Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Under min nattliga hemfärd, som klant-Janne livade upp med ett bensinstopp, från sommarstugan upptäckte jag att helljuset inte funkade. Trasig lampa? Nej, när jag hade styrkåpan lös funkade allt! Brytarens anslutningsstift ligger mot styrets metall men jag har surrat eltejp där så det kan ju inte vara kortis? Jaja, böjde ut stiften mer, la på mer eltejp - och det funkade?! Jaha, det var ju bra! :?:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

I oktoberkvällens fåtaliga plusgrader gick Bonnie som en dröm! Bara lite fyrtaktande på fullgas ibland. Får nog börja köra med sommar- respektive vintermunstycken i förgasarna...
8)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Nu har jag lagat Moppis sadel för sista gången. Tråden i sömmarna hade börjat lösas upp igen av långvarig väta, så nu tog jag till det tunga artilleriet : fiskelina! På sina ställen har själva galonen börjat gå sönder och är allmänt hård och spröd, så sadeln kommer så småningom att hamna hos vår kompis tapetsören. Frun röstar på lila galon... :roll:
Bilagor
image.jpg
image.jpg (86.35 KiB) Visad 6540 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag blev det lite scootermekande.
Tänkte testa Piaggio Ciaoförgasaren jag köpte i somras. Och jodå, nog startade Moppis med den på, men var så svag att hon inte gick att köra. Inte så konstigt, kanske, med den feta originalstrypningen i insuget... Den går förstås att borra ur, men då slutar det nog som på extraförgasaren jag fick med: spetsen på borret slår i venturiröret och så var den fuggen kass.
Efter sommarens marknader hade jag emellertid även en reservdels Bonnieförgasare, och från den plockade jag över flottören. Tänkte att eftersom Moppis började gå sämre efter att jag hade åtgärdat den uppsvällda flottören, så kunde en annan flottör göra susen. Minskade även munstycket ett snäpp, från 64 till 63.
Och jodå, Moppis startade och varvade ut fint när hon stod på stödet. Hade helt glömt detaljen att det ligger en decimeter modd på gatan just nu, så provkörningen får vänta..
Bilagor
...och så här kan det gå om man försöker borra bort pluggen.
...och så här kan det gå om man försöker borra bort pluggen.
image.jpg (78.1 KiB) Visad 6476 gånger
Viss skillnad i insug på original- och Ciaoförgasaren...
Viss skillnad i insug på original- och Ciaoförgasaren...
image.jpg (125.36 KiB) Visad 6476 gånger
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av Baronen »

Gick inte venturiet att demontera? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Har inte testat det. Antar att det är värmt på plats, men man kommer inte åt uppifrån utan i så fall får jag se om jag kan ta försiktig med en tång genom insuget, efter att ha haft fuggen liggande i ugnen ett tag. Kan ju testa på det trasiga först.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Jaha, nu har vi varit Bajajägare i snart fyra år och vips närmar sig äldsta dotterns 15-årsdag!
För att hennes Bonnie ska vara redo gjorde jag idag rent förgasaren i vårsolens (nåja...) sken! Bytte även munstycket, från 66 till 64, för att få bättre toppfart. Risken att orken blir sämre är jag fortfarande medveten om, men med tanke på att den nya föraren är typ hälften så tung som jag hoppas jag att det inte blir ett problem. Hur som helst hoppade Bonnie glatt igång efter mekandet. Hon varvade ur bättre, fast det var iof sig kyligt idag, och pinnade på helt okej uppför backen hemma också.
Så nu är vi redo! slider_score.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Moppis1 har länge stått och huttrat utan överdrag (under skärmtak, men det regnar ganska ofta på tvären där vi bor...). Men så idag dök ett helt oanvänt Biltema MC-kapell upp vid ett loppisbesök. Satt som en smäck, eller snarare som en rejäl mössa, då det var stort nog att svälja Moppis vindruta också. Och priset? Tja, 20kr kändes väl helt okej... :mrgreen:
Användarens profilbild
Eno
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 mar 2016, 20:09
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av Eno »

Kul att läsa om Bajajerna.
Har själv dragit igång ett projekt med en bonnie under vintern, läs gärna här: bajajbonnie.wordpress.com
/Erik
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Tack! :D
Och wow, vilket häftigt projekt du har där! Har funderat på något liknande, typ lowrider soft custom, men dels är mina Bajajer lite för fina, dels är de egentligen inte mina utan döttrarnas. Ja, å så det där med tid, när man även har två Saab V4, en Alfasud, två bruksbilar, två hus och tre kvinnor i familjen... slider_anon.gif
Är du med i vår fb-grupp, Svenska Bajajscooterister? Liten, men den växer allt eftersom! 8)
De där originalgrejerna du har ratat i projektet, ska du behålla dem? Annars är jag intresserad! :mrgreen:
Användarens profilbild
Eno
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 mar 2016, 20:09
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av Eno »

Tack, ja det låter som det är fullt upp då, ska kolla in fb- gruppen. Kan ju kolla vad som finns för originaldelar när moppen är klar. Går säkert att ordna om du vill ha dem.
/Erik
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Eno skrev:Tack, ja det låter som det är fullt upp då, ska kolla in fb- gruppen. Kan ju kolla vad som finns för originaldelar när moppen är klar. Går säkert att ordna om du vill ha dem.
mistick_yes.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Med hjälp av min nyinköpta Dremel och en rejäl dos epoxilim fixade jag till ett par av mopparnas pimpningar som hängt på trekvart. Sitter som låsskruvar till motorkåpan. 8)
Bilagor
image.jpg
image.jpg
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

För en vecka sedan började dottern i körskolan! Nu är det allvar!
På lördagens veteranmarknad i Nossebro fyndade jag två toppboxar modell mindre. Inget man har hjälmen i, men bra som extra förvaring. Den ena hade en spricka och den andra saknade nyckel, så jag fick bägge för en hundring. När jag kikade på dem idag blev jag ännu nöjdare med köpet. Tvärtemot vad säljaren hade sagt så passade de två nycklarna i bägge låsen! Som lök på laxen var sprickan ingen spricka utan en djup reva. Det som jag hade trott skulle bli ett större arbete, med bla limning, blev istället ett par tag med Dremeln och på med lite spackel. Den boxen är vit, så jag har beställt lack i samma turkos som sadelskyddet.
Den andra boxen är snyggt gul, så jag tror den får förbli sådan. Däremot saknar Moppis, som den ska sitta på, pakethållare (bortsågad, av någon anledning), så där blir det till att plocka fram svetsen. mistick_yes.gif
Bilagor
Gult är... fint! Får vara så tills vidare, iaf.
Gult är... fint! Får vara så tills vidare, iaf.
image.jpg (69.95 KiB) Visad 5880 gånger
Här ska det bli turkos!
Här ska det bli turkos!
image.jpg (88.86 KiB) Visad 5880 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av erlan »

Skriv svar