Puch Racing från ladugård.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Puch Racing från ladugård.

Inlägg av Lolalola »

Nu har jag satt igång med ett nytt projekt (det tänkta med skarvningen av Motorhispanian och E-typen får vänta lite) och som utgångspunkt har jag en Puch Racing som kom till mig härom veckan när en lada skulle tömmas. Fast det fattas ju fortfarande en och annan del och jag lär få tillfälle att pröva svartlackerade fälgar... men lackade skärmar tänkte jag ändå ha. Färgen lär bli lila metallic eftersom jag gillar det och har en slatt kvar sen förra projektet.

Objektet, uppallat och redo.

Bild


Härlig ladugårdslort. Helt orörd.
Bild

Den tänkta drivkällan*
Bild

*Nej, skojade bara... för ödet råkade sammanföra mig med en fyrväxlad puchmotor idag. :)
Senast redigerad av Lolalola den 28 dec 2013, 21:54, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Oj oj det hade kunnat bliva något av detta med första motoralternativet,men ack vad det gick över :lol: :wink:
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

Skrattade som en galen vetenskapsman i pur skadeglädje när jag såg motorn.

Tills jag såg att du skojade. Inte alls roligt. :roll:
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

Bromsstaget är ju underbart!

Ska bli kul att se den växa fram.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Jo det smärtade verkligen att klippa av det, men jag gjorde det ändå. Det var så svårt att få loss bakhjulet utan att lossa på knutarna...
Men idag så har jag tagit itu med framhjulet. Det finns inte mycket annat att göra just nu eftersom jag inte har några kulor till styrlagret ännu. Men fälgen gick faktiskt att rädda. Svinto gör ju underverk, men bak är det griskört.

Imorgon skall tanken få sig en duvning. Någon hade använt den som snus- och askkopp där den låg i ladan så jag fick köra ur den med högtryckstvätten.

Gaffeln är förresten en historia i sig. Den är inte till en Racing utan till en Dakota 3000, så jag få förlänga lite och greja, men jag tog vara på den 1981 när någon dumpat delar från en slaktad utanför en cykelaffär. Den har hängt på landet sen dess. Tänkte väl att den skulle kunna komma till användning. :)
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Har för mig att jag har ett racingskogsvrak, med gaffel. Kan det vara av intresse ? Verktygslådor finns också, men mycket rostiga. Kan ta bild om du vill.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Absolut!
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Det beror på hur optimistisk du är, allt går ju att fixa naturligtvis.
Rostiga verktygsfack
Bild
Gaffeln var långt ifrån rak, men de går ju att rikta, den är ju till en Racing ivarjefall.
Bild
Ram och sving
Bild
Har lite egna ideer för sving och ram, men de grejorna har du ju redan. Det övriga vill jag ha 200 kr för, mest för att orka packa in dem och skicka. Har bra avtal med DHL, men det lär ju kosta dig lite till...
Frågan är ju om det är värt det ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Härliga grejor! :)

Men du, jag ger det veckan ut och ser ifall det dyker upp nåt eller om det totalskiter sig med min gaffel. Annars så är jag bannemej sugen på lite svets och rätning. Tack för bilderna så länge.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Ingen panik, grejorna har stått några år och springer inte bort. Kan bara inte med att slänga dem, plötsligt dyker det upp en galen optimist som ska rädda en Puch...
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Puchlasse skrev:Ingen panik, grejorna har stått några år och springer inte bort. Kan bara inte med att slänga dem, plötsligt dyker det upp en galen optimist som ska rädda en Puch...
ja e galen optimist annars :) en racing skulle sitta fint å motorer har jag så jag kan gödsla med dom
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Tanken var illa åtgången men nu så börjar den ta form igen.

Bild
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Tjusigt . . .

En riktig plåtkonstnär i arbete minsann . . .

(Den röda färgen på lackställningen känns bekant . . . :ymsmug: )

. . . F
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Ja du vet... 8)

OnT:
Jag slog till på den här fyrväxlade klumpen igår. Det gick inte att låta bli. Den är väl från en Monza eller nåt, så den har fästet undertill. Cylindern verkar lovande.

Bild

Är det någon som vet ifall det går att skifta kickkåpan till en äldre? Det borde väl inte vara några problem eller?
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Vistja, jag skulle ju väga och kolla. Gör det i morgon, för då är jag ledig. Nej det går inte att byta kickkåpa, de har lite olika storlek. Har sett lyckade byten från den gamla runda till den kantiga, med hjälp av kemisk metall, men egentligen så går det inte.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Skriv svar