Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jonTe-Zündapp skrev:Plan på hur du skall få fast framskärmen?
här är planen :wink: rostfria plåtremsor gjorde lösningen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade du rejkat den lite hade det varit snyggare, men helt klart ett ballt bygge. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ops hade missat detta bygge .den blir ju grymt fet o fin :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
hakno
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00

Inlägg av hakno »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fränt bygge. Är det KS100 lykthus du använt dig av? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plåtremsor :?: Dom borde sitta med ett stag mellan dom. Stänkan går ju att skjuta fram och bakåt <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tture skrev:ops hade missat detta bygge .den blir ju grymt fet o fin :cool2:
tack :wink:
Conrad Engström skrev: Plåtremsor Question Dom borde sitta med ett stag mellan dom. Stänkan går ju att skjuta fram och bakåt
det är 3mm rostfri plåt så rätt stabilt är det allt, det skall som sagt bli ett extra låsstag som förhindrar att skärmen följer med hjulet runt :roll:
hakno skrev: Fränt bygge. Är det KS100 lykthus du använt dig av?
Ja det är ett Ks100 lyckthus, ser biffigare ut än ett vanligt :D <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mocklarn skrev:
Conrad Engström skrev: Plåtremsor Question Dom borde sitta med ett stag mellan dom. Stänkan går ju att skjuta fram och bakåt
det är 3mm rostfri plåt så rätt stabilt är det allt, det skall som sagt bli ett extra låsstag som förhindrar att skärmen följer med hjulet runt :roll:
Bröt nyckelbenet för många år när framskärmen lossade på min gamla KS.
~60-70km/h i ett grustag och skärmen tvärlåste hjulet......högst obra.

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var med om samma vurpa , med min gamla Rödqvarna AJ AJ AJ :( <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samma sak hände visst Hakno här på forumet, när han var 15 och åkte runt på min gamla KS50 1982 :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hänt mig också på en gammal KS, men hjulet låste sig inte som tur var utan skärmen blev som en skida under så jag vurpade aldrig, skärmen såg dock så där ut efter det, men vem brydde sig om det i femtonårsåldern. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inser att detta är allvarliga grejjor slider_cheers.gif hate-wall.gif
många som har varit med om denna bevisligen lätthänta olycka!

blir till o ta pinnen o bränna dit en förstyvning innan Chickenrace i alingsås :D

någon som brukar åka det rallyt föresten? [motorbike] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enormt snygg maskin!

Jag kan bara instämma med föregående händelser ang. lös framskärm.
Som glad 15-åring åkte jag med en kompis bak på hans KS-50 från 72.
(Två femtonåringar på en kortdyna, det klarar vi nog knappast av idag. :roll:)

"Lucka i kanna" och 14 drev fram, vi hade kommit upp i ca: 40 km/h.
Lös framskärm, höll sig i "rätt läge" hängande i frambromsvajern.

Plan asfaltsgata förutom ett litet gupp, där bestämde sig naturligtvis framskärmen för att smyga fram och hugga tag i framdäcket.
Mopeden gjorde en blixtsnabb framlängesvolt med kompisen under som landade på ryggen och följaktligen fick en styck KS-50 på magen.
Själv fick jag en katapultstart av dynan och pakethållaren som gjorde en perfekt halvcirkel innan de kastat iväg mig för att sedan slå i asfalten.
Kommer ihåg att det kittlade i magen uppe i luften.

När jag äntligen gick ner för buklandning var nog räddningen en outslitlig enormt ful "Rangers" jeansjacka med två burkar mellanöl (riktig plåt på den tiden) och en chipspåse innanför.
Men det gjorde ont länge, detta var även strax före hjälmlagen kom...

Hade tur, men efter det sitter mina framskärmar alltid fast... :) <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För min del tappade jag hela framhjulet när jag hoppade med mopeden i ett gupp i slutet på en lång grusbacke. Såg hjulet lossa i luften och hann tänka"nu går det åt h-e" innan gaffelbenen landade i gruset och det blev tvärstopp på mopeden. Jag fortsatte en bit till. Landningen blev inte så rolig men ännu värre var att gå tillbaka till min två dagar gamla Ducati och inspektera den, gaffelbena var krökta bakåt men annars hade den klarat sig riktigt bra. Men det blev till att gå 3,5 km hem och hämta traktorn för att få hem den. Lagom hemma kom ett gäng kompisar och undrade varför jag inte dykt upp som avtalat. Lagom roligt. Italienarna hade nog glömt dra åt framhjulet på fabriken...Men två nya gaffelben senare var vi igång igen. Och som sagt hjälm hade man inte på den tiden men trots en del vurpor slog man sig inte. Idag försöker jag undvika kör omkull, tar längre tid att läka skador nu... <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mocklarn skrev:inser att detta är allvarliga grejjor slider_cheers.gif hate-wall.gif
många som har varit med om denna bevisligen lätthänta olycka!

blir till o ta pinnen o bränna dit en förstyvning innan Chickenrace i alingsås :D

någon som brukar åka det rallyt föresten? [motorbike]
Ja ska åka i år har ja tänkt. <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gjort samma. skärm låste hjulet o sen va det kss i skövde o plocka grus långt in i knät i en timme. fick massa gött av läkaren. minns knappt inte när vi åkte hem men mor säger att jag satt o skratta åt groder på vägen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar