vårprojektet 1279-1 igång igen

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
h.krusell
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 maj 2010, 23:00
Ort: Blekinge "Listerlandet"

Inlägg av h.krusell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat denna metod?
Feltema har en produkt som faktiskt funkar bra.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Fargborttagningsmedel-36018/ <!-- </EdIndex> --></div>
h.krusell
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 maj 2010, 23:00
Ort: Blekinge "Listerlandet"

Inlägg av h.krusell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste ju finnas en blästerfirma i ditt närområde.
Brukar räcka med en vetelängd när man bara ska ha små prylar blästrade.
Stensliperi har bläster, industri lack firmor brukar med ha blästerhall. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästerfirmor rör inte grejjerna ifall dom varit i kontakt med hammarlack. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Projektet fortskrider:
Tank klar.
pakethållare klar.
Lykthus med bakplåt klar.
Övre gaffelbrygga klar.
Undre gaffelbrygga klar.

Håller nu på med ramen den ska strippas från färg. Men jag hade gärna fått av svingen. Men den sitter som jag vet inte vad. Tipps på hur man får av den utan att skrota den?
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6099&highlight=slaghammare&mforum=raketsport

på sidan 1 i den tråden visar jag det som jag tycker är det bästa såttet att demontera svingen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Blästerfirmor rör inte grejjerna ifall dom varit i kontakt med hammarlack. :wink:
Kan du förklara...? :? <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Blästerfirmor rör inte grejjerna ifall dom varit i kontakt med hammarlack. :wink:
jag blev nyfiken jag med , har en polare som penslade hela mopeden med hammarlack bara för att kolla om det blev bra :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det hårdblästrat? ligger väl i färgens natur att den är motståndkraftig mot just blästring.

är det någon som vet hur det reagerar med betbadet hos t.ex. en galv-firma?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja men är det inte sillicon inblandning i hammarlack vilket borgar för dåligt resultat hos lackeraren... <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->yepp, innehåller silikon vilket förstör sanden för det blir lite problems o lägga lacken efteråt.. :wink: been there done that. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag såg just på hemsidan att det var silicon i hammarlack.
då riskerar väl hela blästerhallen att bli förpestad av silicon, och att kommande kunders grejor blir prickiga efter lack.
jag mailade en fråga till dom hur man ska ta bort det för att kunna lacka.
jag har en F50-tank som någon "kreativ" tonåring målat med svart hammarlack.

erland <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns som man får göra en delning därför hammarlack har funnits länge, säkert sen 50-talet, men silikon i färger föreställer jag mig är av senare datum. Silikon överhuvudtaget är väl inte så gammalt, första gången jag hörde talas om det var nog i stekpannor och det var på åttiotalet vill jag minnas....

Reklamen var stenhård, det gick och steka knappt utan smör, sades det. Kommer ihåg att dom stekpannorna hade ett uschligt fult handtag och kände man på dom pannorna i verkligheten så kändes det bara som billigt skräp...

Åttiotalet ja.... Det var då Svenne Banan slutade att köpa TV för det var billigare att hyra hos Thorn. I alla fall för stunden....
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja har tur då som har kontakt med en firma som grejar med just avlackering i kembad! o han bryr sig då inte vad de e för tidigare lack! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Reklamen var stenhård, det gick och steka knappt utan smör, sades det. Kommer ihåg att dom stekpannorna hade ett uschligt fult handtag och kände man på dom pannorna i verkligheten så kändes det bara som billigt skräp...

Åttiotalet ja.... Det var då Svenne Banan slutade att köpa TV för det var billigare att hyra hos Thorn. I alla fall för stunden....
  • :mutt:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/tjock-tv-kostade-50-000_6998835.svd

På tal om stekpannor med. Är det inte Teflon du menar?

Ursäkta OT! <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
volvomannen skrev:Projektet fortskrider:
Tank klar.
pakethållare klar.
Lykthus med bakplåt klar.
Övre gaffelbrygga klar.
Undre gaffelbrygga klar.

Håller nu på med ramen den ska strippas från färg. Men jag hade gärna fått av svingen. Men den sitter som jag vet inte vad. Tipps på hur man får av den utan att skrota den?
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6099&highlight=slaghammare&mforum=raketsport

på sidan 1 i den tråden visar jag det som jag tycker är det bästa såttet att demontera svingen.

erlan
Gängade du på den på axeländen? Höll gängorna då? Eller är det lika bra o skaffa ny axel? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Silikon såg jag första gången 1968. Kompisen limmade fast strålkastartorkaren, i centrum på glaset. En Fiat 2400 kombi. Värdens snabbaste buss, sade han. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar