Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det som blev gjort idag då. :)

En kille ville köpa mitt stöd som satt på F50 Am6;an. Då jag behöver pengar kunde han väl få göra det, då jag ändå hade ett till stöd liggandes i hyllorna. Som tyvärr var väldigt snett. Det kapades bort och stödet kortades ner så längden blev bättre! :)


Bild

Stödet monterat och nästan funktionellt. Den går trögt i sitt fäste, får fixa det!

Bild

Jag hade även tänkt att använda original kedjeskydd till F50. Men det går inte fixa förrän jag skaffat mig en 420 kedja. Kedjan på bild är en vanlig 415 kedja, alltså för smal. Som ni ser på framdrevet så ligger den utanpå. :wink: Den hade jag som test för att kolla om kedjeskyddet ens kunde få plats!

Bild


Originalvev till Am6, få se hur länge den överlever! Har en till originalvev i hyllorna ifall denna rasar. :wink:

Bild


Gav mig på tändningen till hojen nu också, som blir original till den. Ducati! Som ni ser har den gröna kabeln lossnat ifrån sin lödning. Bara att löda tillbaka!

Bild


*Done*

Bild


Tändning monterat. Förövrigt en vanlig syn i Am6...

Bild


Såhär ser tanken ut idag! Färgen är enbart för att enklare se vart jag missat att slipa, och där det fortfarande är porer.

Bild
Bild

Ser rakare och finare ut nu. :)

Bild
Bild


Sen var det dags att börja bygga ett insug! 4mm plåt, markerat för kapning! :wink:
Bild


Och någon timme senare, urkapad och hål borrat för att kunna skruvas fast i blocket. Nu saknas det ett hål och ett rör som förgasaren ska fästas på.

Bild


Efter ytterligare någon timme, hål med rör i sig! Detta rör är ett 32mm krök till Sachs.:rolling:

Bild


Närbild på fogarna, rätt så fina. Acceptabelt! Synd på all stänk runtom...

Bild

Sen svetsade den fast under, för att minska risken för läckage. Detta planas naturligtvis ner så det är rakt och fint.
Bild
Bild


Röret blev för rakt och för långt. Så förgasaren tog i ramen. Så röret sågades av så rätt bit kan svetsat fast. Med rätt längd och vinkel. Dock han jag inte mer idag, så det fixar jag nästa gång!
Såhär ska det se ut iallafall!

Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir bra detta;D
Undar vad topp farten blir 8)
Dåligt med kommentarer.
Och dåligt med updates på din hemsida. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 var den motorn det senaste och hetaste, så alla hade dessa...
Som jag kom i håg så tog man bort en strypning i cdi boxen, skruva bort en skruv i förknasaren och kapade ett rör på avgassystemet så gjorde den en 80km/h

Så jag tror rexxy kan komma upp i en 3sifrig hastighet om han känner för det! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Öryd skrev:Blir bra detta;D
Undar vad topp farten blir 8)
Dåligt med kommentarer.
Och dåligt med updates på din hemsida.
110+ ska inte vara några problem.
Dåligt med kommentarer ja, såna här motorer är väl inte så poppis på detta forum. :roll:
Orkar inte uppdatera där också, för det är inte smidigt att lägga upp bilderna där, bara jobbigt om jag har 20st som ska upp...
reggaefisken skrev:När jag var 15 var den motorn det senaste och hetaste, så alla hade dessa...
Som jag kom i håg så tog man bort en strypning i cdi boxen, skruva bort en skruv i förknasaren och kapade ett rör på avgassystemet så gjorde den en 80km/h

Så jag tror rexxy kan komma upp i en 3sifrig hastighet om han känner för det!
På ducatisystemen finns det inget att göra med den strypta CDI'n för att få den ostrypt. Det blir att köpa en ostrypt CDI. Skruv i förgasaren har det inte heller funnits till till dessa motorer.
Och röret man ska kapa, heter "blindrör". :wink:

På dessa motorer finns det olika strypningar beroende på i vilken moped den suttit i. Just denna motor kommer ifrån en Rieju Drac. Dom har strypning i avgasröret (plugg vid mynningen) och kanske något mer.

Vissa Yamaha Dt50r med Am6 har CDI strypning också! Som stryper på c:a 3600rpm eller liknande.

Helst avstrypta brukar dom ligga på 70-75km/h ärliga.

Med denna cylinder jag har (Airsal 75cc) och med ett effektrör brukar dom ligga och smeka 100km/h gränsen. Eftersom jag ska justera lite i cylindern och bygga avstämd pipa, borde jag lätt nå 100km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar o läsa, och kolla folks projekt, men ibland kommer jag bort mig med MSN eller annat, o då glömmer jag skriva, hehe.

Nåja, blir nog lika bra som dina andra byggen 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm insuget ser bra ut....du har lärt dig att svetsa bättre nu ser jag....att man slipar bort all skit först... :roll:
Då får man en bara grund för snygga fina svetsar... :D
Ps svets loppor och stänk kan man hylva bort med en vass huggmejsel eller nu likanade... 8)

Ett Insug som jag snidat till... 8)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var derbi senda och Peugeot viva city som regerade på min skola =( Själv pilade jag inte med deras mopeder lyssnade mest vad de sa.

Men när du säger det så var det blindröret de kapa och plugga.
Å fatta aldrig vad det röret gjorde för att strypa motorn....

Kunde man inte köpa någon cdi box man kunde reglera, så när mopeden stängdes av så gick den till normalt läge. Så när man starta gjorde den 45km/h sen tryckte man på en knapp så maxa den ut motorn?

Själv körde jag flakmoppe och puch nevada som jag fortfarande har kvar efter 8år och kommer nog inte sälja dom på ett bra tag =D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Det var derbi senda och Peugeot viva city som regerade på min skola =( Själv pilade jag inte med deras mopeder lyssnade mest vad de sa.

Men när du säger det så var det blindröret de kapa och plugga.
Å fatta aldrig vad det röret gjorde för att strypa motorn....

Kunde man inte köpa någon cdi box man kunde reglera, så när mopeden stängdes av så gick den till normalt läge. Så när man starta gjorde den 45km/h sen tryckte man på en knapp så maxa den ut motorn?

Själv körde jag flakmoppe och puch nevada som jag fortfarande har kvar efter 8år och kommer nog inte sälja dom på ett bra tag =D
Det du pratar om är en så kallad blackbox. Den är inge trim i sig själv, men den stryper tändningen vid ett bestämt varvtal. Och moppen går inte fortare! Har två st sådana i hyllan!


Blindröret lurar motorn att tro att röret är längre än vad det egentligen är. Och effektkurvan kommer längre ner i registret. Samt skapar turbolens som gör att pulsen blir störd. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där ser man =D
Kom i håg att en klasskompis blev stoppad med blackbox fast polisen upptäckte ganska snabbt vad som var gjort!

De kollade alla mopeder förutom min =P Fast den var otrimmad så det var inget stress....

Lycka till med projektet. hoppas du kommer upp i önskad hastighet =D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har sålt lite grejer på tradera, så jag fick nu råd att köpa in lite saker! :) Idag köpte jag kedja, slang, luftfilter, kolvbultslager samt färg till ramen!


Snickrade även färdigt insuget. Blev bra vinkel på förgasaren, så det ska inte bli några problem i framtiden. Försökte även göra insuget så kort jag kunde!
Förgasaren är förövrigt en PWK 24mm.

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild


Sen testade jag med ett annan styre jag hade i hyllan. Stuket blev mycket snyggare, men jag är inte säker på om körställningen blir så bekväm.

Bild
Bild
Bild

Kylaren sticker inte ut allt för mycket, så det ser inte allt för dumt ut!

Bild
Bild
Bild


Och så lite nya prylar!

Bild


Am6 original. 12x15x15. Samma storlek som Sachs har till sina stålstakar!:rolling:

Bild


Skönt med luft i framhjulet. Ska även bygga om lite vid skärmstagen. Ser fult ut!

Bild


Och så lite luft i bakhjulet också! :)

Bild


420 kedja.

Bild


Påbörjade även portningen på cylindern. Spolkanalerna samt modifiering av boostkanalen och öppning i cylinderkjolen.

Bild
Bild
Bild


Inte klar alls, det ska se symmetriskt ut. Ytan ska även blästras sen när jag filat klart!

Bild


Sen kunde jag även ge mig på kedjeskyddet. Som tur var behövde jag inte modifiera det alls! Kedjan löper så fint i det. :)

Bild
Bild


Lite helhetsbilder på hojen då!
Nästan dags för att plocka ner den i delar inför lackeringen. Ska bli blanksvart överallt. :)
Ska även klyva motorn för att kolla hur alla lager mår. Ska även porta klart cylindern och börja snickra ett avgasrör också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir fräckt,men kylaren :hmm:
Du kan inte få tag i en mindre som får plats under tank,eller måste det vara en så stor till motorn :?:
Gillar stuket annars thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med förgående talare, tycker inte heller kylare är snyggt..... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bristen av pengar gör att jag inte kan köpa in allt som jag skulle vilja ha.
Det bästa vore en kylare ifrån en Yamaha Aerox. Den skulle få plats på rambenen framför motorn. Den är bredare, men kortare. Dock har den löst expansionskärl. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kylare ser ju onekligen ganska rejsigt ut... jag gillar bygget. Skulle det funka med en från en Zündapp eller skulle den bli för liten? Kanske från en KS125? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:Kylare ser ju onekligen ganska rejsigt ut... jag gillar bygget. Skulle det funka med en från en Zündapp eller skulle den bli för liten? Kanske från en KS125?
Hur ser en sådan ut? Vilken kylare som helst ifrån en moped skulle funka, självklart i rätt storlek. (För placeringssyfte) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar