Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Börjat montera lite smått. Framgaffeln är ihopsatt med nya fjädrar, gummibälgar och nytt fett. Svingen , stötdämparna bak  och sidostöd blev också monterat.
Inköp av nya skruvar, bultar, brickor och muttrar till samtliga ramdelar är gjort likaså.

Det som oroar mig lite är svingen och baknavet. Allt ser schysst ut men oroar mig att det inte kommer att hålla. Svingen för att den tidigare varit skev och navet för att jag lagat det med zinklödning.
Kanske letar jag rätt på ett annat baknav men dem är lite svåra att hitta iaf på tradera (Grimeca 2 vxl 105mm nav).
Vill inte ekra ett bakhjul om inte navet håller.  Jag får fundera lite på det.

Det blir någon timme i veckan som mest ihop med moppen men hoppas på mer tid snart.
Det kommer bli fördjävla snyggt iaf.
Bilagor
Ramen med grejerna på. Fortfarande inlindad i papper för att slippa så mkt skav och repor qom möjligt.
Ramen med grejerna på. Fortfarande inlindad i papper för att slippa så mkt skav och repor qom möjligt.
Framgaffel. Det blåa är bara maskeringstejp så den inte skulle bli repig vid montering
Framgaffel. Det blåa är bara maskeringstejp så den inte skulle bli repig vid montering
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av hobbe »

För att stilla din oro så får du lite gissningar från min sida, jag sitter naturligtvis inte på en kristallkula men har skruvat och meckat under många år (som "alla" andra på denna sidan) och jag känner mig 100% säker på att det inte är något som helst problem med svingen, jag tror många (inklusive mig själv) har justerat svingar med en del våld. Om du inte ser några sprickor eller har dragit ihop och isär den ett 40tal gånger likande så skulle jag inte funderar mera på den.

Zinklagning är ju en gammal fin klassiker, jag har dock aldrig gjord det själv även om det verkar mycket intressant. Det ser ju väldigt snyggt ut men om håller? Ja att döma av Jim Lundberg eminenta reportage i Classic Motor så verkar ju styrkan vara mycket hög på en sådan lagning så om det hade vart jag som var i dina kläder så hade jag med gott samvete ekrat upp det navet.

Detta är mina funderingar över hur jag hade gjort.

För övrigt så ser det riktigt bra ut, lycka till.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Långsamma steg framåt och några steg bakåt. Har fortsatt att montera bakskärm mittenkåpan och tank men fick plocka bort det igen. Bränslekranen hade för tjockt vred och tog i kåpan så en ny är beställd. Tankfästet är lite speciellt med en pinnskruv och två ”spännklackar”. Jag har inte lyckats få tag i ett original eller likadana grejer så jag gjorde en egen lösning med pinnskruv och planbricka som verkar fungera.

Motorn har likaså kommit på plats, fotpinnar med bromspedal, baklykta och styre. Jag började klura med elen men det gick inget vidare. Hade inköpt en färdig kabelstam och en omkopplare med färdigt kablage. Tänkte att det skulle vara smidigt men jag hade fel. Omkopplaren hade helt andra färger på kablarna samt skulle kräva modifiering för helljus och bromsljus. Försökte tyda elschemat som kom med kabelstammen men fick inte ihop det alls. Jag antar att el schemat för en MCB 1279 är i princip i nivå med högstadiet i ellära så det bådar inte gott. Jag har nu iaf beställt en vanlig simpel omkopplare liknande original och ska ta mig därifrån tänkte jag.

Försökte mig även på handtagen men lyckades inte där heller. Förstår mig inte riktigt på NTS växelhandtaget som jag har och hur det ska monteras. Tar tag i det med nya krafter vid nästa tillfälle.

Jag har beställt det sista delarna och mopeden är helt komplett sånär som på tutan som jag glömde beställa.
Det som återstår är montering och ekring av hjulen.
Hjulen måste vänta då det som studerande med dieselbil är dåliga tider.
Sakta sakta...
Bilagor
20220320_180924.jpg
20220320_180831.jpg
20220224_155503.jpg
20220224_155449.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

El systemet på en sådan moped är väldigt enkelt. Själv brukar vänta med att koppla in motorn utan ta strömmen från en yttre källa som ger 6 volt för att i lugn och ro få allt att fungera. Motorns utgående ström kräver ju att motorn är igång hela tiden och spänningen varierar med motorvarvet så det är stressand. När allt fungerar så är det bara att koppla in de 3-4 kablarna som kommer ut från motorn. Här är lite tips kopplings schema mm. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... achsmotor/.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tack för länken!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Nu är det inte mycket kvar på mopeden men jag har stött på problem.
Svingen som jag oroat mig för visade sig vara oduglig. Den ser rak ut när man tittar på den men är den sitter monterad så ser man hur skev den är. Jag tror den blivit derormwrad vid uppvärmning av godset eller dylikt för den får inte att räta ut eller trycka till som jag trott tidigare.

Så därför letar jag efter en sving till en MCB 1279 med Grimeca nav. Viktigt att det är till Grimeca nav! Den andra varianten till Leleu verkar det finnas massor av men den passar inte.
Har du en sving? Känner du någon som möjligen har en sving av den modell jag söker? Tveka inte att höra av er!!!! Jag är mer än ivrig att få ut mopeden på vägarna igen efter alla mina år av renoverade..
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Kort uppdatering på renoveringen. Jag kommer att åka moped iaf ett par gånger innan det blir kallt.
Idag kom hjulen från ekring och dem blev sjukt snygga i mitt tycke. Smällde på däcken med än gång. Nästa gång åker dem på mopeden.
Ekringen drog ut på tiden då de på firman som gjorde jobbet blev sjuka. Likaså letandet efter en ny sving tog tid.
Svingen blev en dyr historia då budgivningen drog iväg rejält på tradera. När den var köpt så fick jag ta den till en smed som fixade rätt fäste för bromsskölden. (Från Leleu till Grimeca fäste. Bara detta 500:-). Svingen var iaf i mycket bra skick. Såg i princip oanvänd ut och var troligen en nos. Nu finns allt jag behöver så det är bara montering och justeringar kvar. Snart så..
Bilagor
20220708_200725.jpg
20220708_200716.jpg
20220708_200713.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Renoveringar drar alltid iväg pengamässigt. Men bra jobbat :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

:thumb: :thumb: :thumb:
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Nu är det iaf en moped på två hjul 🙂
Blir fint som bara den. Inväntar några dekaler och behöve köpa någon enstaka skruv som jag saknar.
I övrigt så.är det montering av wire till frambroms, koppling och växel, kapa hjulaxeln fram som var för lång,, montera bromljuskontakt, framskärm, borra hål i svingskydden, montera avgas, och justeringar sen ska det vara klart.
Bilagor
20220716_191838.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av ESGEE »

thumb_up
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Den som väntar på nått gott!

Snyggt jobbat!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Någon som kan el på en MCB 1279?
Framlyse fungerar om än svagt.
Jag har utgått från elschema på bilden samt omkopplaren på bild.
Avvikande från elschema är tutan som endast har en gul och en brun kabel kopplat från kabelstammen.

Problem: bakljus heldött och likaså bromsljus. Tuta fungerar men väldigt lågt, dödaren fungerar.

Bilden på omkopplaren visar ett hål för bakljus. Där sitter ingenting just nu. Det går ingen kabel i kabelstammen dit.
Den gråa kabeln från motorn går endast "bakåt" mot baklyse och bromsljus.
Ska den upp till omkopplaren på styret också?
Bilagor
Såhär har jag kopplat med en avvikelse. Tutan har endast en gul och en brun ur stammen. Förgreningar med de två gula är gjord innanför höljet.
Såhär har jag kopplat med en avvikelse. Tutan har endast en gul och en brun ur stammen. Förgreningar med de två gula är gjord innanför höljet.
84cfe760151610f02a44318f3b663032a3cce4da.jpeg (25.36 KiB) Visad 1141 gånger
Okopplaren underifrån. Alla kablar kopplade exakt så förutom hålet till baklyset dit ingen kabel i kabelstammen går
Okopplaren underifrån. Alla kablar kopplade exakt så förutom hålet till baklyset dit ingen kabel i kabelstammen går
Kablarna från motorn. Grå går till bakljus, blå/grön till bromsljus via bromsjuskontakt, svart till dödare gul till Tuta, framlyse och sedan omkopplare. Tutan är kopplad med en gul och en brun ur kabelstammen.
Kablarna från motorn. Grå går till bakljus, blå/grön till bromsljus via bromsjuskontakt, svart till dödare gul till Tuta, framlyse och sedan omkopplare. Tutan är kopplad med en gul och en brun ur kabelstammen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Snubblade på målsnöret.
Mopeden är/var i princip klar. Ingenting verkade dock lira 100% varken vid uppstart av motorn eller vid provkörning. Mest oroande var att kicken inte fungerade som den skulle. Det mesta tyder på att kickdrevet är slut. Allt behövde justeras också, förgasare, koppling och växlar.
Försökte själv ganska länge och fick det hyfsat. Första provturen så gick den som skit iaf och började flöda över. Många små saker gjorde att mopeden inte var behaglig att köra också. Total tidsbrist gjorde att jag sökte efter någon erfaren mopedmek som kunde hjälpa mig med kickdrev och finliret. Sagt och gjort men personen i fråga ville inte ta sig an jobbet före vintern. Skit! Fixat hyrbil för 1000:- för att köra dit mopeden och nu blir inget gjort så det blir till att hyra skåpbil igen och köra hem den i väntan på "vintern".
Pengarna är slut och tiden finns inte för att lösa detta själv innan det blir för kallt för att åka.
Blir till att ställa in mopeden i förrådet och hålla tummarna för att den blir klar och åkbar till våren.
Trisst men antar att det är så det får bli.
På återseende!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Tråkigt! Men inte ovanligt att stöta på problem när det kommer till finjusteringen efter renovering.
Skriv svar