Mt 5

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
ZEb
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 mar 2011, 00:00
Ort: Kilafors, Hälsingland

Inlägg av ZEb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är på helt rätt spår Affe:) Det är nu man ska ta tillvara på DT och MT modellerna, för ju längre tiden går blir det allt svårare att hitta sådana i någorlunda skick. Jag själv har lekt lite med tanken att vid tillfälle köpa en DT eller MT medan det finns tillgång. Jag fyllde 15år 1993. Förutom en och annan Zündapp och några FS1 och K50 var det dom här mopparna som dominerade i byn då :) ...fast jag åkte ju på min Raket förstås... <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang "Mean´n´green" custom
Puch Dakota -69
Puch Alabama -75
Puch MotoCross -65
Victoria Vicky MS50 -54
Victoria FM38
Crescent raket 1149 -62
MonarPuch
Honda MT5
Crescent raket 1163
Vicky EM50 HPD
Fram-King -58 lr nåt?
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Fyller 40 i morgon och det gör att jag tar en extra sväng på tradera på Söndag :mutt:
Grattis... oregonian_congratulations.gif


Å Affes MT 5.....meka på å kör de du vill....det blir en bra MT5-fisk.... mistick_yes.gif ... slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZEb skrev:Du är på helt rätt spår Affe:) Det är nu man ska ta tillvara på DT och MT modellerna,.......
Jag har också funderat på det där.... och jag skulle gärna vilja ha en sådan där vit/röd DT av dom tidiga modellerna och helst i ett fint eller åtminstone hyffsat originalskick och rätt tillfälle tror jag inte det behövs särskilt många lappatusingar till det. :wink:

Jag har inget ungdomligt förhållande till DT:n mer än jag sett dem på gatorna tidigare och ofta på 90-talet tror jag... Däremot vet jag det är sveriges mest sålda moped genom tiderna och det vill inte säga lite det. Så klart det är en klassiker då. 8)

MT:n har jag hört är strået vassare och ser man på ramens konstruktion och viktpunkter förstår man den är som gjort att åka på bakhjulet med. Motorn på MT:n verkar också vara en stabil pjäs och för mig är den kraftig som en lätt MC motor var på 60-talet.

Det enda som retar mig på DT:n är bakvaggan med den enda stötdämparen men på MT:n är det "som det ska vara" :wink:

Grattis S_Compact på 40-års dagen, här är ett gäng blommor oregonian_congratulations.gif Vad ska du göra på Tradera förresten?

Är det nå't särskilt? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
ZEb skrev:Du är på helt rätt spår Affe:) Det är nu man ska ta tillvara på DT och MT modellerna,.......
Jag har också funderat på det där.... och jag skulle gärna vilja ha en sådan där vit/röd DT av dom tidiga modellerna och helst i ett fint eller åtminstone hyffsat originalskick och rätt tillfälle tror jag inte det behövs särskilt många lappatusingar till det. :wink:

Jag har inget ungdomligt förhållande till DT:n mer än jag sett dem på gatorna tidigare och ofta på 90-talet tror jag... Däremot vet jag det är sveriges mest sålda moped genom tiderna och det vill inte säga lite det. Så klart det är en klassiker då. 8)

MT:n har jag hört är strået vassare och ser man på ramens konstruktion och viktpunkter förstår man den är som gjort att åka på bakhjulet med. Motorn på MT:n verkar också vara en stabil pjäs och för mig är den kraftig som en lätt MC motor var på 60-talet.

Det enda som retar mig på DT:n är bakvaggan med den enda stötdämparen men på MT:n är det "som det ska vara" :wink:

Grattis S_Compact på 40-års dagen, här är ett gäng blommor oregonian_congratulations.gif Vad ska du göra på Tradera förresten?

Är det nå't särskilt? 8)
Hmmm fyller år ....fynda på Tradyra... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter ju på Rhodos och då är det bara Tradera jag kan fynda på ... här har det bara blivit riktigt fina Ray Ban kopior <!-- </EdIndex> --></div>
ZEb
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 mar 2011, 00:00
Ort: Kilafors, Hälsingland

Inlägg av ZEb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Sitter ju på Rhodos och då är det bara Tradera jag kan fynda på ... här har det bara blivit riktigt fina Ray Ban kopior
Grattis! Och grattis till dina ÄKTA Ray Ban kopior :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang "Mean´n´green" custom
Puch Dakota -69
Puch Alabama -75
Puch MotoCross -65
Victoria Vicky MS50 -54
Victoria FM38
Crescent raket 1149 -62
MonarPuch
Honda MT5
Crescent raket 1163
Vicky EM50 HPD
Fram-King -58 lr nåt?
ZEb
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 mar 2011, 00:00
Ort: Kilafors, Hälsingland

Inlägg av ZEb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
ZEb skrev:Du är på helt rätt spår Affe:) Det är nu man ska ta tillvara på DT och MT modellerna,.......
Jag har också funderat på det där.... och jag skulle gärna vilja ha en sådan där vit/röd DT av dom tidiga modellerna och helst i ett fint eller åtminstone hyffsat originalskick och rätt tillfälle tror jag inte det behövs särskilt många lappatusingar till det. :wink:

Jag har inget ungdomligt förhållande till DT:n mer än jag sett dem på gatorna tidigare och ofta på 90-talet tror jag... Däremot vet jag det är sveriges mest sålda moped genom tiderna och det vill inte säga lite det. Så klart det är en klassiker då. 8)

MT:n har jag hört är strået vassare och ser man på ramens konstruktion och viktpunkter förstår man den är som gjort att åka på bakhjulet med. Motorn på MT:n verkar också vara en stabil pjäs och för mig är den kraftig som en lätt MC motor var på 60-talet.

Det enda som retar mig på DT:n är bakvaggan med den enda stötdämparen men på MT:n är det "som det ska vara" :wink:

Grattis S_Compact på 40-års dagen, här är ett gäng blommor oregonian_congratulations.gif Vad ska du göra på Tradera förresten?

Är det nå't särskilt? 8)
Ja men visst tusan är det så, det är nu man ska fynda dessa moppar! <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang "Mean´n´green" custom
Puch Dakota -69
Puch Alabama -75
Puch MotoCross -65
Victoria Vicky MS50 -54
Victoria FM38
Crescent raket 1149 -62
MonarPuch
Honda MT5
Crescent raket 1163
Vicky EM50 HPD
Fram-King -58 lr nåt?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett somliga säljer dom i delar också på Tradera men det blir inga priser att tala om så vad är det för mening då? I höstas köpte jag en fin dyna till DT:n för 99 kronor och jag tyckte det var en bra affär och den är riktigt skön att sitta på. Få se vart den hamnar någonstans... Likaså har jag sett dom sålt nya eller nästan nya trimscyllar för bara ett par-tre hundralappar, det är ju löjligt billigt för så fina grejer. Jag har en DT motor och när man håller cyllen i handen så känns det som rejäla grejer, man kan också se på kanaler och dylikt att här finns hästar att plocka om man så vill. Är det sedan japanskt original kan jag tänka mig det också är bästa gjutgods. Ja, det var mycket lovord men för dessa små maskiner får man nog ha :respekt:

... men det förringar inte dom gamla mopparna från Sverige och runtomkring dom han något annat att komma med som japanarna aldrig kom i närheten av. Kanske förknippat med enkelhet :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag föredrar japsgrejer som alternativt trim! :wink:
Cylindern kommer ifrån en Yamaha DT50mx. 44mm.. 63,8cc!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick med ett trim till Mtn ser bra ut , allt jag vet , vi får se om jag provar :?: :D Om jag skickar en bild , kanske du kan se om det är någonting att ha, det är cylle, topp och rör, <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:Ska det bli en "Åka-banvall-moppe" , typ min Sooka :?:

[img]banvall-moppe[/img]
Gillar! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är mycket blandade åsikter om japsar. Mt är roliga o trimma, men lite väl små, dt skulle ha mt5ans motor så hade den varit otrolig. angående sukan som nån hade, det är oxå en fruktansvärt stabil pryl, men väldigt slö original....

lycka till affe! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack , ska bli kul att få den klar, jag är ju lite pedant , och den var ganska nedsläppt. i dag blir inget gjort eftersom jag fyller år (nåja kanske lite då) :D 8) Nästa år då blir det storfest, då fyller jag 75 och min son 50, rena gubbkalaset :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis på födelsedagen Affe!

oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Affe oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar