Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

erlan skrev:du har inte fundera på ett par dellorto eller mikuni i samma storlek som orginalförgasarna?

erlan
Jodå! Vi får väl se vad framtiden bär i sitt sköte! :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag kom dottern hem med ett ark klistermönster. Jag föreslog fortsatt pimpning av Moppis1, och hon var på!
Bild
Bild
Bild
Under tiden fixade jag till den här:
Bild
Början på ett enklare sätt att få av främre motorkåpan, men också på sätt och vis en del i ytterligare en pimpning. Fortsättning följer!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag fick tjejerna välja pimpning. Äldsta dottern tog dödskallarna:
Bild
...och lillatjejen fick tärningarna:
Bild
Ihop med vingmutterlösningen jag redovisat ovan innebär det att man nu kan ta av främre motorkåpan utan verktyg, nog så bra om förgasarna vill strula mer. Passade dessutom på att smäcka dit ett nytt bränslefilter på Moppis slang (Bonnie har ju redan i originalkranen), ett i metall och gjort för ändamålet denna gång.
På Bonnie passade jag också på att vända min hemsnickrade luftburk så intaget vetter uppåt och satte igen några av hålen, allt för att så mycket det går efterlikna originalburken. Får se om bluddrander minskar av det.
På Nossebromarknaden igår hittade jag fö en standardljudämpare till Bonnie, alltså en med strypning. Inget jag slog till på, men nu vet jag hur de ser ut, bla är det en tydlig skarv på röret där man gått in och utfört strypningen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Ödlemor!!! När jag stannade Moppis1 utanför affären kollade jag åtdragningen på tärningsskruvarna - bara för att upptäcka att en var borta!
Back-trackade så gott det gick, men det var ju som att leta efter en nål i en höstack. Så väl hemma fick det bli loctite på den kvarvarande skruven och Bonnies dödskallar.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av pangerva »

JanneHagnell skrev: Bild
Är det den beryktade avgaspluggen du drar ut med hjälp av badkarspluggkedjan? :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, att dra pluggen är väl en klassiker i moppesammanhang..? :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag körde jag ut Bonnie till stugan, drygt två mil landsväg, så dottern kan öva inför 15-årsdagen om ett år. Noterade samma sak som förut: Hon (moppen, alltså) varvar inte ur men är däremot numera ruggigt stark i uppförsbackar. Körde mot GPS-hastighetsmätaren och noterade ungefär 28 km/h på plan mark och ungefär det samma även i de värsta backarna! Byta munstycke eller inte, det är frågan. Lite bättre toppfart hade ju varit trevligt, men den här backtagningsförmågan vill jag inte mista!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av 56:an »

En stark motor är en frisk motor och välkommen tillbaka :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:En stark motor är en frisk motor och välkommen tillbaka :)
Tackar!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Nu vart en ny majsburk omgjord till luftrenare till Bonnie, denna gång med bara två mindre hål som inlopp för luften. Får se om teorin från originalburken på Moppis1 stämmer, alltså att minskat flöde i förgasarhalsen kan få motorn att varva ur, annars får det kanske bli ett något mindre munstycke ändå.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Nix, den nya majsburken hade på tok för litet flöde, kom inte ur fläcken! Fick bli tillbaks med den gamla, så funkar allt som förut. Lurar på att av göra en burk med ställbart insug, typ "väggventil" eller gammal Novolette.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av 56:an »

Rosettventiler går alltid hem det är bara och kolla här :thumb:

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 34#p238734
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Rosettventil, så heter det, ja, tack!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

På Nossebromarknaden igår hittade jag faktiskt en Bonniefugge (Bonniedelar är öht lika vanligt som två torsdagar i veckan på marknader...). Reservdelsskick, visserligen, men den har flottör och -nål, vilket var viktigast för mig.
Hos samme säljare hittade jag även två Ciaoförgasare, Dellorto SHA. Jag har misstänkt att dessa varit förlaga när Bajaj gjort Bonnieförgasaren, och för mycket blygsamma pengar fick jag möjlighet att kolla irl. Efter att ha öppnat alla kan jag konstatera följande:
- Anslutningen till insuget är någor mindre på Dellorton, men bör passa då Bonniefuggan har en förminskningsring i plast.
- Dellortons hals är mycket smalare än sin indiska motsvarighet. Ena Dellorton är borrad men ändå mindre än Bajajen. Standardmunstycke på Dellorton verkar vara 39, jag kör 64 och 66 i mina Bajajer...
- Trots att Dellorton är mycket kortare än Bajajen så passar flottören och flottörnålen rakt av. Bajajens större flottörhus upptas mest av - ingenting.
- Dellortons anslutning till luftfiltret är något mindre än Bajajens. Original filterburken som följde med Dellorton går därmed inte att transplantera.
- Dellorton saknar Bajajens tomgångsblaneningsskruv. Vet inte om jag tycker det är ett minus...
Ska bli intressant att testa Ciaoförgasaren så småningom. Just nu har jag bara ultraljudstvättat dem och lagt till dem i lagret.
Bilagor
Lika som bär - typ...
Lika som bär - typ...
image.jpg (28.92 KiB) Visad 6139 gånger
Men här stämmer det!
Men här stämmer det!
image.jpg (20.8 KiB) Visad 6139 gånger
...och här! Som en smäck!
...och här! Som en smäck!
image.jpg (29.8 KiB) Visad 6139 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

När kvällarna nu börjar bli mörkare så har jag upptäckt en nackdel med Moppis eminenta vindruta: Strålkastaren reflekteras i den! Vill det sig illa ser jag bara igenom övre halvan av rutan...
Så kan man ju inte ha det, så jag skar raskt till en bit gummimatta att fästa över spalten mellan vindruta och lampkåpan.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (87.03 KiB) Visad 6046 gånger
Skriv svar