lite moddning på blocket för att inte få korsdrag vid cylinderfoten/block. :twisted:

Johan_sa
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 nov 2014, 19:11

Re: Mustang 613

Inlägg av Johan_sa » 29 jul 2020, 20:25

Har börjat kika lite på att få dit min tilltänkta cylle. Kanske lättare sagt än gjort...

Monterings försök nr1.

Kontroll av Insug när kolven står i TDC, ser inte så snabbt ut :x (Kolven täcker helt insuget).
61774065587__E3D4A0C2-02EF-401E-8F21-C281BBF50361.jpg
När kolven, står i TDC till cylinder överkant
IMG_2558.jpg
Avgasport underkant till kolv, när kolven står i BDC
IMG_2560.jpg
Det verkar finnas lite att ta av ändå
61774113689__A862274F-EFFA-4470-A878-A63108FCF6A9.jpg
Idéer? Jag lurar lite på att ta bort ca 8-9mm från cylinderfoten för att sänka cylindern en bit och försöka få till detta. Egentligen skulle jag vilja sänka mer men är orolig för att det blir "korsdrag"

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 566
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mustang 613

Inlägg av SS440-80 » 29 jul 2020, 20:45

Det bästa hade varit om du fann en kolv med kolbulten längre ned. Från toppen på kolven räknat alltså.
Men det är inte så lätt med Zundapps tighta kolvtoleranser.

Johan_sa
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 nov 2014, 19:11

Re: Mustang 613

Inlägg av Johan_sa » 29 jul 2020, 21:48

SS440-80 skrev:
29 jul 2020, 20:45
Det bästa hade varit om du fann en kolv med kolbulten längre ned. Från toppen på kolven räknat alltså.
Men det är inte så lätt med Zundapps tighta kolvtoleranser.
Tack, det slog mig precis att den kolven som sitter i som jag nu testat med är för KM50 motorn, även testat med kolv för lång vevstake nu ikväll. Om jag kollat rätt så verkar det som att kolv för korta vevstaken kan ge ca 6mm skillnad. Vilket med lite tur skulle innebära svarva av foten endast någon mm eller allra helst inget alls :)

Användarvisningsbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2226
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Mustang 613

Inlägg av Lolalola » 30 jul 2020, 06:20

Ja precis. Jag tänkte precis skriva att du borde testa med en kolv för kort vevstake. :)
Spännande det här!

Johan_sa
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 nov 2014, 19:11

Re: Mustang 613

Inlägg av Johan_sa » 01 aug 2020, 16:23

Test med kolv för kort vevstake gjorde saken mycket bättre ! Nu handlar det om ca 3-4mm som behövs tas av från cylinderfoten. Öppnar inte helt på insug tyvärr samt vänder för långt ned.
Blir nog en tur för cylindern i svarven för att sänkas lite.

Skriv svar