Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 14 maj 2016, 11:22

Naturligtvis! Enda sättet att få vettigt betalt! :lol:
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 14 maj 2016, 11:40

La ett bud som inte nådde reservationspris. Behöver ju inte en tredje körmoppe men att plocka delar från, om jag ändå skulle få den för det priset. Vi får väl se...
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 14 maj 2016, 13:10

Så var den turkos boxen klar! :)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (102.27 KiB) Visad 3167 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 21 jun 2016, 13:27

På ett lågprisvaruhus i Tyskland (typ gamla Göfab Tian, allt kostade 1€) hittade jag ett fyrpack stora tärningar i plast. På Bonnie satte jag för något år sedan nummerplåtsskruv från Biltema med just tärningsskalle för att hålla fast motorkåpan. Dessa skruvar gick ju sönder tämligen omgående, så: Ska det bli ordentligt gjort får man göra det själv!
Genom två tärningar borrade jag 6mm hål plus att jag borrade från ena sidan, i samma hål, med 8mm borr. Sedan strök jag epoxilim på den ogängade delen på två M6 vagnsbult och tryckte i dem i hålen. Fyrhantsdelen under skallen gick då snällt ner i 8mm-fördjupningen med lite slag av gummiklubban, men utan att spräcka plasten.
När limmet torkat satte jag en gummiring på insidan följt av en stor metallbricka. Därmed blir åtdragningen inte stum, utan man kan dra så länge man tycker det känns bra utan att sabba tärningen (hoppas jag...).
Och ja, det blev helt okej snyggt, om jag får säga det själv! :D
Bilagor
image.jpg
image.jpg (84.93 KiB) Visad 3099 gånger
image.jpg
image.jpg (98.73 KiB) Visad 3099 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 18 aug 2016, 11:59

Efter inköp av två rätt så begagnade pakethållare lyckades jag med lite kap & svets få ihop en hel som påminner om det som sitter på Bonnie. Moppis1 har ju bara haft lyftbygeln kvar, men nu ska även hon kunna få en topbox! mistick_yes.gif
Bilagor
IMG_6820.JPG
Fästdelen på den "nya" pakethållaren skars bort...
IMG_6821.JPG
...och resterna av den gamla pakethållaren skars bort från bygeln.
IMG_6822.JPG
Lyftbygeln och pakethållaren svetsades ihop.
IMG_6823.JPG
Grundlack på.
IMG_6832.JPG
Snart klart!
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 21 aug 2016, 13:03

Sådärja, den nygamla pakethållaren på plats och topboxen monterad! 8)
Nykonstruktionen är flera centimeter längre än originalet , och följaktligen sitter topboxen fast bättre på Moppis än på Bonnie. Bonnie fick trösta sig med att få sin konservburksluftburk ersatt med en original som jag plockade från reservdelsmotorn jag fyndade på Nossebromarknaden igår. :)
Bilagor
image.jpg
Pakethållaren injusterad och fastdragen.
image.jpg (130.42 KiB) Visad 2972 gånger
image.jpg
Klart!
image.jpg (92.73 KiB) Visad 2972 gånger
image.jpg
Reservmotorns luftburk efter rengöring.
image.jpg (107.46 KiB) Visad 2972 gånger
image.jpg
No more konservburk!
image.jpg (102.92 KiB) Visad 2972 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 24 aug 2016, 14:36

Tyckte att Moppis lät lite väl mycket förra gången jag körde. Mycket riktigt - hål precis i böjen från cylindern! Plåten var ordentligt tunn ett stycke så det gick inte att fylla med svets utan det fick bli en ny plåtbit. Men vad gör det när man just har fyndat en rejäl trefas Lunasvets på loppis? Blev helt okej trots att gasen tog slut innan jag var klar. :-)
Passade på att lacka hela systemet också, men jag kommer nog ändå att beställa ett nytt system (de är inte dyra) att byta till så kan detta få vara reserv.
Bilagor
image.jpg
Lite väl öppet system, ja...
image.jpg (61.78 KiB) Visad 2942 gånger
image.jpg
Lagat! Inte lätt att fota svart mot en ljus bakgrund...
image.jpg (145.26 KiB) Visad 2942 gånger
image.jpg
Lackat och klart!
image.jpg (175.1 KiB) Visad 2942 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 14 okt 2016, 16:04

HAHA! En oväntad lyckträff med den tidigare fyndade reservmotorn visade sig vara förgasaren! När jag tog isär den för rengöring hade jag tanken att den kanske kunde vara bättre än den som sitter på Bonnie, där jag inte har lyckats få motorn att både vara stark och inte fyrtakta. När jag plockade ur munstycket ur reservförgasaren visade sig det vara storlek 54, precis som det står i vhb. Moppis och Bonnie hade dock 64 och 58 när jag köpte dem och då har Bonnie med sitt 58 varit väldigt slö, så jag fick byta till 63. Med 63 har hon fram till nu gått okej men inte varvat ur, då. Med ovanstående i tankarna känns det ju som om så litet som 54 skulle vara omöjligt att köra på. Men efter att ha bollat det hela på fb kom vi fram till att munstyckena kanske är mätta efter olika system. Därefter kom jag på en sak till: På alla munstycken står det bara siffror, utom det från reservförgasaren, där det även står förgasarnamnet. Så det är kanske detta enda munstycke som är det helt original och rätta? Så sagt och gjort, loss med Bonnies förgasare och dit med 54-munstycket. Start och jodå, visst gick hon igång, men länge ovillig att gå utan choke, precis som när jag köpte henne (med 58-munstycket). Jaja, det är ju lite kyligt ute så hon fick stå och gå lite och sedan iväg på provtur och - WOW! En helt annan moped! Varvar ur OCH stark i backarna!
Ska ta en provtur till senare för att se om det är ett problem att man måste choka länge när det inte är sommarvarmt men det här är ändå ETT STORT FALL FRAMÅT!! mistick_yes.gif
Bilagor
IMG_7063.JPG
Originalmunstycke. Notera att det står BÅDE nummer OCH förgasarnamn här (ja, det står 54 även om mobilkameran på ett outgrundligt vis lyckats förvandla fyran till en krumelur...)
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 16 okt 2016, 15:23

Sadelöverdraget till Moppis1 också klart. Tjock kvalité så det blev lite bylsigt, och rosa och röd är kanske inte de färger som går bäst ihop, men när det nu är ägarinnans (yngsta dotterns) favvofärg, så... :mrgreen:
Bilagor
image.jpg
image.jpg (120.14 KiB) Visad 2818 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 20 okt 2016, 15:09

Haha! En standard SGH 16 låsring passade perfekt istället för originallåsringen till hastighetsmätarvajern, vilken naturligtvis smätt bort! Nu kan jag inleda Projekt Få-Bonnies-hastighetsmätare-att-funka! mistick_yes.gif
Bilagor
image.jpg
image.jpg (93.99 KiB) Visad 2781 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 25 okt 2016, 12:00

Idag inleddes hastighetsmätarprojektet på allvar! Jag har läst i vhb utan att riktigt förstå hur de menar att man ska gå loss framhjulet. Bak är det Vespamodell på montaget och lika lätt som med ett bilhjul men fram visade det sig vara som på en cykel med trumbroms, typ: man drar ut centrumbulten och sedan åker hjul med bromstrumma, sköld och hela härligheten ner. Först därefter tar man bort hjulet från trumman. Jodå, funkar väl det med...
Med navet på arbetsbänken kunde jag konstatera att bromsbackarna nästan såg nya ut och att såväl lagren som hastighetsmätardrivningen hade bra med fett och löpte bra, vilket ju går ihop med att denna verkar vara den av de två mopparna som körts minst (och troligen är något nyare också.
Nu ska lager och drivning tvättas och fettas om och allt överföras till det andra navet som jag gjort iordning.
Bilagor
image.jpg
Klacken som överför hastighetsmätardrivningeb från hjulet. Trodde att det skulle vara två klackar och att en gått av men nej, det ska vara så här.
image.jpg (96.29 KiB) Visad 2739 gånger
image.jpg
Här såg det ju bra ut!
image.jpg (138.77 KiB) Visad 2739 gånger
image.jpg
Lappat och lagat - det byter vi!
image.jpg (104.61 KiB) Visad 2739 gånger
image.jpg
Loss!
image.jpg (110.2 KiB) Visad 2739 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 25 okt 2016, 17:31

"Hä bar' å åk' - i h-e heller!" cocos_acc.gif
När jag hade monterat ihop hela navet så visade det sig att det finns tre (minst...) versioner på nav! Gissa vem som har ett av varje..?
Det lappade och lagade originalnavet (till vänster i bild) och navet jag hade tänkt använda är mest lika. Det som skiljer är bromsvajern, där den som sitter på moppen är för grov för hålet på navet. Borra upp vågar jag inte för NATURLUGTVIS åtföljs mindre hål av mindre gods...
Det svarta navet längst till höger i bild har rätt vajerinfästning men helt annan låsning mot framgaffeln. Detta gissar jag är nyast, då både broms och hållare känns rejälare konstruerade. Det mittre navet tror jag är äldst (identiskt med det på den andra mopoen som jag misstänker är 1-3 år äldre än den jag mekar med nu).
Nå, där stod jag då med två alternativ:
1) Skaffa en annan (sämre) vajer.
2) Återanvända det lappade navet.
Det fick bli 2, iaf för nu.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (123.88 KiB) Visad 2728 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 26 okt 2016, 21:35

Väldans vad mycket strul det var med det här navetjobbet! Idag skulle jag "bara" fixa en hemmagjord fastsättning för bromsvajern i bromsarmen genom att borra hål i en rejäl skruv. Tog typ en timme och fyra borr. Fattar inte, det var som att borra i berg (eller värre, berg är inte så farligt med rätt borr)!
Bra blev det till slut, iaf! :mrgreen:
Bilagor
image.jpg
image.jpg (142.9 KiB) Visad 2698 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 27 okt 2016, 10:59

YES! Där satt den! Fungerande hastighetsmätare! mistick_yes.gif
Och när jag nu ändå hade hjulet av och turkos färg över så...
Bilagor
image.jpg
image.jpg (99.91 KiB) Visad 2678 gånger
image.jpg
image.jpg (110.63 KiB) Visad 2678 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Dubbelbajaj!

Inläggav JanneHagnell » 06 nov 2016, 22:33

Idag åkte Moppis1 in i verkstaden. Inga fel men det finns ju alltid att pyssla med nu när snön och kylan härskar utomhus. :mrgreen:
Av mina tidigare vedermödor har jag lärt mig att de nu drygt 20 år gamla hastighetsmätardreven förmodligen aldrig har servats och därmed bara har lite fett kvar. Ett haveri som väntar på att hända, mao. Så första åtgärden blev att plocka av och isär framnavet och rengöra och fetta in det. Passade även på att rugga upp bromsbackarnas kontaktytor då bromsarna har skrikit något förfärligt. Har varit orolig att backarna var slut men så var inte fallet.
Fortsättning följer!
Bilagor
image.jpg
Redo för lite vinterpyssel!
image.jpg (105.4 KiB) Visad 2609 gånger
image.jpg
Hastighetsmätadrevet i gott skick.
image.jpg (143.5 KiB) Visad 2609 gånger
image.jpg
Bromsbackarna håller länge än (jämför med ny till höger).
image.jpg (112.01 KiB) Visad 2609 gånger
image.jpg
Här kan behövas lite nytt fett!
image.jpg (118.21 KiB) Visad 2609 gånger
image.jpg
Infettat!
image.jpg (115.67 KiB) Visad 2609 gånger
Användarvisningsbild
JanneHagnell
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt & renoveringar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst