Att rädda en Hercules

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Köpte mig vad jag tror är en Hercules av någon sort. Sachs 504/505-motor och trampstart. Köpt av originalägaren som fick moppen i 15-årspresent, numera fyllda 50. Moppen är rätt sunkigt sprayad silver. Ska ha varit en stöldåtgärd i sena tonåren ”för ingen vill ju sno en ful moppe”.

Just nu startar den inte och har punka på bakhjulet.
Ska börja med att ge den nya däck och slangar samt gå igenom förgasaren och få den körbar. Sambon behöver ha nåt att glida runt på också ju :)

Har beställt hem en hög grejer och hoppas på att få den körbar inom en vecka.
BA68379F-B17C-4EF6-A2AD-30F147B694C7.jpeg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarvisningsbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av SS440-80 »

Saktfärdiga saker det där :D Automat eller hur?
Min farmor hade en blå (fast DBS) den gjorde max 25 km/tim och var ganska trött.
Läste någonstans att strypningen sitter ingjuten i insugsröret, men om det stämmer vet jag ej.
Senast redigerad av SS440-80 den 21 maj 2021, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Fick liv i den igår efter rengöring av förgasaren, nytt tändstift och ny soppa i tanken.
Har inte kört den än eftersom det är punka på bakdäcket. Handlade hem lite prylar idag, så under nästa vecka blir det fix av punka och lite andra prylar.

Får utvärdera hur rapp den känns, men antagligen väldigt slö som du skriver SS440-80 :D

Som tur är har jag en 15mm Bing-kopia på hyllan som verkar passa om man moddar lite. ;)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Ett tag sedan uppdatering nu.

Bytte däck, slangar och fälgband. Bytt soppaslang, filter och gjort rent förgasaren.
Petade dit ett "sportluftfilter" och nu gör den närmare 40km/t! Jag som tänkte sätta dit en 15mm bing för att få upp toppfarten lite, känns rätt onödigt nu. Otroligt att den går så mycket bättre utan att gå upp i storlek på munstycket.

Behöver gå igenom lite elprylar nu dock. Inget fungerande baklyse (inte ens kablar dit) och sporadiskt fungerande framlyse.
Har handlat hem lite mer prylar för att fixa till det :)

Bilder kommer!
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Tänkte byta växellådsolja igår, när jag ändå väntar på lampor och lite annat.
Tog bort kopplingskåpan och exakt noll droppar olja rann ut. Så det var nog bra att jag såg över det där innan jag drar ut på långtur.

Nu väntar jag på ett nytt baklyse och lite nya glödlampor innan moppen är klar för sommarens bravader.
Petade även dit ett öppet filter jag hade på hyllan :)

98F6EC22-FC0D-4753-81E9-70B94FB3E91B.jpeg
FA2AB878-5DAC-47F0-8233-1100D651FECC.jpeg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Var ett tag sen jag skrev nåt här. Moppen går som ett skott och används nästan dagligen.

Senast idag blev det en tur till affären för att handla lite bröd och blöjor :)
IMG_0922.JPG
Endast öppet filter och större munstycke som är ändrat.
Toppfarten från början var 32km/t i nedförsbacke och medvind. Gör nu lätt 45-50 på plan mark.
IMG_0921.jpg
Har lite provlem med bakbromsarna. Dom funkar som på en cykel, är alltså två kedjor till bakhjulet.
När jag trampar bakåt för att bromsa måste jag nästan trampa ett halvt varv bak innan bromsarna tar.
Hur löser man detta på bästa sätt?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarvisningsbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2636
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Lolalola »

50 knutar! :shock:
Jnickzter
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2022, 22:46

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Jnickzter »

Tjena tar up en gammal tråd och hoppas ts fortfarande är aktiv här 😀 har precis köpt en Hercules , vad för munstycke var det du hade bytt till?
Användarvisningsbild
Knezzen
Inlägg: 98
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Knezzen »

Mors!

Bra fråga. Kommer inte riktigt ihåg vad det slutade på, men jag testade rätt många.
Köpte ett hög munstycken till Bingförgasare på eBay och provade mig fram.

Typ detta:
https://www.ebay.com/itm/183875287712?h ... SwE25e7-6I

Går som ett skott fortfarande. Var ute och körde senast i helgen :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Linuspinus
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2022, 17:32

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av Linuspinus »

Vet du hur man byter olja på en sådan?
umekille
Inlägg: 1196
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av umekille »

Hej en del hade en planbricka punktad i avgasröret en enkel o billig strypning
för att få ner besiktningsvänligt importfart på mopparna...ofta då det blev
för högt motstånd i avgasröret gick dom ofantligt surt och svag i sakta fart.
Användarvisningsbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Att rädda en Hercules

Inlägg av SS440-80 »

Linuspinus skrev: 21 sep 2022, 17:36 Vet du hur man byter olja på en sådan?
Man tar bort täckplattan på vänster sida av motorn, och vickar moped på sidan så att oljan rinner ut.
Sedan vickar man mopeden på andra sidan och häller i rätt mängd av rätt olja, skruvar på locket och tutar och kör.
Skriv svar