Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Äntligen hittade jag tråden....låg långt ned.
Nu har jag kommit igång och svetsat om ramen för att kunna ha den stöddigare gaffel och hjul.
Problemet är ju att gaffeln är 5meter lång och behöver kortas. Vill minnas att du skrev tidigare i tråden att det inte var det lättaste.
Har du några tips där?
Nu har jag en vanlig gaffel och inte en "up-side-down" som du men ändå:

Bild
Min plan är att kapa av den övre delen med gänga/mutter, kapa av i önskad höjd och svetsa tillbaka stumpen med gänga/mutter.
Fasar man bägge rörändarna så det blir som ett dike att lägga svetsen i borde det gå.
Ett annat problem är fjädringsvägen....kommer att behöva köra enormt hård fjäder för att den inte skall slå igenom......
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Gaffeln kortad! Testade med bakhjulet för att se ungefär hur det kommer se ut....nästa steg är att bredda svingen:
Bild

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Skithäftigt! :headbang:
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Re: Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Inlägg av mocklarn »

Hej jonte!

inte vart så aktiv här den sista tiden!
ser bra ut ditt bygge, hur löste du det med gaffellagringen i ramen?
du borde demontera och lägga i längre genomslagsgummin då gaffeln har så liten fjädringsväg. såg en panther på mopedrallyt "moropeden" i norge med liknande gaffel som du har. han hade även kortat nedre aluminiumhusen som löper på gaffelbenen för att förhindra gaffeln att slå i gaffelkronan.
spännande att se bygget växa fram mistick_yes.gif
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Inlägg av jonTe-Zündapp »

mocklarn skrev: ser bra ut ditt bygge, hur löste du det med gaffellagringen i ramen?
Tack. Jo jag kapade av ramen på crossmoppen och svetsade dit den på Dappen.
Lätt sagt...inte lika lätt i praktiken :) Mycket vinklar som skall bli rätt men jag tror jag fick till det ganska bra.
mocklarn skrev:du borde demontera och lägga i längre genomslagsgummin då gaffeln har så liten fjädringsväg
Vet inte om det finns några genomslagsgummin, jag hittade inga iaf. Fjädrarna är hårdare inspända än original och jag har en trögare olja i gaffeln. Har provtryck och testkört lite innan den revs för lack och det verkar funka. Rätt hårt och inte jättemycket fjärdringsväg men det är det inte original heller .
mocklarn skrev:såg en panther på mopedrallyt "moropeden" i norge med liknande gaffel som du har. han hade även kortat nedre aluminiumhusen som löper på gaffelbenen för att förhindra gaffeln att slå i gaffelkronan.
Ok, har tänkt tanken men det är ingen lek. Man måste kapa svetsa i okänd alukvalite och det måste bli skottrakt och helt utan kanter osv innuti.

Har haft ramen och en massa pryttlar på ytbehandling och nu är de hos en pulverlackare, hoppas jag får de på Onsdag så jag kan plocka ihop den till åkbart skick snart.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Re: Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Inlägg av mocklarn »

bilderna har oturligt nog försvunnit laddar upp lite nya här.
Resultat:
Bild

fyndskick:
Bild


Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Zündapp KS50 -69 Hopaplock

Inlägg av Lolalola »

mocklarn skrev:bilderna har oturligt nog försvunnit laddar upp lite nya här.
Trevligt initiativ! :thumb:
Skriv svar