Honda MB5 gubbräser

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Honda MB5 gubbräser

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare alla!

Jag har varit medlem här ett tag men ärligt talat helt glömt bort detta forum fram tills nu.

Jag är en grabb på 30 vårar som fått återfall i moppeträsket. När jag var 14 år så fick jag min första moppe av farsan och det var en Honda MB5 och på den tiden vill man ju göra allt med moppen men man hade knappt pengar till soppa så den blev omlackad och fick nya lager i motorn, sen fanns det inga pengar till cylindrar och annat skoj. Den moppen såldes tyvärr när jag fyllde 15...
Jag har provat all världens mopeder som finns här i landet men det finns ingen som ger en sån go känsla som att fräsa fram på en Honda MB5 så när jag snubblade över ett objekt för något år sedan så var jag bara tvungen att slå till å köpa den.

Så här kommer jag plinka ner lite om vad som händer med den. Den har stått och samlat damm fram tills nu men häromdagen så skruvade jag ihop den för att se vad som behöver göras vid med den.

Såhär såg den ut när jag köpte den och ungefär så ser den ut nu oxå - dock så är motor monterad tillfälligt idag
Bild

Fick reda på igår tack vare en MB5 entusiast att denna MB5 inte är svenksåld då hastighetsmätaren är graderad till 120km/h och varvräknaren har en rödmarkering - tack för den infon till dig som driver http://www.hondamb5sweden.n.nu/ <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Planer på vad som skall göras i vår/sommar

*Få igång den med de delar som finns till den för att sortera ut vad som behöver göras mest akut
*Blästra och lacka bultarna i bla. styrkronan
*Fixa bromsarna
*En ny täckkåpa framför tanken
*Fixa tanken som är väldigt rostig på insidan

Då det är en Mt motor monterad så blir det ingen orginalrenovering just nu - den motorn kommer att trimmas en del.
Idag har jag införskaffat ett Homoet avgassystem
Bild
Och till det så skall jag skaffa en 70cc cylinder - har dock inte luskat ut om jag skall ha Athena med 45mm borr eller Malossi med 44,5 borr - det beror på vilken som varvar bäst och vilken som man kan arbeta vidare med portning osv - Du kanske vet?

Förgasaren blir förmodligen en 24mm - ej fastställt vilket fabrikat d jag måste forska i vad som är bäst även där - Du kanske vet?

Däcken ska bytas mot landsvägsdäck typ lätt motorcykel[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med en "udda fågel" på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har en mb 80 motor till min la strada och där fick jag över en mikuni 24mm om det kan vara intressant ,har själv ett athena kit med 57 mm borr och så är det 49 mm slag på motorn så den blev ju lite större än 80cc. <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:... fick jag över en mikuni 24mm om det kan vara intressant
Det kan vara intressant beroende på vad det är och hur den passar då jag tyvärr inte har möjlighet att bygga eget insug <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle någon ha en 80cc MTX motor så är det av intresse samt även alufälgar till MBX <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ochså en mb5 som är riktigt skabbig men komplett men det är något fel i lådan för fyran går i men inte ur så måste nog riva motorn.Sedan är det tänkt grövre däck för att åka grusväg sitter 70cc +24mikuni på men den vill inte starta. <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Har ochså en mb5 som är riktigt skabbig men komplett men det är något fel i lådan för fyran går i men inte ur så måste nog riva motorn.Sedan är det tänkt grövre däck för att åka grusväg sitter 70cc +24mikuni på men den vill inte starta.
Skumt - att få start på den kan inte vara ngt större fel men växellådan är jag inte insatt i hur den fungerar men river du den så är jag rätt säker på att du lär hitta felet ganska omgående <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

30 årig =klassiker

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honda MB-5 introducerades ju i Sverige 1981 och såldes fram till 1985 så därmed är snart alla kvarvarande MB-5 30 år eller äldre och därmed klassiker. Dock så tror jag att det blev en klassiker redan vid säljstart och de verkar ha ett tungt kultvärde hos många inkl. mig själv.
Man kan säga att jag egentligen aldrig varit intresserad av ngn annan moped än just Honda MB-5 - speciellt för dess karaktäristiska motorljud när insatsen plockades ur ljuddämparen - då låter den som inget annat och det är ett riktigt gott ljud om man får på en vassare cylinder.

Jag har svårt å tro att andra mopeder från de tillverkningsåren som t.ex Honda MT-5 och Yamaha DT kommer att n samma kultvärde. Dock så är de oxå värda att bevara då dagens ungdomar inte får lära sig att trimma på riktigt... <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Källis på detta forum har min gamla Mtx motor luftkyld med zeta 110 cc
och angående mikuni 24 mm passar rakt på insuget man får bara fila upp hålet lite <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Hej har en mb 80 motor till min la strada och där fick jag över en mikuni 24mm om det kan vara intressant ,har själv ett athena kit med 57 mm borr och så är det 49 mm slag på motorn så den blev ju lite större än 80cc.
Den hade varit kul (la stradan) att se på bild (även om det blir lite trådstöld :oops: ) <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer va det lider <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Källis på detta forum har min gamla Mtx motor luftkyld med zeta 110 cc
och angående mikuni 24 mm passar rakt på insuget man får bara fila upp hålet lite
Vad kan herrn vilja ha för fuggen? Ta det i PM om du inte vill skylta med det <!-- </EdIndex> --></div>
halvordsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av halvordsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ngt jag ännu hellre vill ha är en CR 80 motor - luftkyld. Tips på ngn som kan ha en? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->300 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar