Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

När nu Bonnies fälgar blev turkos fick jag väl hitta på något med Moppis också! :mrgreen:
Bilagor
image.jpg
image.jpg (103.83 KiB) Visad 7104 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Navet och hjulet på plats igen! Inte 100% överensstämmelse mellan de röda nyanserna, men det får duga.
Bägge mopparna har den tidiga, dåliga navlåsningen med bara en pinne in i ett spår i navets lättmetallgods. På Bonnie hade navet låst och roterat när jag köpte henne och jag har ju fått lägga en hel del jobb på att laga det, nu senast med hastighetsmätardrivningen. För att förhindra upprepning har Bonnie sedan länge en extra navlåsning monterad och nu passade det ju bra att även Moppis fick det: Dubbla plattjärn och en vajerlåsning modell avgasklämma!
Bilagor
På plats! Även gaffeln har fått ny lack; fälgfärg från Mekonomen som är förvånansvärt lik originalet.
På plats! Även gaffeln har fått ny lack; fälgfärg från Mekonomen som är förvånansvärt lik originalet.
image.jpg (107.5 KiB) Visad 7078 gånger
Hängslen & livrem!
Hängslen & livrem!
image.jpg (106.2 KiB) Visad 7078 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Sådär, då var Projekt Helljus & Bromsljus igång på Bonnie! Först ut bromsljuset. Lampa och sladd från armaturen finns redan från fabrik, så det var "bara" att dra ny kabel från bakdelen till bromshandtaget. För att få det snyggare än förra gången la jag energi på att, mha en ståltråd, dra den nya kabeln i den ordinarie kabelstrumpan fram till denna går ner under fotplattan. Att försöka dra även genom ordinarie strumpa under fotplattan och vidare upp vid styrkolumnen insåg jag skulle bli betydligt svårare, så där använde jag istället höljet till en nätverkskabel som strumpa.
Nästa gång ska brytaren vid handtaget på plats och sedan är det bara att koppla på ström och börja bromsa! 8)
Bilagor
Baklampan är utrustad med bromsljus. Undrar om det inte hade varit billigare att tillverka alla med det istället för att göra specialelhärva för Sverige?
Baklampan är utrustad med bromsljus. Undrar om det inte hade varit billigare att tillverka alla med det istället för att göra specialelhärva för Sverige?
image.jpg (93.18 KiB) Visad 7038 gånger
Använda originalstrumpan - extrajobb men nördigt tillfredställande!
Använda originalstrumpan - extrajobb men nördigt tillfredställande!
image.jpg (102.33 KiB) Visad 7038 gånger
Blå bromsljuskabel på plats baktill.
Blå bromsljuskabel på plats baktill.
image.jpg (88.81 KiB) Visad 7038 gånger
Nästa steg brytare!
Nästa steg brytare!
image.jpg (104.75 KiB) Visad 7038 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Dragströmbrytaren på plats på styret och kopplad med en bit badkarskedja (nu igen!) till bromshandtaget (genom hålet där originalbrytaren ska sitta). Testat och funkar!
Projekt Helljus nästa! 8)
Bilagor
En dragströmbrytare inhandlad för typ 20kr på någon marknad passar perfekt. Ansluten till handtaget med min trogna badkarskedja, genom originalbrytarens hål som fått en slangbit för att det ska löpa lätt.
En dragströmbrytare inhandlad för typ 20kr på någon marknad passar perfekt. Ansluten till handtaget med min trogna badkarskedja, genom originalbrytarens hål som fått en slangbit för att det ska löpa lätt.
image.jpg (103.73 KiB) Visad 7009 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Sådär ja, nu har Moppis1 helljus också! mistick_yes.gif
När jag plockade loss och tittade närmare på hållaren för strålkastarens glödlampa upptäckte jag att tungan som ligger mot lampan och tungan där kabelanslutningen skulle sitta, men som är avklippt från fabrik, är två olika bitar som bara är nitade ihop! Så jag borrade ur niten och letade upp ett lämpligt bleck i gömmorna och nitade ihop igen, hur smidigt som helst! Sedan märkte jag att vinkeln på anslutningsstiftet var lite fel så jag skulle bara böja det lite med tång och... KRACK! Hela plasten sprack! hate-wall.gif cocos_acc.gif :x :evil: I det läget, efter att ha fått till en skitsnygg lösning och sedan ha pajat allt det sista jag gjorde, var jag nära att ge upp. Men skam den f-n som ger sig, så jag lyckades med epoxilim, plastbitar och ett buntband få ordning på hållaren igen. Eventuellt har jag en annan hållare och reflektor (upprostad på utsidan och ytan inne i reflektorn hänger mest där av gammal vana) på gång, men detta håller ett tag, i alla fall.
Några snabba kabeldragningar senare var det bara att ansluta en vippströmbrytare och borra hål i styrkåpan på samma ställe som på Bonnie och sist, som kronan på verket, klämma dit en Dymotext. :mrgreen:
Bilagor
Blecket för helljuset närmast i bild. Indierna lät det sitta kvar på exemplaren som skulle till Sverige men la tid på att knipsa anslutningsstiftet. Varför??
Blecket för helljuset närmast i bild. Indierna lät det sitta kvar på exemplaren som skulle till Sverige men la tid på att knipsa anslutningsstiftet. Varför??
Strålkastarlamphållare Moppis1.jpg (127.38 KiB) Visad 6987 gånger
Niten bortborrad och titta vad jag hittade i gömmorna, med rätt dimension och allt!
Niten bortborrad och titta vad jag hittade i gömmorna, med rätt dimension och allt!
Strålkastarlamphållare Moppis1 D.jpg (139.44 KiB) Visad 6987 gånger
Efter en epoxilims- och buntbandsorgie sitter lamphållaren på plats igen, nu med tre anslutningar istället för två.
Efter en epoxilims- och buntbandsorgie sitter lamphållaren på plats igen, nu med tre anslutningar istället för två.
Helljus B.jpg (109.81 KiB) Visad 6987 gånger
Brytare på plats och allt fungerar!
Brytare på plats och allt fungerar!
Helljus A.jpg (99.26 KiB) Visad 6987 gånger
Klart!
Klart!
Helljus D.jpg (74.28 KiB) Visad 6987 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Dagens hembyggda scooterlyft: Ett spett och en spännrem! Med Moppis en bit upp i luften kan jag släppa stötdämparen och sänka ner drivpaketet. Sedan är det en smal sak att plocka bort tanken vilket var - tanken! Nu är det förberett för montering av ny bensinkran när den anländer från Kina.
När sidokåpan ändå var av (för enklare åtkomst) passade jag på att borra ur originaldynlåsets låskolv. Får se om jag har något som passar, annars blir det att ta mått och hålla utkik på marknader!
Bilagor
Paus i arbetet medan tanken töms in i en reservdunk.
Paus i arbetet medan tanken töms in i en reservdunk.
image.jpg (113.12 KiB) Visad 6947 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Nu har de nya trevägs bensinkranarna anlänt från Kina och idag inleddes arbetet med att få en av dem att passa istället för originalet (som varit sönder länge och som har varit ersatt av en vanlig slangkran) på Moppis1. Som jag hade hoppats gick det lätt att ansluta originalkranens förlängningsvred; bara att borra ett litet hål å så dit med en saxpinne! :D
Det vinklade spikbeslaget som universalkranen suttit på gick också att återanvända med diverse modifieringar så nu är kranen inpassad i originalhålet i kåpan - tom lägesangivelserna på den senare stämmer! mistick_yes.gif Nästa utmaning blir att koppla ihop kranen med tanken. På originalkranen är inloppen avpassade mot tankens utlopp, men på den nya kranen vetter inloppen rakt bakåt istället för uppåt och snett uppåt. Får troligen bli att dra slangarna i ett par mjuka böjar, som ett varv på en skruvfjäder, typ.
Bilagor
Ett skepp kommer lastat...
Ett skepp kommer lastat...
Originalvredet anslutet till nya kranen.
Originalvredet anslutet till nya kranen.
Kranen inpassad i ramen...
Kranen inpassad i ramen...
...och i kåpans originalhål!
...och i kåpans originalhål!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

:D Å så var tanken på plats och all slangar ansliutna! Tätt och fint och bra flöde till förgasaren. Nästa arbetspass blir det byte av bakhjulets packbox som pinkar transmissionsolja.
Bilagor
Tanken åter inkopplad med fungerande reserv!
Tanken åter inkopplad med fungerande reserv!
image.jpg (86.15 KiB) Visad 6825 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Gamla packboxen vid bakhjulet på Moppis utbytt idag. Den gamla hade börjat läcka mer och efter demonteringen kunde jag konstatera att den inte var jättefräsch, så förhoppningsvis blir det bra nu.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt. mistick_yes.gif
Bilagor
Inte fräscht...
Inte fräscht...
image.jpg (111.5 KiB) Visad 6791 gånger
...på någondera sidan!
...på någondera sidan!
image.jpg (132.52 KiB) Visad 6791 gånger
Men nu blev det torrt och fint!
Men nu blev det torrt och fint!
image.jpg (99.31 KiB) Visad 6791 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Klar och ute ur verkstaden! mistick_yes.gif
Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... :shock: Var ska de vara??
Bilagor
image.jpg
image.jpg (114.31 KiB) Visad 6775 gånger
image.jpg
image.jpg (103.15 KiB) Visad 6775 gånger
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av Raketsport »

JanneHagnell skrev: Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... :shock: Var ska de vara??
Ops! Jag skulle bli orolig om det alltid blev skruvar över :wink: Ser ut att vara till kaross om något
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Raketsport skrev:
JanneHagnell skrev: Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... :shock: Var ska de vara??
Ops! Jag skulle bli orolig om det alltid blev skruvar över :wink: Ser ut att vara till kaross om något
Jag har med åren kommit till insikten att de flesta saker funkar utmärkt även med hälften så många skruvar som från början... :mrgreen:
Jag tror också på karosseriet men kan inte för mitt liv komma på var. :?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

HAHA! NU kom jag på det! Det är originalskruvarna till bromsljuskontakten som jag installerade. Jag fick byta ut skruvarna mot längre dito och de ursprungliga skulle mao bli över. Case closed! mistick_yes.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Moppis hastighetsmätare har börjat svaja när det är kallt, dvs minusgrader. Har ju haft isär, kollat och smort upp navet (med samma fett som på Bonnie vars mätare inte svajar) så jag lutar åt vajern (nästan ny på Bonnie). Beställde en ny från Tyskland för en spottstyver. Bara omslagspåsen var värd pengarna - den ska sparas! :mrgreen:
Bilagor
Made in Germany? Skulle inte tro det, nej...
Made in Germany? Skulle inte tro det, nej...
image.jpg (129.77 KiB) Visad 6607 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Har länge haft Bonnie stående i verkstaden för byte av bensinkran. Förra veckans vurpa gjorde dock att hon fick åka ut (och nu får nog kranbytet vänta till vintern) till förmån för Moppis1. Skadorna inskränkte sig till att tutknappen ramlat isär men när jag skulle testa den visade det sig att ingen el utom den till motorn funkade. Hoppades att det skulle vara så lätt som en losshoppad sladd och det var det också, fast tvärtom, typ: Min hemgjorda helljusomkopplare hade flyttat sig någon mm inåt och kontaktblecken gick mot styret och kortslöt systemet. Lite eltejp på metallen så var det löst. Och tutknappen då? Jo, den består bara av några få delar som var lätta att pilla ihop. Det hela säkrades sedan med ett buntband - very low tech India style! :mrgreen:
Bilagor
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (83.43 KiB) Visad 6067 gånger
Skriv svar