MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Japp! ILO FP50 har inget transmissonshus, utan allt sitter i vevhuset.
Alltså ingen olja, utan koppling och transmission smörjs av tvåtaktsbensinen. Därför tar det ofta någon kilometers åkning innan en FP50 går bra och rent.
Alltså ingen olja, utan koppling och transmission smörjs av tvåtaktsbensinen. Därför tar det ofta någon kilometers åkning innan en FP50 går bra och rent.
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Ett sånt honingsverktyg köpte jag på Biltema. Tyckte det tog i insuget och utblåset. Risk att köra sönder verktyget trodde jag. Så jag tog helt enkelt och satte i gamla kolven,sprutade i lite wd40,pch fyllde insug och utblås med silicon. Efter ett par dagar,när det härdat/stelnat,kunde man köra honingsverktyget utan att det fastnade. Inga större problem att få ur siliconet heller.
Monark monarped -62
MCB 1195
MCB 1195
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
man kan ta ett mindre rör såga upp en springa...sätta det i borrmaskinen
trä på ett dubbelvikt smärgelduk...rulla ihop den och kör mitt i loppet i cylindern...
fungerar bra det också...men tänk på ju grövre slipduk ju mer tar den bort.
trä på ett dubbelvikt smärgelduk...rulla ihop den och kör mitt i loppet i cylindern...
fungerar bra det också...men tänk på ju grövre slipduk ju mer tar den bort.
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Snyggt!
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Ja det kan bygga på nåt fruktansvärt i gamla ljuddämpare! Har haft vissa som har haft tjocka kakor med sot och olja. Moppen börjar se riktigt bra ut nu
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Ja ibland så tror man inte att det är sot, utan något som är en del av ljuddämparen
På de tidiga Monarpederna så är ju ljuddämparen den största effektboven, på både ILO FP50 och Pilot FM50.1.
Så jag fick lust att testa hur stor skillnad det blir med att montera en något lite modernare ljuddämpare.
Hade en gammal med dålig krom som jag tyckte att jag kunde offra i försöket. Den måste ju kapas och svetsas för en utformning där den börjar under motorn och kommer ut bakom höger trampa.
Ganska ful
Men efter en god stunds polerande med roterande stålborste, så blev det bättre.
På de tidiga Monarpederna så är ju ljuddämparen den största effektboven, på både ILO FP50 och Pilot FM50.1.
Så jag fick lust att testa hur stor skillnad det blir med att montera en något lite modernare ljuddämpare.
Hade en gammal med dålig krom som jag tyckte att jag kunde offra i försöket. Den måste ju kapas och svetsas för en utformning där den börjar under motorn och kommer ut bakom höger trampa.
Ganska ful
Men efter en god stunds polerande med roterande stålborste, så blev det bättre.
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Efter lite måttande och klurande, så bestämde jag mig för att inte kapa ljuddämparen.
Jag tillverkare ett mer avstämt avgassystem
Så med Den Lille Ligisten som hjälp, blev det en mall för ett system med originalt maxvarvatal och mesta möjliga bottenvrid.
Det blev ett lååångt rör, nästan 130cm från kolv till stinger, och då valde jag ändå indragen stinger
Nu är det här endast ett test för att se om det kan göra någon nytta på motorns karaktär. Därför läggs ingen vikt vid svetsarnas skönhet, inte heller någon form av slutdämpare.
Klippa och rulla rostfri plåt
Punktat
Klart för montering
Men före testkörning av original och ickeoriginal avgassystem, så ska ramkåpor för förgasaren tillverkas.
Jag tillverkare ett mer avstämt avgassystem
Så med Den Lille Ligisten som hjälp, blev det en mall för ett system med originalt maxvarvatal och mesta möjliga bottenvrid.
Det blev ett lååångt rör, nästan 130cm från kolv till stinger, och då valde jag ändå indragen stinger
Nu är det här endast ett test för att se om det kan göra någon nytta på motorns karaktär. Därför läggs ingen vikt vid svetsarnas skönhet, inte heller någon form av slutdämpare.
Klippa och rulla rostfri plåt
Punktat
Klart för montering
Men före testkörning av original och ickeoriginal avgassystem, så ska ramkåpor för förgasaren tillverkas.
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Ska bli spännande att se hur motorn reagerar på den pipan! Jag minns att det märktes väldigt tydligt på min Express då när den funkade, den hade ju samma ljuddämpare, och gick visserligen bra, men man kunde riktigt känna hur avgasröret strypte motorn, den fick liksom inte ut avgaserna fort nog vid högvarv kändes det som.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik