Det många inte vet om tvåtaktare (dom om bara tankar och kör) är att bensinblandningen sugs först ner i vevhuset genom insugetJanneHagnell skrev:Hur funkar den? Varför går insuget in i vevhuset o ej i cyllen?SachsMekarn skrev:Korrekt, den konstiga plattan kallas även reedventil / membran
Sen trycks blandningen upp i cylindern genom spolportarna
Det kan ju verka självklart för oss som skruvar mycket och gärna trimmar men för många är det ointressant hur det funkar
huvudsaken är att det funkar
Det är därför förgasaren kan sitta direkt på vevhuset men då måste det sitta en reedventil eller vara s.k. slidmatning
Reedventilen fungerar som en backventil så att blandningen bara kan sugas in i vevhuset
den stänger av trycket när kolven vänder neråt för att trycka upp blandningen i cylindern
En slid funkar som en "lucka" som är öppen när motorn suger in i vevhuset och stänger när kolven vänt neråt
När förgasaren sitter på cylindern så är det kolven som är "ventil" och öppnar när den går upp då kallas det kolvstyrt
Hoppas jag förklarat på ett begripligt sätt <!-- </EdIndex> --></div>