Pops Vespa 50 -1971. En till i stallet!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Inkörning har gått bra! Tills igår.. då sköt han topp packningen!

Bild

Och så har det byts sista grejen till kopplingen.
Bild
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Lyckan slog till. Tappade skölden på fläkt sidan. Plååååååånk lät det. "Ärsh. Hade det varit min motor hade det raslat!" Men icke! Hittade en platt kåpa vid lasarettet backen i nyköping
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

ja, inget har hänt förutom att kört in motorn ordentligt. det som står på inköpslistan är 2 nya däck till sommaren, nya lager till framnavet. och en ny plåt till luckan.

och färg.

skulle köra ut han till garaget... "men jag kan nog vänta en extra dag till..." och så blev det inte av nästa dag, "men i morgon"... så åkte man på massor med jobb.. och så kommer man hem till det här...

Bild

det har blivit en snöscooter av han.

så han fick åka in i termogaraget och så blir det en uppskjuten besök med vespan i garaget och i stället har det blivit lite
Bild

laban i stället.. den står ju ändå redan ute.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Oj... en 4L :D
Såna gillas [flirt]
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

ja, riktigt trevlig bil! har dock stått i 4 år innan jag fick den. och innan dess 2 år. hämtade den i somras, inte startad på många år. i med startgas, och lite färsk bensin, efter en halv timmes till och från startförsök. löste problemet genom att knacka på förgasaren med shiftnyckel... starta direkt efter, och har gjort så varje gång det är dags att varmköra den. ett halv varv på veven och den går igång, varje gång! dock inte igår... inte startad på några månader, men med lite knackande på förgasaren och lite startgas så gick han fint som fan. motorn är precis innan den ställdes av nyrenoverad. karossen är fin som tusan, dock underredet drabbat av oxidering. speciellt på förarsidan. har 2-3 lådor med reservdelar, speciellt motor delar.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Rolig bil. ! jag hade en. Det är en riktig packåsna. Den tål massor med last, över vad regpappren säger. Dessutom går den att köra, där inte andra bilar går fram.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Conrad Engström skrev:.... Det är en riktig packåsna. Den tål massor med last, över vad regpappren säger. Dessutom går den att köra, där inte andra bilar går fram.
:thumb: Som ljuv musik i mina öron...
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Och så den underbara växelspaken, otroligt bra och välfungerande. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Jag var i Jugoslavien (Opatija) -87, där såg jag en såndär laban som ambulans 8)
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

fick ett ryck i helgen. rostlagning, en framgaffel som behöver lite kärlek. och sen färg på det

Bild
caddy.

Bild
Rakt och fint... blir hitta någon lösning. men alu listen är bortsliten.

Bild
"hmm, hur långt ska jag gå..."

Bild
allt. så nu är det inget som står i vägen förut lite rost och bucklor. 2-3 dagars jobb
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

sådär. varit ute och röjt i garaget.

Bild
första inblicken i hur kanten såg ut.

Bild
lite spackel. borttaget

Bild
gick lös.

Bild
inte prosvetsar, men den sitter ihop. och efter en hel del hamrande.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Sådär, ute och härjar igen. Mest för att.

Slagit med plåt. Och rensa den på lite färg som släppte med färglösningsmedel.
Bild

Bild

Bild

Bild
Raka kanter överallt..

Ut i morgon och svetsa och spackla
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Krävs lite plåtkänsla för att få det bra men det löser du nog, lycka till.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

Ja. Tror jag har allt under kontroll. En stäng på rätt diameter, och ett halv rör på en svets tång, sen metodiskt gå längst listen och pressa den till rätt form.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

ja,tyvärr vart det lite mindre jobb igår och idag än jag trodde. hittade på roligare saker som att skruva ihop det sista på kompisen bränsle system på hans golf.
Bild

men slipat mellan turerna man inte kunde jobba två på bilen.

Bild
fint väder som attans idag! hoppas fler fick njuta. satt i t-shirt i lä och slipade och njöt ute i garaget.

Bild

Bild
fin liret kvar såklart, och en hel del plåt jämning.


spackel före eller efter grunden? har tänkt lite på det, någon som har något tips? jag brukar lägga spackel efter grundfärg, men andra förståsigpåare har hävdad att det är dumt
Skriv svar