Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev: Hur ser en sådan ut? Vilken kylare som helst ifrån en moped skulle funka, självklart i rätt storlek. (För placeringssyfte)

Så här ungefär. Både med och utan extragrejor på.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:
Rexxy skrev: Hur ser en sådan ut? Vilken kylare som helst ifrån en moped skulle funka, självklart i rätt storlek. (För placeringssyfte)

Så här ungefär. Både med och utan extragrejor på.
Ser ut att passa. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd att jag inte köpte ett som jag fingrade på uppe på Backamo. Då hade du fått det till självkostnadspris. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:Synd att jag inte köpte ett som jag fingrade på uppe på Backamo. Då hade du fått det till självkostnadspris. :)
Får väl tacka för det, även om det inte blir något! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en cr85cc kylare som är något smalare. kan det va något? kostar....gratis? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:har en cr85cc kylare som är något smalare. kan det va något? kostar....gratis?
Snackar på MSN sen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Kylare

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm ser bra ut Rexxy....ska det bli enToppRacer... :?:

Ett tipps på kylare: Måste det var till MC/Moped, annars finns det massor av kylare tex oljekylare från bilar, skoter kylare mm... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kylare

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmm ser bra ut Rexxy....ska det bli enToppRacer... :?:

Ett tipps på kylare: Måste det var till MC/Moped, annars finns det massor av kylare tex oljekylare från bilar, skoter kylare mm... :idea:
Detta ska bli ett bruksåk som jag kan ta mig ifrån A till B på kort stund! :wink:

Sen vill jag ha lite växlar att leka med. 4 vxl EKF är lite för tråkigt på småvägar märker jag.

Så länge kylaren är lagom stor och inte ser allt för ful ut, så funkar allt. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Kylare

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Så länge kylaren är lagom stor och inte ser allt för ful ut, så funkar allt.
Nja... Du vill ha en med lock och inbyggt expansionskärl, visst går det använda en utan men då måste man bygga dit ett expansionskärl till kylsystemet högre upp än kylaren. Blir svårt att få till på ett vettigt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kylare

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Rexxy skrev:Så länge kylaren är lagom stor och inte ser allt för ful ut, så funkar allt.
Nja... Du vill ha en med lock och inbyggt expansionskärl, visst går det använda en utan men då måste man bygga dit ett expansionskärl till kylsystemet högre upp än kylaren. Blir svårt att få till på ett vettigt sätt.
Därav jag förut skaffade mig en Rieju drac kylare (som denna är) för att slippa expansionskärlet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helhelg i verkstan! Tjejen bortrest så jag var ute hela helgen! Mekade hela tiden, förutom då jag åt, sov och var på toa! :boxing: (och marknad då) Så en hel del blev gjort!




Biltemas tryckluftsslip. Fungerade ÖVER förväntan. Liten och smidigt, och är väldigt skön att manövrera. Om jag ska nämna något negativt är att den blir jävligt kall! Nästan varning för frostskador...!

Bild
Bild


Hojen under nermontering! Gick fort att plocka ner den. :)

Bild
Bild


Hela F50 Am6 hyllan. Alla delar och detaljer till den.

Bild
Bild


En av ramens gamla ägare hade svetsat fast svingaxeln i ramen. Fogarna hade lossnat, så allt glappade. Jag ville inte lägga ner tid och pengar på att få ut den axeln, då det förmodligen hade kostat både ram och sving att få ut den... Så jag slipade ner fogarna och svetsade på nytt. Då det ser tomt ut utan muttrar där svetsade jag även på dom. Dom gör ingen funktion alls, utan är enbart för syns skull!

Blir lite varmt när man svetsar! :)

Bild


Ramen helt näck!

Bild
Bild


Var även till Hallstamoppers marknad i lördags. Var på jakt efter en ny framgaffel. Då pantergaffeln hade sina brister här och där, skulle den varit livsfarligt med framhjulslyft!

Så det första jag såg på marknaden, var denna. En ram och gaffel till en fiddy 125cc. Gav 150kr för den. Framgaffeln är GROV! Så tanken var att använda den. Men...

Bild


...så hittade jag denna under presenningen (Regnade ute). En framgaffel till Yamaha fs1! Glappfri och fin, fick köpa den för 100kr. :) Så efter c:a 2 timmar passade den fint i F50 ramen!
Måste bygga upp med distanser så lykthållarna sitter tight.

Bild


Passade även på att grunda tanken medan jag höll på med annat.

Bild


Smådetaljer blästrades av.

Bild


Och så ramen lackerad! Detta är sprutlackerad med kompressor, väldigt smidigt! Och färgen är ifrån biltema, blandas med lacknafta. Färgen blir sjukt fin! Får hoppas den är slagtålig. :)

Bild
Bild


Dessa lackerades också med samma färg som ramen. Toppen hade jag fuskat på, sen färgen rann av. Den blästrades rent vid ett senare tillfälle.

Bild


Och så tanken med basfärgen!

Bild

Och med klarlack! Nu ser man väldigt bra vart jag har missat med spackel... Äsch, det duger för den som ska ha't! :)

Bild


Andra detaljer upphängda för lackering!

Bild


Lite mer detaljer inför lackering.

Bild


Lykthållare grundade.

Bild


Fästen passande Fs1 framgaffeln. Med F50 originalhållare och en bit av panterns hållare. (Oroa er inte, F50 hållarna var i väldigt dåligt skick!)

Bild



Och medan allt torkar gav jag mig på motorn!

Bild


En liten stund senare, klyvd! :)

Bild
Bild

Och efter ytterligare en stund, urplockad, rengjort och blästrat!

Bild
Bild


Nu är det dags för blockportning!

Fortsättning följer...

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir bra ju :D
Bra med en stabilare gaffel med. Men hade fiddygaffeln inte blivigt för kort? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Öryd skrev:Blir bra ju :D
Bra med en stabilare gaffel med. Men hade fiddygaffeln inte blivigt för kort?
Någon cm bara! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu bland det roligaste med projekt! Att montera tillbaka dom lackerade delarna!


Framgaffel monterat med K50 lykthus!

Bild
Bild
Bild
Bild


Bakhjulet med lackerad bromssköld.

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild


Börjar verkligen likna något! :D
Tänkte skippa pakethållaren, då den är i så dåligt skick.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir bra det här. fortsätt så! <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar