Yamaha DT50 MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Yamaha DT50 MX

Inlägg av Cobra5000 »

Japp, dags att växla upp till ett riktigt kvalitetsmärke :D

Köpte moppen för snart ett halvår sedan, så nu är det hög tid att kicka igång om den ska bli klar till våren.

Bild

Bild

Bild
Här i trakterna kommer vissa justeringar att utföras :D
Senast redigerad av Cobra5000 den 27 sep 2014, 11:46, redigerad totalt 5 gång.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Kul med ett "annorlunda" projekt, tror inte jag sett någon tråd om Yamaha DT tidigare.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Vilket fint utgångsobjekt :thumb:
Dom är väldigt trevliga att köra och skön komfort är det med (hade själv en för 20 år sen, med höjnings-kit å allt :wink:)
Detta ska följas med intresse, skoj!
Mopedheads / Stram Wire Sverige
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Nostalgi på hög nivå men min var svart...
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Exakt en sån hade ja oxå -89a.
Den gladde mig många mil :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Intressant project, Subscribed :D
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Började moppekarriären med ett gäng DT50MX och körde ett par tusen mil på dom. Trevlig och generellt pålitlig moppe så länge man inte jagar allt för mycket effekt. (När jag ville åka fort övergick jag till Honda MB.)

Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt. Trevligt utgångsobjekt.
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

Väldigt komplett utgångsobjekt. Skall bli kul att följa.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.

Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Har för mig att det var nån och lämnade en motor i mitt garage som en annan hämtade upp :roll: :roll:
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Cobra5000 skrev:Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Dåså, då har du åtgärdat sisådär 80% av den moppens svagheter på ett bräde. :wink: Lite ramförstärkning under motorn och vettig spänningsreglering i elsystemet så är resten avklarat också.
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

Cobra5000 skrev:
G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.
Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Tira... en sån har jag nyss inhandlat, i småbitar förstås..Som alltid. :roll:
Får väl följa jobbet noga..

Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

OutbackJack skrev:
Cobra5000 skrev:
G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.
Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Tira... en sån har jag nyss inhandlat, i småbitar förstås..Som alltid. :roll:
Får väl följa jobbet noga..

Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Hur mycket måste man väga för att få köra med 80cc? ;)
NV 1127
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Jag har alltid tyckt att DT'n ser skitbra ut men jag hade velat ha dubbla stötdämpare och vanlig sving.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

cobra karlsson skrev:Har för mig att det var nån och lämnade en motor i mitt garage som en annan hämtade upp :roll: :roll:
:whistel:
G-son skrev:Dåså, då har du åtgärdat sisådär 80% av den moppens svagheter på ett bräde. :wink: Lite ramförstärkning under motorn och vettig spänningsreglering i elsystemet så är resten avklarat också.
Jobbar på det... :D
OutbackJack skrev:Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Till DT50-motorn så tror jag att det är max 45mm borr = 63cc på de köpetrim som finns tillgängliga
Lolalola skrev:Jag har alltid tyckt att DT'n ser skitbra ut men jag hade velat ha dubbla stötdämpare och vanlig sving.
Då kanske en DT50 M vore nått för dig :D
Bild
Skriv svar