Crescent 2013 VoV 1109

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 06 jan 2021, 23:48

Hej,

Detta verkar vara ett perfekt forum för mig, just nu. Jag har tagit hem en moped som en äldre släkting köpte ny i butik när det begavs sig. Den har stått i en lada de senaste 20-25 åren, helt orörd. Jag har kvitto, manualer och hela baletten. Nu har den stått i garaget här hemma något år och jag börjar känna att det är läge att försöka ordna till det som kan.

Min tanke är att jag inte ska få den att se ny ut. Den har en del märken i lacken osv. Jag vill bevara så mycket som möjligt och endast fixa det mest nödvändiga - vad det nu är?

Mopeden var extremt smutsig. Gammal olja och fett kring motor, kedja och ”underrede”. Det jag har gjort den senaste veckan är att spruta avfettning på den och spola - varenda dag. Det bara rinner av skit. Runt motor har det gått en hel flaska wd40. Besprutar även alla skruvar o muttrar jag kan komma åt med wd40 under den här tiden. Alla plastlister har jag masserat in silikonspray i. Tror jag är klar med grovstädningen nu. Sedan tömde jag den på olja och hällde i ny. Samma sak med bensinen som var i. Den startar direkt. Mätaren visar på bra precis 700 mil. Motorn är en Sachs 50/2 handväxlad.

Sedan tittar jag på mopeden för att se vad som verkligen behöver bytas. Däcken är torra som kex. Behöver nya och har nu beställt dessa samt slangar. Kedjan har legat i lampolja ett dygn för att sedan borstas av med tandborste. Den är fin så jag kommer fortsätta med den. Dreven är också helt okej. Framlyktan lyser skönt gult när jag startar den, men där bak är det dött. Följer sladden och ser att den är av.

Har tagit loss bakhjulet inför att däck och slang kommer med posten. Kommer lämna in detta till en firma. Ett par ekrar var trasiga. Ville ta bort avgasrör och krök för att sota ut det. Muttern satt som djävulen så efter ett par timmar gav jag upp och delade på den med ett sågblad. Delade hela paketet i så många bitar jag kunde och körde motortvätt och kaustiksoda på hela paketet. Det var mycket skit!

Det jag har beställt nu är komplett sett med packningar till motor, cylinder och förgasare. Jag har också beställt nya lameller. Har inte kommit till motorn ännu men det jag tänker är att jag ska plocka isär förgasaren och bada den i lämpligt medel och sedan byta packningar. Själva motorn lämnar jag ev. in till fackman. Får se hur bra ritningar jag ev. hittar.

Jag tänker att det förmodligen finns en hel del duktigt folk här som jag kommer behöva fråga om hjälp, så det är själva syftet med att jag skriver här.

Min första fråga/frågor är vad denna gummiring heter som sitter under styret och om någon här vet vart man kan få tag i dem? Bild 1. Jag undrar också vad som är bäst att limma fast gummilisten på kåporna med? Man ser att det har penslats på ett lim en gång i tiden. Någon som vet? Bild 2.
Bilagor
A169BEB3-8B31-47B8-84DD-2A97D3AF71AE.jpeg
C6D802D4-A695-4EFD-9028-1929F7173D5B.jpeg
Bild 2
05E86B76-B810-4BF6-85A9-0B4AEAE1D731.jpeg
Bild 1

Användarvisningsbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2378
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Lolalola » 07 jan 2021, 05:47

Sicket ladugårdsfynd! :shock:

Jag vet inte vad ringen kallas men listerna är ditlimmade med kontaktlim. Det går ju att göra om, men kontaktlimmet nuförtiden är ju tyvärr inte vad det har varit. Men funkar gör det ju.

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 09 jan 2021, 14:45

Idag tog jag loss bakdelen för att göra rent, kolla kablage och rostskydda lite. Tänkte att det är lika bra att göra det då det även underlättar vid monteringen av bakhjulet sedan.
Bilagor
6BDD285F-7724-454B-AD79-4570EF7A1264.jpeg
2E576CCD-E76F-4697-94FA-4834B121427E.jpeg
B37F10BC-ED51-4764-B639-1B75BED93498.jpeg
7CCBE2C6-67E1-49BF-AB92-27A04AC22B52.jpeg

umekille
Inlägg: 996
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av umekille » 10 jan 2021, 16:42

one of a kind slider_score.gif

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 21 jan 2021, 20:46

Hej,

Har fått tillbaka mina fälgar med påmonterade däck nu. När jag skulle montera framdäcken så kände jag på armarna där man fäster fälgen. Den ena armen klickar och känns glapp. Skruvar bort kåpan och tittar. Inte vet jag, men är det så att det ska sitta en skruv eller liknande uppe genom hatten som håller fast det som nu döljer sig bakom gummidamasken. Varför har jag inte kontrollerat den andra armen? Den klickar inte samt att jag inte har lyckats få loss kåpan som täcker armen.

Någon som vet?
Bilagor
51CFD2E1-91D2-4D61-858C-9C524339FE1B.jpeg
61BE2DF8-F96C-467A-97F2-14E7FCA287D2.jpeg

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 24 jan 2021, 13:31

Däck, fälg och dämpare fixade. Nu blir det el, klippa till nya mattor och montera kedja.
Bilagor
699502B0-1327-4FCC-A9D9-A82D7876904A.jpeg
934D536F-4073-474D-9EF5-CE456B3A19FD.jpeg
5ED76202-2A74-43CC-BAD7-A7160B901D07.jpeg

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 10 feb 2021, 20:57

Testade att köra en sväng i helgen. Allt känns helt okej. Men hastighetsmätaren fungerar inte. Den satt tydligen bakom vänsterkåpan såg jag när jag följde vajern. Skruvade loss hela paketet och gjorde rent. Allt verkar helt, utan skador. Hoppas att det funkar efter lite rejäl infettning sedan.
Bilagor
C8577755-B1C7-4B7E-9A24-BD3F59CC16A8.jpeg
D3D31FB9-986A-4CDC-9031-4C8E7C376FB4.jpeg
E6E4894D-79D0-462D-BF32-19E71686C874.jpeg

Användarvisningsbild
GhR08
Inlägg: 332
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av GhR08 » 14 feb 2021, 15:54

Alltså wow!
Glad att du inte fått för dig att måla om den.
Fortsätt precis som du göra.
Skruva isär och byt gummi och packningar, sen nytt fett här och var så är det bara köra sen!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 22 feb 2021, 14:17

Bytte alla packningar i förgasare och motor som jag kunde utan att klyva motorn. Packningen i mitten av motorn får vara då jag gissningsvis kommer ta mig vatten över huvudet om jag går in där. Jag har heller inte sett någon läcka under motorn, så...

Det blev dock en packning över som jag inte har förstått vart den ska sitta. Någon som vet? Motorn är en kickstartad Sachs 50/2.
Bilagor
B6B8D318-651B-4118-AC49-0DA768639204.jpeg
43070713-A3C0-42B5-8E13-C92B1C710094.jpeg

Användarvisningsbild
mitofar
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av mitofar » 22 feb 2021, 17:23

För att täta gropen som finns i motorblocket under förgasaren?

PS
Du har råkat montera motorn uppåner :mrgreen:
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 25 feb 2021, 14:17

Ja, det kanske är det. Tyckte dock inte att den passade när jag prövade. Det är ju den som ligger bredvid. Någon sådan var heller inte med i packningssatsen, varför jag skar ut och gjorde en egen. Sedan är det ju en korkpackning också. Så jag har två packningar mellan gropen och förgasaren.

En annan fråga då. Bestämde mig för att även byta cylinderpackning och kolvring samt sota ur cylindern. Då ser jag att det har släppt små, små bitar ur toppen. Vad tror ni om detta? Är det nödvändigt att byta?
Bilagor
5000F335-F077-4FFF-B778-FC8339C3B5BA.jpeg
96B88DF3-52A7-458A-A352-0355AC669AA3.jpeg

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 27 mar 2021, 19:48

Färdig! Fick avsluta med att plana toppen då jag hade dragit åt för hårt på ena bulten vid monteringen. Valde också att piska ur avgasrör och krök med en stålvajer och borrmaskin. Där var det nog en kaffekopp aska som rasade ur.

Den gillade heller inte det nya tändstiftet som jag hade köpt. Borstade upp det gamla, gamla Bosch W 175 T1 stiftet som satt på - startar direkt. Hastighetsmätaren visar 40-43 km/h vid maxfart.

I sommar blir det nya bromsbackar och en 3.5 hk cylinder.
Bilagor
4273BF69-3E0B-4DE1-807C-81C19ED1703F.jpeg
86F9C7A4-0CDF-42A3-82F1-FD315AD997D6.jpeg
6EDDA2CE-DC2B-40DA-9BCE-A4ABD3261C9D.jpeg

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7221
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av erlan » 27 mar 2021, 20:29

När du planar en sån topp, så ska dom små klackarna i hörnen ligga ca 0,1 mm lägre än tätningsytan.
var den så orörd att du hade ca 2 dm "extra" avgasrör stack in i ljuddämparen? det är en strypning.
rekomenderas att byta krök om du monterar 3,5a.

den extra packningen är nog till en äldre förgasare som bara fanns -56.

erlan

Klas_Gbg
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:08

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av Klas_Gbg » 28 mar 2021, 19:00

Okej. Det är säkert så som du säger. Jag drog dock av ytterst lite när jag slipade. Drog 10 ggr på tre olika grovlekar och sedan på med det. Sedan var problemet löst.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 2 dm och extra avgasrör i ljuddämparen. Menar du att det sitter en strypning 2 dm in i ljuddämparen? Det gör det säkert. Inget jag kommer att röra i vilket fall som helst.

Gällande 3.5 hk. Precis. Jag kommer att plocka av alla originaldelar så som förgasare, topp och avgasrör och arkivera dessa om det blir en ovanstående cylinder.

Slutligen. Du har säkert rätt ang. packningen också. Jag klippte till en egen till slut och satte dit. Funkade.
Bilagor
1F77214A-A9C4-489E-8E69-62025AE4F571.jpeg

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7221
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Crescent 2013 VoV 1109

Inlägg av erlan » 03 apr 2021, 00:25

Det är det långa avgasröret som är strypningen. på nyare årsmodeller sticker avgasröret bara in normala 5cm i i dämparen.

erlan

Skriv svar