Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering

Inlägg av BjörnK » 06 okt 2013, 21:14

Har ägnat eftermiddagen att plocka isär "vraket".
Nya fästen för fotpinnar plus lite andra svetsarbeten måste göras.
Fälgarna går inte alls att använda, buliga och sneda.
Undrar var jag kan få tag i 19 tums fälgar?
Förutom Tradera och ebay.
På plussidan är tanken riktigt bra, och inte speciellt rostig inuti.
Ramen har fäste för utvändig tändspole, vilket innebär att det är en senare modell, typ 78 och framåt.
Senast redigerad av 1 BjörnK, redigerad totalt 22 gånger.

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 08 okt 2013, 22:48

Efter en del funderingar, så tror jag att det får bli 17 tums hjul på moppen. Ser snyggare ut, helt enkelt.

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 12 okt 2013, 15:31

Nån som vet färgkoderna till Mustangblå och den vita till tanken?

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 16 okt 2013, 21:27

Jag får låta en färgfirma scanna färgerna.
Jag har tänkt att förstärka motorfästen och sving, kraftigare bromsar och en 4-växlad motor med 70 cc minitherm.
En ulv i fårakläder, med andra ord, som har mer sting än vad den ser ut.
Sånt tycker jag är kul!

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 22 dec 2013, 17:18

Här händer det inte så mycket.
Ram och sving fortfarande på verkstad, förhoppningsvis kanske svetsarbetena är klara på det nya året.
Motorn dock isärplockad, några nya lager, ny kopplingskorg plus en rundvev ska det bli.
Bild

Användarvisningsbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 552
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul » 22 dec 2013, 19:33

Det här blir nog som det brukar när du är igång... =Bra :P
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 23 dec 2013, 14:45

Tack för de orden, de värmer!

Användarvisningsbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 » 25 dec 2013, 10:44

BjörnK skrev:Motorn dock isärplockad, några nya lager, ny kopplingskorg plus en rundvev ska det bli.
Blir bra det där thumb_up

Glöm nu inte att porta överströmmarna i blockhalvorna så att 66-kubikarn får fullt flås från vevhuset :D

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 25 dec 2013, 13:10

Kanske det, har aldrig gjort detta förut, men det finns kanske en tråd om det?
Vilken minitherm 70 cc rekommenderar du?

Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 » 25 dec 2013, 13:23

Finns en byggtråd på ett grannforum.

http://rovswaiders.forum24.se/rovswaiders-about51.html

Användarvisningsbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 » 25 dec 2013, 16:06

BjörnK skrev:Vilken minitherm 70 cc rekommenderar du?
Athena cylinder med ett Parmakit topplock funkar bra.

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 26 dec 2013, 13:25

Tips om att få dit vevslängen önskas!
De sista 5 millimetrarna vägrar.
Har lagt veven i frysboxen ett tag, så får vi se om detta hjälper.
Men lär ju bli samma problem med andra sidan.
Finns det något bra, enkelt verktyg?

Mange
Inlägg: 578
Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
Ort: Smebacken
Kontakt:

Inlägg av Mange » 26 dec 2013, 17:31

Vad är det för vevparti???

//Mange

BjörnK
Inlägg: 1747
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK » 26 dec 2013, 19:18

Rito runt vevparti.
Har jävlats för mig hela eftermiddan.
Måste ju shimsa det rätt, så det blir mycket av och på.
Och då fastnar ena lagret på vevaxeln, lageravdragaren går varm.
Varför skulle jag ge mig på detta?

Användarvisningsbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 » 26 dec 2013, 19:35

BjörnK skrev:Tips om att få dit vevslängen önskas!
De sista 5 millimetrarna vägrar.
Har lagt veven i frysboxen ett tag, så får vi se om detta hjälper.
Men lär ju bli samma problem med andra sidan.
Finns det något bra, enkelt verktyg?
Kolla mått på tappen, annars fryst vevparti samt lite värme på ramlagrets innerring (max 100°C) funkar garanterat till högersidan.

Har du tillgång till en svarv och en M10×1 gängtapp?

Skriv svar