Hej,
Detta verkar vara ett perfekt forum för mig, just nu. Jag har tagit hem en moped som en äldre släkting köpte ny i butik när det begavs sig. Den har stått i en lada de senaste 20-25 åren, helt orörd. Jag har kvitto, manualer och hela baletten. Nu har den stått i garaget här hemma något år och jag börjar känna att det är läge att försöka ordna till det som kan.
Min tanke är att jag inte ska få den att se ny ut. Den har en del märken i lacken osv. Jag vill bevara så mycket som möjligt och endast fixa det mest nödvändiga - vad det nu är?
Mopeden var extremt smutsig. Gammal olja och fett kring motor, kedja och ”underrede”. Det jag har gjort den senaste veckan är att spruta avfettning på den och spola - varenda dag. Det bara rinner av skit. Runt motor har det gått en hel flaska wd40. Besprutar även alla skruvar o muttrar jag kan komma åt med wd40 under den här tiden. Alla plastlister har jag masserat in silikonspray i. Tror jag är klar med grovstädningen nu. Sedan tömde jag den på olja och hällde i ny. Samma sak med bensinen som var i. Den startar direkt. Mätaren visar på bra precis 700 mil. Motorn är en Sachs 50/2 handväxlad.
Sedan tittar jag på mopeden för att se vad som verkligen behöver bytas. Däcken är torra som kex. Behöver nya och har nu beställt dessa samt slangar. Kedjan har legat i lampolja ett dygn för att sedan borstas av med tandborste. Den är fin så jag kommer fortsätta med den. Dreven är också helt okej. Framlyktan lyser skönt gult när jag startar den, men där bak är det dött. Följer sladden och ser att den är av.
Har tagit loss bakhjulet inför att däck och slang kommer med posten. Kommer lämna in detta till en firma. Ett par ekrar var trasiga. Ville ta bort avgasrör och krök för att sota ut det. Muttern satt som djävulen så efter ett par timmar gav jag upp och delade på den med ett sågblad. Delade hela paketet i så många bitar jag kunde och körde motortvätt och kaustiksoda på hela paketet. Det var mycket skit!
Det jag har beställt nu är komplett sett med packningar till motor, cylinder och förgasare. Jag har också beställt nya lameller. Har inte kommit till motorn ännu men det jag tänker är att jag ska plocka isär förgasaren och bada den i lämpligt medel och sedan byta packningar. Själva motorn lämnar jag ev. in till fackman. Får se hur bra ritningar jag ev. hittar.
Jag tänker att det förmodligen finns en hel del duktigt folk här som jag kommer behöva fråga om hjälp, så det är själva syftet med att jag skriver här.
Min första fråga/frågor är vad denna gummiring heter som sitter under styret och om någon här vet vart man kan få tag i dem? Bild 1. Jag undrar också vad som är bäst att limma fast gummilisten på kåporna med? Man ser att det har penslats på ett lim en gång i tiden. Någon som vet? Bild 2.
Crescent 2013 VoV 1109
Re: Crescent 2013 VoV 1109
Sicket ladugårdsfynd!
Jag vet inte vad ringen kallas men listerna är ditlimmade med kontaktlim. Det går ju att göra om, men kontaktlimmet nuförtiden är ju tyvärr inte vad det har varit. Men funkar gör det ju.

Jag vet inte vad ringen kallas men listerna är ditlimmade med kontaktlim. Det går ju att göra om, men kontaktlimmet nuförtiden är ju tyvärr inte vad det har varit. Men funkar gör det ju.
Re: Crescent 2013 VoV 1109
Idag tog jag loss bakdelen för att göra rent, kolla kablage och rostskydda lite. Tänkte att det är lika bra att göra det då det även underlättar vid monteringen av bakhjulet sedan.
Re: Crescent 2013 VoV 1109
Hej,
Har fått tillbaka mina fälgar med påmonterade däck nu. När jag skulle montera framdäcken så kände jag på armarna där man fäster fälgen. Den ena armen klickar och känns glapp. Skruvar bort kåpan och tittar. Inte vet jag, men är det så att det ska sitta en skruv eller liknande uppe genom hatten som håller fast det som nu döljer sig bakom gummidamasken. Varför har jag inte kontrollerat den andra armen? Den klickar inte samt att jag inte har lyckats få loss kåpan som täcker armen.
Någon som vet?
Har fått tillbaka mina fälgar med påmonterade däck nu. När jag skulle montera framdäcken så kände jag på armarna där man fäster fälgen. Den ena armen klickar och känns glapp. Skruvar bort kåpan och tittar. Inte vet jag, men är det så att det ska sitta en skruv eller liknande uppe genom hatten som håller fast det som nu döljer sig bakom gummidamasken. Varför har jag inte kontrollerat den andra armen? Den klickar inte samt att jag inte har lyckats få loss kåpan som täcker armen.
Någon som vet?
Re: Crescent 2013 VoV 1109
Däck, fälg och dämpare fixade. Nu blir det el, klippa till nya mattor och montera kedja.