Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får börja med en kort presentation, 39årig återfallsmopedist.
Körde i somras Monarped -54 (Ilo) som ägts av morfars pappa, den gick väl bra men var lite i tröttaste laget med sin enpetade maskin.
Råkade ramla över en Mamba när vi hade bekanta över på middag för någon vecka sedan.
Att det blev en Mamba känns som en dröm, det var nämligen den första moppen jag körde (7år gammal).
Vet egentligen ingenting om Mamban förutom att det sitter en "trimmad" dappemotor på och att den troligen saknar bakbroms .
Imorgon ska den hämtas och då får den flytta in hos Bmw coupén och Monarpeden.
Kommer säkert behöva lite tips och råd när det ska skruvas med nyförvärvet under vintern. skickar upp lite bilder när hon flyttat in i sitt nya hem. <!-- </EdIndex> --></div>
Körde i somras Monarped -54 (Ilo) som ägts av morfars pappa, den gick väl bra men var lite i tröttaste laget med sin enpetade maskin.
Råkade ramla över en Mamba när vi hade bekanta över på middag för någon vecka sedan.
Att det blev en Mamba känns som en dröm, det var nämligen den första moppen jag körde (7år gammal).
Vet egentligen ingenting om Mamban förutom att det sitter en "trimmad" dappemotor på och att den troligen saknar bakbroms .
Imorgon ska den hämtas och då får den flytta in hos Bmw coupén och Monarpeden.
Kommer säkert behöva lite tips och råd när det ska skruvas med nyförvärvet under vintern. skickar upp lite bilder när hon flyttat in i sitt nya hem. <!-- </EdIndex> --></div>
Senast redigerad av bmw02touring den 25 jan 2018, 22:47, redigerad totalt 14 gång.
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 3236
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha. Har förstått att det är lite känsligt det här vad man åker för motor. Får väl börja med att svära i kyrkan då, körde som 15åring MCB E-typ med 3vx sachs. Kan väl säga att jag med facit i hand inte är sådär överlyrisk över Sachsmotorerna.
Det känns därför som om det ska bli skönt att stifta en ny bekantskap med en kvalitetstysk. Lite grann som att gå från Vw till Bmw när man går från Sachs till Zündapp.
´Nu kanske man blir utkastad ur forumet här, men men. <!-- </EdIndex> --></div>
Det känns därför som om det ska bli skönt att stifta en ny bekantskap med en kvalitetstysk. Lite grann som att gå från Vw till Bmw när man går från Sachs till Zündapp.
´Nu kanske man blir utkastad ur forumet här, men men. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Japp så är det,den här tråden läser vi inte mer <!-- </EdIndex> --></div>bmw02touring skrev:Haha. Har förstått att det är lite känsligt det här vad man åker för motor. Får väl börja med att svära i kyrkan då, körde som 15åring MCB E-typ med 3vx sachs. Kan väl säga att jag med facit i hand inte är sådär överlyrisk över Sachsmotorerna.
Det känns därför som om det ska bli skönt att stifta en ny bekantskap med en kvalitetstysk. Lite grann som att gå från Vw till Bmw när man går från Sachs till Zündapp.
´Nu kanske man blir utkastad ur forumet här, men men.
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
- Inlägg: 3236
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Nej nu är det nog snart dags att låsa tråden. En massa inlägg men inga bilder.
Vore jäkligt kul att veta vad som hänt med min gamla MCB E-typ -72.
Som synes på bilden Var den Svart metallic när jag hade den, jag köpte custom färg av Leif Mellberg (bilbyggaren) och Farsan målade den.
Jag tror att killen som köpte den av mig målade om den Röd, så är det någon som har en aning får ni gärna hojta till.
<!-- </EdIndex> --></div>
Vore jäkligt kul att veta vad som hänt med min gamla MCB E-typ -72.
Som synes på bilden Var den Svart metallic när jag hade den, jag köpte custom färg av Leif Mellberg (bilbyggaren) och Farsan målade den.
Jag tror att killen som köpte den av mig målade om den Röd, så är det någon som har en aning får ni gärna hojta till.
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har Mamban kommit in i värmen i garaget.
Hon är ifrån 1971 enl typskylten på motorn.
Är det någon som vet vad det är för motor som sitter på? Är det korta eller långa vevstaken på denna?
Skönt patinerat skick, lite glapp i framgaffeln, rostig reflektor, trasigt sadelöverdrag, tveksam bakbroms, avsaknad av tändhatt, silverlackerad framfälg och chromad bakfälg med fina däck. Det summerar nog det negativa.
Tips på delar mottages tacksamt.
Den har inte varit igång på flera år, tidigare ägare har inte kört med denna på flera år. Hämtade lite Aspen 2T och hällde i, kickade några gånger och den ville inte komma igång, verkade inte få fram soppan. Plockade ur stiftet och jävlar vilken gnista det var. Sprutade i lite soppa i tändstiftshålet och nu vaknade den ur sin dvala. Motorn rusade lite, så antingen har trotteln hängt sig lite eller så tar den lite tjuvluft.
Motorn gick iaf hur fint som helst, inga missljud eller skrammel.
Kunde inte hålla mig, utan pumpade i luft i däcken och rullade ut den på garageuppfarten. In med kopplingen och peta i Ettan, iväg så fint på den nyplogade vägen. I med tvåan hur fint som helst, motorn känns stark, börjar misstänka att det kanske sitter en lite filad cylle på. Hinner skicka i Trean innan det är dags att sätta ner fötterna i backen för att bromsa.
Hem till garaget igen. Bort med förgasaren och ser att det är en 17mm Bing. Tittar in mellan cylindern och topplocket, där är något blå/grönt klet. Tror att tidigare ägare försökt använda glasfiberspackel som topplockspackning? Det satt iaf ingen vanlig packning på plats.
Tog bort topplocket och cylindern. Kolven ser nästintill ny ut och cylindern ser också ut att vara i riktigt gott skick. Dock ser det ut som om någon varit framme och filat lite, spolkanalerna ser dock orörda ut.
Någon som vet om det är hemmafilat eller om det är någon variant på köpetrim eller tysklands cylle?
Dags för lite bilder.
Nästan våldtäkt att utrusta henne med baklyse från en Suzuki k50, det lyset var ju tillochmed fult på Suzukin.
Repad orginalcylle till Vänster och filad 50cc till höger.
17mm Bing Ubåt.
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Hon är ifrån 1971 enl typskylten på motorn.
Är det någon som vet vad det är för motor som sitter på? Är det korta eller långa vevstaken på denna?
Skönt patinerat skick, lite glapp i framgaffeln, rostig reflektor, trasigt sadelöverdrag, tveksam bakbroms, avsaknad av tändhatt, silverlackerad framfälg och chromad bakfälg med fina däck. Det summerar nog det negativa.
Tips på delar mottages tacksamt.
Den har inte varit igång på flera år, tidigare ägare har inte kört med denna på flera år. Hämtade lite Aspen 2T och hällde i, kickade några gånger och den ville inte komma igång, verkade inte få fram soppan. Plockade ur stiftet och jävlar vilken gnista det var. Sprutade i lite soppa i tändstiftshålet och nu vaknade den ur sin dvala. Motorn rusade lite, så antingen har trotteln hängt sig lite eller så tar den lite tjuvluft.
Motorn gick iaf hur fint som helst, inga missljud eller skrammel.
Kunde inte hålla mig, utan pumpade i luft i däcken och rullade ut den på garageuppfarten. In med kopplingen och peta i Ettan, iväg så fint på den nyplogade vägen. I med tvåan hur fint som helst, motorn känns stark, börjar misstänka att det kanske sitter en lite filad cylle på. Hinner skicka i Trean innan det är dags att sätta ner fötterna i backen för att bromsa.
Hem till garaget igen. Bort med förgasaren och ser att det är en 17mm Bing. Tittar in mellan cylindern och topplocket, där är något blå/grönt klet. Tror att tidigare ägare försökt använda glasfiberspackel som topplockspackning? Det satt iaf ingen vanlig packning på plats.
Tog bort topplocket och cylindern. Kolven ser nästintill ny ut och cylindern ser också ut att vara i riktigt gott skick. Dock ser det ut som om någon varit framme och filat lite, spolkanalerna ser dock orörda ut.
Någon som vet om det är hemmafilat eller om det är någon variant på köpetrim eller tysklands cylle?
Dags för lite bilder.
Nästan våldtäkt att utrusta henne med baklyse från en Suzuki k50, det lyset var ju tillochmed fult på Suzukin.
Repad orginalcylle till Vänster och filad 50cc till höger.
17mm Bing Ubåt.
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut som hemfilat,men jag kan inte dom däringa konstiga maskinerna.
Du får höra med Lasse"spån"väss,han är guru på hemfilat.
Han mäter ej i durationer utan i kg avfall <!-- </EdIndex> --></div>
Du får höra med Lasse"spån"väss,han är guru på hemfilat.
Han mäter ej i durationer utan i kg avfall <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller korta eller långa vevstaken, så är det enklaste att se på kolven och hålet för kolvbulten. Om hålets centrum är nedanför kolvmitten, så är det den korta vevstaken.
Följdaktligen om hålet är i mitten på kolven, så är det den långa vevstaken.
Är ett par kolvar till den korta vevstaken ute på Tradera nu, se länken, så förstår du hur jag menar
http://www.tradera.com/kolvar-till-zyndapp--auktion_100705_170528513 <!-- </EdIndex> --></div>
Följdaktligen om hålet är i mitten på kolven, så är det den långa vevstaken.
Är ett par kolvar till den korta vevstaken ute på Tradera nu, se länken, så förstår du hur jag menar
http://www.tradera.com/kolvar-till-zyndapp--auktion_100705_170528513 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute i garaget och kollade lite, Kolvbulten sitter mitt på kolven och eftersom motorn är från -71 så kan vi nog slå fast att veven är lång.
Ang Cylindern så är en nog garanterat hemportad, nu när jag synat den lite mer, men den gick fint den lilla bit jag provkörde.
Vi får väl se om jag använder denna eller om det blir någon lite vildare.
Tar gärna emot tips på Vettiga trimcylindrar. Är det någon idé att köra typ femhalva eller 60cc eller ska man hänga dit ett 70cc på en gång?
Det ska ju inte bli någon räser utan en skön åkmoppe. <!-- </EdIndex> --></div>
Ang Cylindern så är en nog garanterat hemportad, nu när jag synat den lite mer, men den gick fint den lilla bit jag provkörde.
Vi får väl se om jag använder denna eller om det blir någon lite vildare.
Tar gärna emot tips på Vettiga trimcylindrar. Är det någon idé att köra typ femhalva eller 60cc eller ska man hänga dit ett 70cc på en gång?
Det ska ju inte bli någon räser utan en skön åkmoppe. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den nya ASSO kolven i mitten har en L-ring överst + en vanlig 1.5 mm kolvring under, alltså två ringar. Jag minns att "7½:orna" hade en L-ring men inte fler för den tredje spolkanalens skull.
Men vad var då denna kolven till?
Har inget minne av jag sett någon sånn.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag måste fråga en sak...BjörnK skrev:Är ett par kolvar till den korta vevstaken ute på Tradera nu, se länken, så förstår du hur jag menar
http://www.tradera.com/kolvar-till-zyndapp--auktion_100705_170528513
Den nya ASSO kolven i mitten har en L-ring överst + en vanlig 1.5 mm kolvring under, alltså två ringar. Jag minns att "7½:orna" hade en L-ring men inte fler för den tredje spolkanalens skull.
Men vad var då denna kolven till?
Har inget minne av jag sett någon sånn.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Funderar du på 70 kubik (66cc) så rekommenderar jag dig att först staga upp ramen med ett undre motorfäste och förstärkningar vid svinginfästningen annars blir din moppe snart både ramsned och får inkontinensproblem. <!-- </EdIndex> --></div>
Testa den hemfilade päroncylindern först, går det för sakta så får du väl fila lite till....bmw02touring skrev:Tar gärna emot tips på Vettiga trimcylindrar. Är det någon idé att köra typ femhalva eller 60cc eller ska man hänga dit ett 70cc på en gång?
Det ska ju inte bli någon räser utan en skön åkmoppe.
Funderar du på 70 kubik (66cc) så rekommenderar jag dig att först staga upp ramen med ett undre motorfäste och förstärkningar vid svinginfästningen annars blir din moppe snart både ramsned och får inkontinensproblem. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt: