Allmän hjälp med Compakt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Allmän hjälp med Compakt

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur gör jag lättast för att få bort framdrevet? har ett drev som har ett runt hål och ett spår. sitter väl nån sorts kil där. måste man ha nån slags avdragare eller finns det nåt annat sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten 2-eller 3-armad kloavdragare gör susen, vad du gör så slå aldrig på axeln, det blir "inge bra". Lycka till! Får vi se nyförvärvet på vårrallyt??? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:En liten 2-eller 3-armad kloavdragare gör susen, vad du gör så slå aldrig på axeln, det blir "inge bra". Lycka till! Får vi se nyförvärvet på vårrallyt???
Nä exakt, inget våld på axlar. Däremot kan man ibland bli tvungen att knacka lite på avdragaren när man satt t ex ett drev i spänn. Knacka lite och sen skruva lite till på avdragaren osv.....Sachsdreven kan ibland sitta som berget. J

ag var tyvärr tvungen att klappa på rätt rejält på avdragaren en gång för att få loss ett drev :evil:
Men vad ska man göra då avdragaren börja krokna långt innan drevet släpper. <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, har provat lite med en två armad avdragare men den viker sig så himla fort tycker jag, är svårt att få den centrerad, kanske får åka och köpa sig en tre armad och prova med.

Lorden: japp, den ska på rally, håller som bäst på att fräsha upp den lite lätt, och ska ju byta drevet så man inte ligger sist hela turen :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltema har en bra avdragare till framdrev på sachs som sitter på kona/kilspår
artnr19-1127 pris 54,90 <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ju tyvärr inget biltema här i umeå men blev en trearmad på jula och då hoppade den lös till slut <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byte av drevet gjorde bara ca 6km/h skillnad och känner inte att det räcker så nu får man väl kolla på nåt annat så jag får den att gå lite fortare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Mona ska köra 31cc Autoped på rallyt så du behöver inte oroa dig om att ligga sist. Din Compact går nog tillräckligt bra för att hänga med. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe nä då kanske man inte behöver oroa sig :P <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Joo, oroa dig. Autopeden är ju känd för att gå trettio INTE!!! Den var ju snabb, för snabb enligt VoV :D Lilla hjärtat tickade på nåt alldeles förskräckligt så 45 var inte ovanligt, kul enpetare det där 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle nog gissa att min e-type kommer att rulla in sist :wink: men inte lönt att va lessen nån måste ju bli sist oxå... slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nänä det blir inget hastighetsrally, alla kommer först, om du vill kan jag och Skökan rulla in sist även om hon kommer att sura en del för det :D <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Lordhelmet skrev:En liten 2-eller 3-armad kloavdragare gör susen, vad du gör så slå aldrig på axeln, det blir "inge bra". Lycka till! Får vi se nyförvärvet på vårrallyt???
Nä exakt, inget våld på axlar. Däremot kan man ibland bli tvungen att knacka lite på avdragaren när man satt t ex ett drev i spänn. Knacka lite och sen skruva lite till på avdragaren osv.....Sachsdreven kan ibland sitta som berget. J

ag var tyvärr tvungen att klappa på rätt rejält på avdragaren en gång för att få loss ett drev :evil:
Men vad ska man göra då avdragaren börja krokna långt innan drevet släpper.
Om du har möjlighet....använd en trearmad avdragare...sätt den i spänn lite grann, och sen kan man försiktigt värma drevet med gas eller gasol, och sen drar man åt avdragaren lite till.....och vips så brukar det knäppa till och drevet släpper.... 8)
Jag vill minnas att det var så man gjorde när man var 15, och bytte drev 2ggr om dan..... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytte Rubrik då jag tänkte fråga lite andra saker också, tycker det oftast är lättast att fråga före man ska göra nåt så det inte tar sån tid att fundera ut hur man ska göra.

så det jag undrar nu är hur man renoverar bakdämparna, eller om det behövs, tycker det gnisslar rätt mycket från dom när jag sitter och kör och skulle vilja ha bort det, kanske är jag för tung för lilla compakten, väger ju iaf ca 85 kg.

Några tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du få köpa ny dämpare till den <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar