Sida 31 av 32

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 27 jun 2017, 18:54
av JanneHagnell
Idag började Bonnies nylagade hastighetsmätare låta under färd. Jaja, lite smörjning ska väl räcka, tänkte jag. Lite surt att behöva klippa buntband för att demontera vajern från mätaren, då sådana varit nödvändiga pga den nya vajern hade annan dimension på den gängade kragen och därmed inte passade på mätaren. Då vajern köpts från Tyskland tänkte jag att mätarhusen där och här inte bara skiljde i skala utan även i mått. Lite märkligt, kanske, men det är ju indiskt! Som tur var fick jag nu ett infall och plockade fram vajern jag köpt från Indien (och tänkt använda på Moppis1) - den visade sig ha en smalare halsring som passade på mätarhuset! :shock: Andra änden, den som ska in i navet, är i metall istället för plast och visade sig ha några tiondelar för stor diameter men det löste sig med lite bearbetning i bänkslipen och en tunnare o-ring. mistick_yes.gif
Exakt hur det här med vajrarna hänger ihop förstår jag inte men jag tror jag nöjer mig med att se glad ut och beställa ett till ex från Indien! :mrgreen:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 27 jun 2017, 21:19
av JanneHagnell
Rättelse: Bägge kablarna var köpta i Tyskland. Har nu beställt en ny från samma tyska firma som levererade den ovan så framgångsrika Jindalkabeln.

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 17 aug 2017, 21:06
av JanneHagnell
Reservhjulet iordninggjort och monterat på Bonnie! Hemsnickrad fastsättning i originalfästet: Två stora brickor med en gummiring mellan håller fast fälgen i centrumhålet. En metalldel till trädgårdsslang håller avståndet mellan fälg och ram. Å så en lämplig skruv genom alltihop!
Ett gammalt cykelverktyg visade sig ha rätt fattning (16mm) och hamnade i verktygsväskan så man får loss reserven vid behov i vägkanten. 8)

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 07 nov 2017, 19:52
av JanneHagnell
Sådärja, då var de planerade vinterarbeten på Moppis klara! :D
Fokus har legat under styrkåpan där tre saker behövde uppmärksamhet:
1) Förbättring av bromsljuskontakten då den befintlig infästningen inte varit optimal.
2) Ny hastighetsmätarvajer då mätaren svajat en del, särskilt i kallt väder.
3) Ny reflektor till strålkastaren då ytskiktet börjat släppa pga rost.

Första punkten hade jag tidigare löst med att fräsa ett jack i styret för att få plats med bromsljuskontaktens fästskruvar. Inte optimalt då den inte gick att finjustera. Fick dessutom ansluta den till bromshandtaget med en bit metalltråd då lämplig fjäder saknades. Nu hade jag rotat fram en bra fjäder och ändrat infästningen lite så den går att flytta steglöst. Och vips, så funkade det utmärkt att ställa in bromsljusverkan! Enda nackdelen var att bromsljuskontakten nu hamnade i vägen för brytaren till helljuset, så jag fick ta upp ett nytt hål i styrkåpan och plugga det gamla.
Punkt två bjöd inga problem. Bort med det gamla, dit med det nya. Höljet på den gamla vajern visade sig nästan ha varit av inne under styrstamskåpan så ett byte var motiverat.
Tredje punkten var värre! I brist på original insats hade jag fått tag i en pirat till flakmoppe. Moddade dess kromring till en infästning motsvarande den på originalinsatsen. Så långt allt väl men jag måste ju ha en glödlampa med foten BA15d, också. Och jag insåg snabbt att de finns ANTINGEN som 12 volt ELLER med hel/halvljusfunktion. Vill man ha 12 volt OCH hel/halvljus är det den större BA20d-sockeln som gäller (som Bajaj kör med i original). Efter mycket googlande hittar jag ändå rätt lampa hos en svensk webaffär. Beställer glad i hågen ett par - och får två bromsljuslampor! cocos_acc.gif Visar sig att lampan på hemsidan inte existerar! hate-wall.gif
Något frustrerad gav jag mig nu på att försöka få bort glaset från den rostiga insatsen för att renovera den. Med Dremel och en del tålamod slipade jag bort det fogguck som indierna använt för 25 år sedan och minsann, glaset släppte! Nu hamnade reflektorn i elektrolysbad som fick gå i flera dagar. Sedan blev det slipning och lackering. Testade "kromfärg" som jag polerade och drog över med klarlack. Som de flesta nog vet är kromfärg mer att likna vid en jämn silvermetallic och nästa gång ska jag nog testa att högglanspolera stålet och klarlacka direkt på det. Men det blev good enough, iaf. Då jag kör mest i stan handlar det ändå mer om att andra ska se mig än vice versa.
När vi nu på kvällen justerade ljusbilden märkte jag att halvljuset inte var helt i våg. Infästningen av insatsen medger inga fel men då kom jag på att jag faktiskt tidigare duttat på lite lim mellan fot och glaskropp på glödlampan då dessa släppt från varandra. Måste ha fått dit glaskroppen lite snett, så det får bli en ny glödlampa vad det lider.
Avslutningsvis fick Moppis en andra backspegel, en universal Biltema som åtminstone är hyfsat lik originalet på vänster sida. :mrgreen:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 19 nov 2017, 20:58
av JanneHagnell
Efter att dottern kört Bonnie till skolan några gånger nu mistick_yes.gif återkom hon med en att-göra-lista:
1) Ordna så den inte är så slö när den är kall.
2) Fixa reservfunktionen på bensinkranen.
Det första var inga problem. Bonnie har ett original 54-munstycke som har gjort att den varvat ur ordentligt men å andra sidan varit just väldigt slö i början och krävt mycket choke. I Moppis har jag Dellorto 64-munstycke men då flera andra Bajaj-piloter har varit nöjda med det något mindre Dellorto 62 hade jag införskaffat två sådana. Ut med förgasaren och i med 62:an, bara! 8) Idag kom det en rejäl laddning snö som försvårade provturen men nu behövs iaf inte så mycket choke längre. :D
Punkt två borde inte heller vara något problem då en ny universal tvåvägskran, köpt på ebay, redan låg och väntade. På Moppis monterade jag motsvarande kran mha ett vanligt vinkelbeslag och så fick det bli även här. Lätt som en plätt när jag redan gjort det en gång? HA! Hade jag varit smart hade jag förstås gjort ett fäste till direkt när jag höll på med Moppis. Nu fick jag mäta upp allt en gång till och första vinkeljärnet lyckades jag kapa sönder för mycket. cocos_acc.gif Nummer två gick bättre - tills jag som absolut sista grej skulle ha dit frontkåpan... Hade lyckats måtta så vinkeljärnet hamnade ungefär en halv centimeter för långt in! :( Därmed nådde originalvredet, som jag moddat fast på den nya kranen, inte ut tillräckligt utan blev hängande några retfulla millimeter innanför kåpan. Snabbt insåg jag att enda sättet att lösa det hela var att i vinkelbeslaget såga upp större uttag för fästskruvarna - något som naturligtvis krävde att ALLT plockades ner igen! hate-wall.gif Efter denna övning i onödigt extraarbete verkar det som det till slut i alla fall blivit både bra och tätt! :)

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 19 nov 2017, 21:10
av HSE
Det där med extra arbete har jag stor förståelse för, särskilt sedan jag senast fick dela min HMW motor en gång till bara för den inte var oljetät... I bland vill det sig helt enkelt inte :?

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 20 nov 2017, 09:37
av JanneHagnell
HSE skrev:Det där med extra arbete har jag stor förståelse för, särskilt sedan jag senast fick dela min HMW motor en gång till bara för den inte var oljetät... I bland vill det sig helt enkelt inte :?
Det lät ju faktiskt betydligt värre än mina vedermödor! :o Tycker ibland man läser i motortidningar om folk som typ renoverat motorn med ena handen medan de lackat med den andra. Men man tenderar väl att jämföra sig med dem som lyckas bättre och glömma alla dem som går på samma minor som en själv. :roll:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 30 nov 2017, 08:45
av JanneHagnell
Jaha, det blev ett till gör-om-gör-rätt... :evil: På Moppis la jag slangarna i långa, mjuka böjar för att inte klämma dem. Hade efter det bara en halvmeter slang kvar, vilket jag förstås glömt när jag gav mig på Bonnie. Orka åka och köpa mer, slangen är ju så styv att den säkert klarar tvära böjar! Jo, tjena! cocos_acc.gif Det höll en vecka; igår blev dottern stående med bensinstopp! Så det var bara att krypa till korset och åka till Mekonomen och sedan riva isär allt IGEN... slider_anon.gif

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 30 nov 2017, 09:28
av HSE
Tur den inte tog eld när det började läcka, kan faktist hända :shock: Hände mig med en bil på motorvägen när en bränsleslang vid förgasaren började läcka. Hörde en puff och motorn dog så jag styrde ut på vägrenen och drog i huv öppningen, då slog det ut eldflammor i springan framför vindrutan :? Öppnade huven , som tur var var det vinter och gott om snö i vägkanten så jag öste snö över eldhavet som slocknade. Sedan fick jag korta bränsleslangen så jag blev av med läckan/sprickan och kom iväg till slut till jobbet. 45 minuter försenad till nattskiftet. Var bara kopparledarna kvar av tändkablarna så motorn gick illa när jag körde hem på morgonen då det hade börjat snöa och snön som letade sig in till motorrummet smälte av värmen till fukt/vatten och det gnistrade därför kors och tvärs runt motorn. Men hem kom jag och med nya tändkablar och bränsleslangar var bilen redo för nästa jobbresa på kvällen :D

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 30 nov 2017, 09:43
av JanneHagnell
Ja, skönt att det bara blev ett stopp. Hade också en bil som började brinna - två veckor efter jag sålt den. :mrgreen:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 10 jan 2018, 22:03
av JanneHagnell
Suck... Tänkte få lite bättre ljus i Moppis renoverade framlykta. Så jag beställde en LED-lampa som stod som hel/halvljus på ebay. När den dök upp visade det sig att den enbart var riktad uppåt och de två anslutningarna därmed gav halvljus och mer halvljus. :x Beställde en ny där jag tydligt såg att dioderna var riktade åt olika håll. Efter lång väntan kom den från Kina och visst lyser en LED uppåt och en neråt - men det går inte att kombinera dem!! cocos_acc.gif Mao blir "helljuset" bara ett uppochnervänt halvljus. Bra halvljus, dock...
Nu har jag gett upp och beställt vanliga glödlampor. Men kan det verkligen vara så svårt att konstruera en LED-lampa som funkar som den sorts glödlampa som funnits i typ 100 år?? slider_anon.gif

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 27 nov 2018, 23:06
av JanneHagnell
Oj, nu var det länge sedan någon uppdatering här! Beror dock på att Bonnierna bara tuffar och går, så jag klagar inte! :D
Inte ens regn och blöta följt av omslag till -5 får De Bengaliska Tigrarna på fall! Nästan, i alla fall... :roll: ”Det låter lite konstigt om gashandtaget” sa dottern när hon kom hem igår. Jag gick ut med lite 5-56, sprayade på och vred rullen - SNÄPP! :shock: Sedan rörde den sig helt utan motstånd! :x Vid det laget hade andra dotterns kinabanan redan kroknat så verkstaden var full. Meka ute i -5? Nej, tack! Så Bonnie fick komma in i hallen! :mrgreen: Bara ett trappsteg, som tur är.
Som vanligt är dessa modeller föredömligt lättmekade och snart hade jag fått bort gashandtaget och kunde konstatera att vajern gått av just vid nippeln. Då denna var av skruvtyp så blev ju reparationen smidig - det enda som tog tid var att korta justeringsanordningen så den kortade vajern skulle räcka till. Det tog å andra sidan en bra stund och jag insåg sedan att till det bidrog nog att vajern redan gått av en gång och lagats med just skruvnippel. På den vajer jag nu beställt från Indien som reserv är det nämligen lött, som det brukar se ut.
Passade även på att beställa ett avgassystem då det som sitter på Bonnie är lappat och lagat och låter allt mer. 73kr styck för vajrar och 255kr för ett avgassystem. Trevligt att priserna också är av indiska mått! :mrgreen:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 16 jul 2020, 22:54
av JanneHagnell
Det har hunnit hända en del med våra älskade Bonnies medan forumet legat nere. Den som till äventyrs vill uppdatera sig kan titta här:

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... &start=325

Kontemtan är att de tuffar på snällt och jag och dottern, som är de som kör dem, ingår allt mer i symbios med dem. :mrgreen:

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 25 aug 2020, 19:36
av JanneHagnell
Har experimenterat med olika lösningar för det saknade originaltanklocket. Så kom jag på att jag hade ett universal till bil liggande! Lite kortning av ”turbinhjulen” och nya luftningshål (därav bamseskruven) så satt det som den berömda smäcken!
67DE88B7-B01E-4D5C-AC2F-62CAA72CA933.jpeg
67DE88B7-B01E-4D5C-AC2F-62CAA72CA933.jpeg (91.74 KiB) Visad 2454 gånger
5BB5F3C1-FB90-458E-AC46-E95178E65842.jpeg
5BB5F3C1-FB90-458E-AC46-E95178E65842.jpeg (76.02 KiB) Visad 2454 gånger

Re: Dubbelbajaj!

Postat: 12 sep 2020, 16:00
av JanneHagnell
Äntligen fått tag i ytterligare en fälg! Nu kan jag ha dubbisarna permanent pålagda och bara behöva byta hjul höst och vår.
Och ja, det råkade visst bli lite mer än en fälg också... :P
599BB49A-C31F-47FB-BBBC-1B6DDF20BD9B.jpeg
599BB49A-C31F-47FB-BBBC-1B6DDF20BD9B.jpeg (135.24 KiB) Visad 2338 gånger