Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det vore ballt med svart bak oxå, men är lite lat i nuläget. Min 635csi behöver också lite kärlek inför sommarn, så Mamban är ju bara ett litet sidospår.
Känns meningslöst att lacka en kromfälg utan att slipa eller blästra bort chromet.
Nu är kvicksilvret nere på -21 så nu kryper jag upp i soffan med ett glas rött. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 635csi har jag testat en gång för många år sen, den roligaste bilen jag kört till dags dato bredställ i alla kurvor :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, min har också en tendens att vara hal på baken ibland :car: :car: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp for ever
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 jul 2011, 23:00
Ort: Sollerön
Kontakt:

Inlägg av Zündapp for ever »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.youtube.com/watch?v=g8N6ZAlmA6I <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft nöjet att provköra en 635 Gr A.
Motorn hade lite 2t karaktär över sig,
sten död under 5500 v/m för att sedan
vakna så man knappt han med att växla
innan 8000 hade passerats. <!-- </EdIndex> --></div>
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju ett helvete. Råkade idag springa på en Moped som ser nästan likadan ut som min Mamba, men det sitter något skit under ramen? Sachs, vad är det för något? :evil:
Släpade hem den, slog i soppa och vips så var den igång, allting fungerar förutom kopplingen som inte vill koppla ur.
Har provat att spänna wiren men den vill iaf inte koppla ur, den provkördes dock och växlarna går i hur fint som helst.

Får lite kalla kårar av att återigen äga en Sachs. Min E-type som jag körde som 15åring, där fungerade inte växlarna ca85% av tiden. :D

Så är det någon sachsguru som har något tips angående kopplingen, eller är det bara att börja riva.?
Man kanske kan slita bort sachsen och montera en riktig Måtår. :roll:

Skulle vilja ha tag i en gamma hederlig Expansionsljuddämpare till den här, en sån som man hade på 80-90talet. Förstår ni vilken jag menar?
En sån som sitter på min E-type på sidan 1 i denna tråd.

Bilder när den precis flyttat in till stortyskan och den lilla mamban.
Jag tror bestämt det pratas tyska i garaget inatt.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att växlarna inte fungerade berodde på att du var 15 , du får du till dom och när dom fungerar är dom säkerheten själv 8) <!-- </EdIndex> --></div>
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Att växlarna inte fungerade berodde på att du var 15 , du får du till dom och när dom fungerar är dom säkerheten själv 8)
Haha, så är det nog. :D
På den här funkar växlarna hur fint som helst, man törs ju lixom inte röra nåt vad gäller växelmekanismen nu.
Kopplingen tar jag däremot gärna mot tips på vad som kan vara knasigt. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bmw02touring skrev: Man kanske kan slita bort sachsen och montera en riktig Måtår. :roll:
Jaaa :)
Fast nu har du nog bränt dina broar att bli hjälpt av Sachs-folket :wink:

Kopplar den inte ur alls? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så Jonte? Trodde inte de skulle vara så känsliga😹 <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har moppen stått länge kan kopplingen becka ihop, byt olja och kör den varm ordentligt sedan frikoppla en massa gånger så brukar det släppa. Kollar så inte den gamla olja är full med vatten då kan det ha rostat ihop. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har fått låv att plocka isär kopplingen och bända isär lamellerna på ett par motorer som stått många år. kan klistra ihop rejält.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för tipsen, ska stanna till och köpa ny olja idag. Sedan blir det varmkörning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis kör den varm och kör runt och koppla hela tiden med ny olja så brukar det släppa, blir ofta så när dom snålar till det med bara två lameller :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs, vad är det för något?

Det kan jag tala om SACHS e bäst. Ska du slå min Sachs får du gasa bra med din Zyndapp.

Några provat....senast på Trollebo Icerac...Vann det Race...på rakbannan..**ler**.... :D

Titta...njut & lyssna...SACHS forever... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=Y8_vPrJUoEc&feature=youtu.be
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Y8_vPrJUoEc"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Y8_vPrJUoEc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar