Eira Ducati.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

I den 30 graiga värmen i dag tog jag tillfället i akt och lackade min Ducati moped ram.
5FB668B4-A186-4579-92D9-2BBB651FCE09.jpeg
Vit Ducati moped? De fanns faktist i vitt och rött, min jag köpte 1960 var ju röd men jag såg en vit och tyckte den var snygg :) Detta ex köpte jag körbar men målad brun :shock: Förmodligen för att dölja rosten, motor höll på att ramla av när man gasade lite, så rostigt var det runt motorfästena. När jag slipade ned den bruna färgen visade det sig att den varit vit under :D Så jag tänkte mig att i framtiden ha både en röd och en vit i stallet, min röda 15 års moped står ju redan där. Jag gillar att ha mopederna mina i orenoverat original skick men denna var ju för dålig och redan målad i fel färg.

Tidsbrist gör nog att det kommer att dröja innan mopeden är körklar...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Lolalola »

Underbart att kunna stå ute och måla. :thumb:
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Skåning »

Vill minnas att Göran Martinsson i Vindrarp berättade i samband med ett besök där att han vanligtvis målar sina mopeddelar utomhus tidiga morgnar och lacken på de mopeder är ju fina om något. :D

Gäller bara att vara ute när rapsbaggar, trips och div andra irriterande flygfän inte är det...
Andreas.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Ja, inte ett flygfä var igång :shock: Riktigt förvånad blev jag över det, brukar alltid dyka upp något med vingar. Men man ser så mycket bättre i riktigt ljus. Lackade en bil i ett garage en gång, var trångt bakom bilen så jag öppnade portarna för att att få bättre plats och bättre ljus men mens jag höll på kom det en åskskur så jag fick slå igen dem igen. Lacken blev fin men ett år efteråt upptäckte jag några prickar i lacken på bakluckan och efter lite grunnande kom jag ihåg åskskuren, det hade kommit några vatten droppar i lacken när portarna var öppna.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Tänkte montera hjul så ramen blir flyttbar enklare men bakhjulet som jag ekrade om och försedde med ny slang och nytt däck tappar luften efter 3 veckor :( Ytterst irriterande, kvalitén på nya innerslangar är usel, min Rex som en annan person renoverat båda hjulen på lider av samma åkomma...

Jag har några gamla NOS slangar liggande så jag får väl ta en sådan. Men gillar inte att få göra om jobbet en gång till utan att hjulet rullat en meter!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Lolalola »

Ja slangarna var bättre förr.
Själv återanvände jag en gammal Avon för ett tag sen. Den kändes som ny när jag tog ur den och den har hållit luften i över ett år nu.
Jag vet inte när Avon bytte logga men slangen bör ha varit från åtminstone mitten av 60-talet.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Kollade upp hjulet som inte håller luft och ventilen läcker...Enkelt fel, behöver inte byta slangen men ventilen var också ny! Mindre med utomhus jobb nu så kan kanske få lite gjort på mopedfronten framöver.
Skriv svar