En Compact, ett hopplock
En Compact, ett hopplock
Hej.
Jag ska ta och presentera mig, jag heter Benjamin och bor i Gävle. I tonåren hade jag en Crescent 1209 som var lite trimmad. Sålde den för en spottstyver, men det var över 20 år sedan
Är sugen på att ha något att pyssla med under vinterhalvåret. Så jag har införskaffat mig en Compactram och tänkte bygga mig en moppe av hopplockade delar. Målet är att
jag ska vara klar med bygget lagom tills det är dags att plocka fram min entusiastbil i vår.
Här är ramen som jag har som utgångsläge. Någon har gjort ett riktigt uselt lackjobb. Lacken går att skrapa bort på mågna ställen och är inte lackad på vissa ställen. Ramen ska blästras och lackas om i originalkulör.
Har skrapat bort lite av färgen.
Kan orginalkulören vara siljablå, jag tycker att den är för mörk för att vara siljablå. Men läste under "Mektips" att det
finns olika nyanser av Siljablå på moppar.
Kan det vara en 1248 ram må tro. Har ingen koll på årsmodell med jag har läst mig till att den lär ju vara nyare än 1972, efter som soppakranen
ska sitta på vänster sida.
Nu ska jag leta delar till mitt lilla vinterprojekt, att leta och jaga delar tycker jag är en del av nöjet. Så jag tänkte ta mig en tripp till marknaden i Falun nästa
helg.
Mvh Benjamin
Jag ska ta och presentera mig, jag heter Benjamin och bor i Gävle. I tonåren hade jag en Crescent 1209 som var lite trimmad. Sålde den för en spottstyver, men det var över 20 år sedan
Är sugen på att ha något att pyssla med under vinterhalvåret. Så jag har införskaffat mig en Compactram och tänkte bygga mig en moppe av hopplockade delar. Målet är att
jag ska vara klar med bygget lagom tills det är dags att plocka fram min entusiastbil i vår.
Här är ramen som jag har som utgångsläge. Någon har gjort ett riktigt uselt lackjobb. Lacken går att skrapa bort på mågna ställen och är inte lackad på vissa ställen. Ramen ska blästras och lackas om i originalkulör.
Har skrapat bort lite av färgen.
Kan orginalkulören vara siljablå, jag tycker att den är för mörk för att vara siljablå. Men läste under "Mektips" att det
finns olika nyanser av Siljablå på moppar.
Kan det vara en 1248 ram må tro. Har ingen koll på årsmodell med jag har läst mig till att den lär ju vara nyare än 1972, efter som soppakranen
ska sitta på vänster sida.
Nu ska jag leta delar till mitt lilla vinterprojekt, att leta och jaga delar tycker jag är en del av nöjet. Så jag tänkte ta mig en tripp till marknaden i Falun nästa
helg.
Mvh Benjamin
Godmorgon.erlan skrev:om inte mitt ögonmått lurar mig så är det en treväxlad sving på den.
i såfall så bör den vara ca 15 cm bred i hjulfästet. och bromsklacken sticker ut ca 28mm från hjulfästet.
motsvarande mått på en tvåväxlad är 13,5cm och ca 14mm.
erlan
Lägger upp två bilder på svingen.
Mvh Benjamin
Hej
Japp det är den enda jag har, har jag tur så har en bekant lite delar liggandes. Man kan ju köpa en färdig moppe, men varför göra det enkelt.
Med tanke på måtten lär jag väl köra med 2 växlat. Men om jag vill köra med 3 växlat lär jag väl byta till den bredare svingen och välja ett bakhjul
för 3 växlat.
Mvh Benjamin
Japp det är den enda jag har, har jag tur så har en bekant lite delar liggandes. Man kan ju köpa en färdig moppe, men varför göra det enkelt.
Med tanke på måtten lär jag väl köra med 2 växlat. Men om jag vill köra med 3 växlat lär jag väl byta till den bredare svingen och välja ett bakhjul
för 3 växlat.
Mvh Benjamin
det där är en tvåväxlad sving. tyckte klacken såg så hög ut på första bilderna.
och som kenneth söger, det är viktigare med rätt bakhjul till motorn.
svingen går att justera med lite våld.
det borde finnas nån som har bilder liggande i datorn som visar skillnaden på naven, men jag har det inte.
den absolut första punkten på en compactrenovering är att kolla så tanken är tät. dom kan spricka vid svetsen av motorfästet. sem kan dom även vrida sig och bli sneda i motor/svingfästet.
så jag skulle börja med att skaffa hjul och gaffel så jag kan kolla så det är rakt
innan jag ens blästrar den.
erlan
och som kenneth söger, det är viktigare med rätt bakhjul till motorn.
svingen går att justera med lite våld.
det borde finnas nån som har bilder liggande i datorn som visar skillnaden på naven, men jag har det inte.
den absolut första punkten på en compactrenovering är att kolla så tanken är tät. dom kan spricka vid svetsen av motorfästet. sem kan dom även vrida sig och bli sneda i motor/svingfästet.
så jag skulle börja med att skaffa hjul och gaffel så jag kan kolla så det är rakt
innan jag ens blästrar den.
erlan
- Alfredsson
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
- Ort: Partille
Hallå
Idag fick jag hem ett par stötdämpare, men jag fick inte några bultar eller muttrar med.
Vad ska det vara för längd och tjocklek på bultarna?
Finns det någon lista på vad man ska ha för bultar och muttrar på en Compact, så slipper man fråga varje gång man ska montera på något nytt.
Med vänlig hälsning Benjamin
Idag fick jag hem ett par stötdämpare, men jag fick inte några bultar eller muttrar med.
Vad ska det vara för längd och tjocklek på bultarna?
Finns det någon lista på vad man ska ha för bultar och muttrar på en Compact, så slipper man fråga varje gång man ska montera på något nytt.
Med vänlig hälsning Benjamin