Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell » 29 jun 2012, 20:12

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, det blev inte bara en utan två röda "bajjor", Bonnie Bajaj idag! mefipallina_yahoo.gif
Hade väl egentligen tänkt mig något äldre, men föll för dessa charmiga röda tvillingar till bra pris. De ser ju faktiskt riktigt Vespalika ut, till skillnad från alla Kinascootrar. För de är väl indiska, om jag fattat rätt?
Ja, så var det ju den där lilla detaljen med att de inte går... :roll: Säljaren hade fått igång den ena efter vintervilan, men den går bara på choke. Den andra gick inte alls men efter att jag upptäckt att choken inte gick i ordentligt hoppade den också igång, men också bara på choke. Det var dock tillräckligt för lite provkörning på gatan, till döttrarnas förtjusning. De adopterade raskt var sin, "Moppis 1" och "Moppis 2"! :D Nu hoppas jag få mekhjälp och börja med att rengöra bränslesystemen, som jag tror ligger bakom problemen. Det var inte helt smutsfritt i tankarna, om man sägeor så...
Bild
Mopparna funkade inte så länge att jag hann få fram kameran, så här praktiseras det torrkörning!
Bild
På väg till sitt nya hem. <!-- </EdIndex> --></div>

umekille
Inlägg: 888
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille » 29 jun 2012, 22:11

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förgasarproblem...den vi skruva i på jobbet åt en av vakterna
gick utan luftrenaren men knappt med.
likadant när det byttes till en ciao gasare...
sen är avgasröret säkert strypt med någon
insvetsad bricka som mår bra åka på soptippen.
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 30 jun 2012, 11:19

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, att det är strul med förgasaren eller bränsletillförseln låter troligt. Skumt att det inte blev bättre med en annan förgasare, dock. :roll: Strypbricka i avgassystemet låter ju som att be om att eländet sotar igen?!
Någon som vet var man kan hitta reservdelar? Såg tips om en firma i Tyskland (MZ) men de verkar inte ha något längre.
Hur pass gamla kan de tänkas vara? <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 jul 2012, 11:58

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat runt på internet men det kryllar inte av delar, precis. Alvars och Mohlins har lite, samt en tysk firma som heter Vespa-scooterparts. Hade hoppats att någon skulle ha lagt upp instruktionsbok, sprängskisser och liknande på nätet, men där verkar jag få fikon. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva » 02 jul 2012, 13:58

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Par i twins? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 jul 2012, 15:35

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De står ju bredvid varandra, så då är det väl parallelltwin..? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva » 02 jul 2012, 21:49

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte även på döttrarna :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 jul 2012, 22:21

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Tänkte även på döttrarna :D
Aha, så långt tänkte jag inte, hehe. :lol:
Ja, på gamla bilder händer det att vi också ser fel på dem - döttrarna alltså. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 19 nov 2012, 10:52

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, så vart tillfixningen av Bajjorna igång! Jag och yngsta dottern började med den hon adopterat och döpt till Moppis 1 (den har bara en backspegel, men det är nog bara ett kännetecken, inte orsaken till namnet).
Bild
Kåporna satt med ett fåtal skruvar och med dessa borta kunde vi konstatera:
- Ingen luftrenare.
- Chokens skumma hävarm böjd så choken knappt går att få i.
- Tändstiftet dåligt.
- Tändkabeln ännu sämre: Tändhatten sprucken och kabeln stel.
Bild
Bild
Så det blir en sväng till den lokala bil- och mc-affären. Sedan ska gasaren loss och rengöras, liksom alla slangar. Chokearmen fixade jag direkt i skruvstycket, men det blir nog en annan lösning på sikt. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 16 dec 2012, 01:44

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev det äntligen en ny sejour för mig, dottern och Moppis1. :D
Som jag misstänkt så hittade jag en hel del skit i bensinkranen:
Bild
Detta var för övrigt en rejäl historia med löstagbart filter. Jag slås av att denna budgetmoppe från Indien överhuvudtaget känns väldigt gedigen.
Förgasaren hittade vi inte lika mycket skit i men även här fanns ett bränslefilter som rengjordes. Blev lite konfunderad av den övre kanalen, ovanför förgasarhalsen (halsen här täckt av choken, den kvadratiska kanalen delvis täckt).
Bild
Här inne finns bara överdelen av trotteln samt något som ser ut som en tomgångsskruv. Vad kan detta utrymme ha för funktion?
En annan sak jag inte förstår är att förgasaren inte går in i cyllen som jag är van utan i vevhuset:
Bild
Dessutom via en konstig platta; är detta en sk Reedventil?
Bild
Dottern upptäckte kopparpastan och smorde plikttroget in såväl skruvar och muttrar som brickor... 8) Sedan upptäckte hon tryckluften och när det inte fanns mer i bränslesystemet att blåsa började hon resolut tvätta chassi och motor med avfettning och blåsa bort skiten! :D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn » 16 dec 2012, 01:59

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Korrekt, den konstiga plattan kallas även reedventil / membran :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen » 16 dec 2012, 06:13

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duktig dotter du har, min fnyser åt mina moppar o säger pappa lilla jaja. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 16 dec 2012, 13:03

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Korrekt, den konstiga plattan kallas även reedventil / membran :wink:
Hur funkar den? Varför går insuget in i vevhuset o ej i cyllen? <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 16 dec 2012, 13:05

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Duktig dotter du har, min fnyser åt mina moppar o säger pappa lilla jaja. :D
Ja, det är kul, så länge det nu varar. Dotter nummer två (eller kanske snarare ett) är elva år och betydligt mindre intresserad. Men Bajja nummer två är tänkt att hon ska meka med lika för :twisted: ! <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn » 16 dec 2012, 13:20

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
SachsMekarn skrev:Korrekt, den konstiga plattan kallas även reedventil / membran :wink:
Hur funkar den? Varför går insuget in i vevhuset o ej i cyllen?
Nu är inte jag någon expert, men färskgaserna som kommer från förgasaren går igenom reedventilen in i cylinder eller direkt in i vevhuset. Läpparna öppnar för att släppa in färskgas, och stänger när det blir fullt i cylinder / vevhus :) <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar