Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79

Inlägg av bmw02touring »

Våren närmar sig med stormsteg, men fortfarande sitter dubbdäcken på.
Nu laddar vi upp för körning med klubben den 7 februari.
Om kylan kommer tillbaka så blir det både rundbana och Dragracing. Ska bli riktigt intressant att se hur Fs1an beter sig med lite mer varvvilliga drev.
Ska nog återmontera fågelpinnen på styret om man skulle (troligen) råka gå omkull på isen. cocos_acc.gif
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79

Inlägg av bmw02touring »

Det sket sig med kylan, så körningen ställdes in.
Lika bra var nog det, med 10 kugg fram och 45 bak blev Fs1an för hysterisk. Man fick växla mest hela tiden, nu blir det 12 kugg fram och 45 bak. Faan om inte det blir bra.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79

Inlägg av bmw02touring »

Händer inte mycket här, Har monterat en Racepipa avsedd för Zündapp 70cc. :D och det blev en väsentlig skillnad i bottendraget jfrt med det gamla rykröret, tror dock att Yz motorn skulle må bra av en lite större "Belly", då den dör av lite på toppvarv. Vad har ni för åsikter här?

Så här låter den nu, ingen direkt smygmoppe med denna pipan på . hate-wall.gif
https://www.youtube.com/watch?v=GQ63CgtlgyY
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79

Inlägg av bmw02touring »

Då var det dags för nåt nytt igen.
Sålde Fs1an i ett ögonblick av tvivel tidigare i våras, ångrade mig i samma veva som jag lämnade den. cocos_acc.gif
Köpte mig en 250 Enduro som gjordes i ordning för att kunna komma ut och motionsåka lite, det blev inte mer en en kort provkörning på hela sommaren så annons på den sattes ut och den såldes med förlust hate-wall.gif
Nu har i alla fall en ny sköning hittat in i garaget, min gamla monarped med puchlo fp50 har fått en liten kompis.
En liten skön original Monarscoot med 2vxl Ilo piano. 1 brukare och helt original (jäklars vad trötta de är), rigktigt skön patina. Denna kommer bara få en uppdatering vad gäller effekten, i övrigt är den perfekt i mina ögon. Pratade med Agge tidigare i dag så nu är en ny cylle på g så får vi se om den blir snabbare än Monarpeden. staff_shutup9ou.gif
Bild
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av bmw02touring »

Nu provkörd med den nya setupen, vilken underbar åkmoppe. Ingen räser, men en duktig Cruiser. slider_score.gif
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av HSE »

Min mor hade en sådan fast blå. Den hade vindruta, du borde försöka få tag på en sådan. Vindrutan ger det där lilla extra till en Monarkscooter :wink:
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av bmw02touring »

Nu har Monarscooten fått köra sitt första Rally. Hon skötte sig helt perfekt. Agge har filat fram en riktigt fin cylinder, bra med mos i botten och ändå tillräckligt mycket för att orka med 72km/h på plan mark med 15/28 drevning och två växlar. Ni som funderar på att fila själva och inte riktigt vet vad ni pysslar med kan lägga ner. Om ni tittar i min tråd tidigare så har jag gjort tappra och som jag trodde bra försök till portning efter diverse tips och när jag öppnade kartongen från Agge så blev jag duktigt besviken(fan han har ju inte rört den ett skit!, nu har man blivit lurad att köpa "postorder trim" och hobbex hästar ) Men jävlar i helvete, det syns inte mycket var han har varit och kretat men på Ilon så gjorde det stordåd! Tvivlar inte en sekund på att den lämnar ca 6hkr, ta det från en som körde Fs1 med först 60, sedan 70 *(64) och sedan 80cc (cross).

Men nu till dagens äventyr.
Kom hem tidigt från jobbet, 25 grader varmt ute. Perfekt för en liten skön eftermiddagstur på lite goa skogsvägar i närheten. Stack iväg hemifrån och körde ett par mil skogsväg runt samhället där jag bor. När skogsvägsåkningen är slut är det 5km asfalt 70km/h väg hem. Ser en sån däringa Eu moped som ligger och drar på landsvägen och djävulen far i gubben, honom ska jag ta. mistick_yes.gif cocos_acc.gif
Sagt och gjort. Ger mig ut på landsvägen och efter en stund kommer jag ifatt ynglingen och kör om (får även en tumme upp från honom). Åker hem och parkerar, efter 20min kommer ett mess från min dotter (15år) som säger Laserkontroll på Bergshammarsvägen *(den vägen där jag nyss åkte ikapp Eu mopeden). Det visar sig att 5 minuter efter att jag passerat har polisen lagt sig i diket utan varselvästar och skjutit främst på mopeder i en nedförsbacke och en kilometer efter detta, inne i samhället har de stoppet med hela Apklubben (tunga gruppen, fordonsinspektörer, Trimlådan, etc) .
De plockade varenda yngling som var på väg hem från Plugget!
Behöver jag nämna att jag bor i Nyköping och dessutom är granne till Trafikpolischefen i Sörmland, vi är inte kompisar om vi säger så. slider_anon.gif
Känns som om jag inte behöver köpa nån Triss på ett tag!
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av HSE »

Där hade du tur! Man vill inte få sin ögonsten i händerna på det gänget...
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av bmw02touring »

Länge sedan man uppdaterade här.
Har kört ganska mycket i sommar med Monarscootern, Har även blivit lite samåkning med äldsta dottern som körde Host host Eu moppe, men som tur är är Pappa snabbare även om Eu aprilian går sina maximala 51km/h.
Lyckades som vanligt köra punka när det var dags för höstens sista rally, så nu blir det nya ekrar bak.
Det kanske även blir en liten överraskning vad gäller motorn.
:roll:
Bilagor
23423554_10156753880819046_94110803_o.jpg
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Monarscoot

Inlägg av bmw02touring »

Måste ha varit riktigt snäll i år, tomten kom tidigt.
Riktigt uträknat Rykrör som ska anpassas till Fs1 motorn på Monarscootern.
Mikuni 18 och 20 mm förgasare, vi får se vilken som används. 18mm är NOS, och 20 behöver jag gå igenom och Ultraljudstvätta.
Nu ska jag bara svarva iordning en ny 3 lamellskoppling sen är det på G.
Sedan hörde ett Skogstroll av sig och berättade att Cylindern var färdig för leverans, blir spännande att se hur den funkar med pipan. mistick_yes.gif

Nu måste jag bara ta tag i BMW turbon och fixa iordning den innan Moppemecket påbörjas på riktigt.
God Jul.
Mikuni
Mikuni
Rykrör
Rykrör
IMG_9084.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Fs1 Monarscoot

Inlägg av Micke S »

Detsamma önskas !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Fs1 Monarscoot

Inlägg av bmw02touring »

rosthögen
rosthögen
Nytt Objekt hämtat. Nu får den Grön/vita vara orörd.

Hämtade ett lik där någon hängt (med betoning på hängt) i en Fs motor redan.
Så nu har jag nåt nytt att utgå ifrån
Har nu rätat upp motorn och flyttat bak den så mycket som möjligt.
Blir Aggeportad S2s cylle på denna. Borde bli intressant. :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder Puchlo Monarped och Fs1 Monarscoot

Inlägg av Micke S »

thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarsc

Inlägg av Lolalola »

:thumb:
Skriv svar