saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.
Hej, tror det har blir mitt första inlägg. Har tittat runt på forumet ett tag och hittat några intressanta trådar
Till saken, jag har fått ett stycke saxoped 1125b av min far, dels för att jag vill ha en moped igen och att den jag körde när jag var i den yngre mopedåldern var bara till låns av farsan.
Objektet har stått ute (läs: lutad mot ladugårdsvägg utan tändstift sedan nån gång på 70-talet.), så den har en fin patina på hela chassit, jag trodde till en början att den var mörkbrun i färgen men har tydligen en gång varit duvblå enligt min far.
Jag har några tankar på hur jag ska fixa iordning den. Inget är spikat med vissa lockar mer än andra.
1: Originalskick, allt vad det innebär och så långt pengarna räcker.
2: Blank- eller mattsvart.
3: Militärgrön.
4: Patina (rat-stuk).
På alternativen 2-4 så funderar jag även på om man ska hänga på en fotväxlad motor, men det kan nog lätt bli ett större projekt än vad jag tänkt mig.
Bilder på skärmar, ram, tank och kedjeskydd kommer jag ta nästa vecka då jag ska hem till päronen och hälsa på lite. Motorn har jag hemma hos mig och är den del av mopeden som jag tänkt fixa först om jag inte väljer att fixa en fotväxlad motor.
Jag hoppas att ni inte kommer hata mig om jag väljer att göra något som inte är original. Men jag vill att det ska synas att det är min moped och att den är minst lika unik som jag
Men kom gärna med tips, synpunkter och konstruktiv kritik.
Till saken, jag har fått ett stycke saxoped 1125b av min far, dels för att jag vill ha en moped igen och att den jag körde när jag var i den yngre mopedåldern var bara till låns av farsan.
Objektet har stått ute (läs: lutad mot ladugårdsvägg utan tändstift sedan nån gång på 70-talet.), så den har en fin patina på hela chassit, jag trodde till en början att den var mörkbrun i färgen men har tydligen en gång varit duvblå enligt min far.
Jag har några tankar på hur jag ska fixa iordning den. Inget är spikat med vissa lockar mer än andra.
1: Originalskick, allt vad det innebär och så långt pengarna räcker.
2: Blank- eller mattsvart.
3: Militärgrön.
4: Patina (rat-stuk).
På alternativen 2-4 så funderar jag även på om man ska hänga på en fotväxlad motor, men det kan nog lätt bli ett större projekt än vad jag tänkt mig.
Bilder på skärmar, ram, tank och kedjeskydd kommer jag ta nästa vecka då jag ska hem till päronen och hälsa på lite. Motorn har jag hemma hos mig och är den del av mopeden som jag tänkt fixa först om jag inte väljer att fixa en fotväxlad motor.
Jag hoppas att ni inte kommer hata mig om jag väljer att göra något som inte är original. Men jag vill att det ska synas att det är min moped och att den är minst lika unik som jag
Men kom gärna med tips, synpunkter och konstruktiv kritik.
Senast redigerad av CountDynamo den 05 sep 2013, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 20 mar 2012, 00:00
- Ort: Linköping
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Det beror väll lite på hur pass mycket rost(patina) det är också,Monarscoot skrev:Jag röstar på patina/rat - finfin patina är omöjligt att återskapa och går du inte lös för hårt med vinkelslipen kan du ju alltid göra en originalrenovering om du skulle ångra dig. Fotväxlat? Varför inte - men behåll alla originalprylar!
om jag kommer ha patinan kvar eller lacka om den.
Ja, det var ju något sånt jag tänkt att det skulle bli,
att jag har kvart allt som är orginal, så långt det går, men bara byter ut motorn till en fotväxlad.
Exakt min tanke också, det kommer nog se lite häftigare ut men fotväxlad.Naeri skrev:Fotväxlat gör ju det hela mycket roligare i min mening.
Rat/patinerat skick är nog min favorit, men ibland funkar det ju inte utan att lacka om vissa delar. Då är mattsvart klart bäst!
Jag gillar hur du tänker Naeri!
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)
Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)
Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.CountDynamo skrev:Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)
Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
selma skrev:
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till
Tack! Sånt som är jättebra att veta innan man börjar göra för mycket på ramen
Då är det väll bara att fixa en vinkelslip och en svets och lite skrot och en motor...
Som jag skrev tidigare, Bilder kommer under nästa vecka.
Ska fixa så bra bilder som möjligt...så jag kanske kan få en liten aning om hur mycket jobb det är på ramen, skärmar och tank.
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 21 apr 2012, 23:00
- Ort: Vargön /Vänersborg
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Vilka delar isf?chaosmamba skrev:Kör så det ryker. Jag röstar rat med mattsvarta detaljer.
Bakskärmen Vänster sida
Bakskärmen Höger sida
Bakskärmen Bakifrån
Framskärmen Vänster sida
Framskärmen Höger sida
Ramen
Emblemet, en äkta Crescent!
Gamla ägaren
Gaffeln
Kedjeskydden Ytter
Kedjeskyddet inner
Tanken Vänster Sida
Tanken Uppifrån
Tanken Höger sida
Pakethållaren
Måste säga att det är riktigt fin patina på den.
Så det avgör att det blir en RAT-moppe, men är inte säker på om det blir fot eller handväxlad...
Hittade delar till förgasaren, sidokåporna till motorn och lite annat när vi väl började rota bland grejerna.
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
- CountDynamo
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
- Ort: Mora
Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen.Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs?
Frågor på det?
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
//CountDynamo
-------------------------------------------------------------------------------
Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
En köpesannons här på forumet brukar ge fin utdelningCountDynamo skrev:Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen.Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs?
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: