Puch Maxi
Puch Maxi
Hej! I påskas lyckades jag på något vis snubbla över ett puch maxi vrak med rosthål i ramen och helstum motor. Tänkte att "fan vad kul, något att bygga råtta av", problemet var väl att det var inte så kul att lägga ner mycket pengar på något så sketet, men det skulle jag inte komma fram till förrän senare.
(OBS. Ser betydligt bättre ut på bild än i verkligheten.)
Att motorn var stum hade sin förklaring..
Döda tvestjärtar i växelhuset, hmmm..
Motorn renoverades och allt byttes ut till fina nya grejer. Fantastiskt trevlig och simpel motor.
Vid detta laget började man inse att nej, sätta denna fina motor i det där rucklet, det går ju inte. Dessutom, som jag glömt att nämna står ramen på västkusten, Strömstad närmare bestämt, och jag själv bor på Värmdö utanför Stockholm, så det kändes mycket roligare att få tag i någonting här i bättra skick att hänga motorn i. Så jakten började och efter en del letande fick jag reda på att en bekant hade en maxiram till övers som han ville bli av med.
Vid leverans, satt ett cykelhjul monterat framtill och en gammal halvkomplett motor:
På med styre direkt för att ha något bra att lyfta i. Blev texas då jag tror att det kan bli coolt.
Hjulen från det svarta rucklet tog jag med hem för att byta slang på och se över. Hade alltså de hemma även om de inte riktigt är i det skick jag hade önskat.
"Nya" motorn ihängd och man börjar kunna urskilja en moped.
Och så en liten omgång med en torr polerduk, bara för att se hur lacken såg ut under allt damm. Blev positivt överraskad vill jag säga, på vissa ställen som bevarats under lite oljerester ser lacken nästan ny ut.
Och nu börjar det roliga. Jakten på alla delar som saknas. Bland annat sadel, bromssköld bak, bromsstag, bromspedal, fotpinnar, stötdämpare, komplett lampa fram och bak, handtag och bromsvajer. Just fotpinnar och bakbromsmekanism är svårt att få tag i så jag funderar lite kring möjligheterna att bygga handbroms till bakbromsen, likt den som satt på de tidigare maximopederna med trampor. Någon som har några erfarenheter av detta?
Är också lite nyfiken på modell och årsmodell. Av vad jag kunnat lista ut är det en Puch Maxi K2 från ca 1980. Ramnr 4314284 TSV 1469. Någon som kan hjälpa mig?
(OBS. Ser betydligt bättre ut på bild än i verkligheten.)
Att motorn var stum hade sin förklaring..
Döda tvestjärtar i växelhuset, hmmm..
Motorn renoverades och allt byttes ut till fina nya grejer. Fantastiskt trevlig och simpel motor.
Vid detta laget började man inse att nej, sätta denna fina motor i det där rucklet, det går ju inte. Dessutom, som jag glömt att nämna står ramen på västkusten, Strömstad närmare bestämt, och jag själv bor på Värmdö utanför Stockholm, så det kändes mycket roligare att få tag i någonting här i bättra skick att hänga motorn i. Så jakten började och efter en del letande fick jag reda på att en bekant hade en maxiram till övers som han ville bli av med.
Vid leverans, satt ett cykelhjul monterat framtill och en gammal halvkomplett motor:
På med styre direkt för att ha något bra att lyfta i. Blev texas då jag tror att det kan bli coolt.
Hjulen från det svarta rucklet tog jag med hem för att byta slang på och se över. Hade alltså de hemma även om de inte riktigt är i det skick jag hade önskat.
"Nya" motorn ihängd och man börjar kunna urskilja en moped.
Och så en liten omgång med en torr polerduk, bara för att se hur lacken såg ut under allt damm. Blev positivt överraskad vill jag säga, på vissa ställen som bevarats under lite oljerester ser lacken nästan ny ut.
Och nu börjar det roliga. Jakten på alla delar som saknas. Bland annat sadel, bromssköld bak, bromsstag, bromspedal, fotpinnar, stötdämpare, komplett lampa fram och bak, handtag och bromsvajer. Just fotpinnar och bakbromsmekanism är svårt att få tag i så jag funderar lite kring möjligheterna att bygga handbroms till bakbromsen, likt den som satt på de tidigare maximopederna med trampor. Någon som har några erfarenheter av detta?
Är också lite nyfiken på modell och årsmodell. Av vad jag kunnat lista ut är det en Puch Maxi K2 från ca 1980. Ramnr 4314284 TSV 1469. Någon som kan hjälpa mig?
Re: Puch Maxi
Kul att se ett maxibygge igen!
Är lite osäker på det där med bakbroms, men jag har för mig att det fanns någon variant med kick och den setup:n, men jag kan ha fel.....
Leta efter ett bakhjul på ebay med bromsskölden på vänstra sidan och en därtill hörande sving (dvs med bromssköldstoppet på vänster sida.
Puch Kansas är likadan, men är nog svår att hitta delar till i Svedala.
Är lite osäker på det där med bakbroms, men jag har för mig att det fanns någon variant med kick och den setup:n, men jag kan ha fel.....
Leta efter ett bakhjul på ebay med bromsskölden på vänstra sidan och en därtill hörande sving (dvs med bromssköldstoppet på vänster sida.
Puch Kansas är likadan, men är nog svår att hitta delar till i Svedala.
Re: Puch Maxi
Ja, detta ska bli kul. Gillar färgen skarpt och nu har man ju lite möjlighet att välja stuk lite själv så detta ser jag fram emot!
Ang. Bromsen funderar jag på om inte kanske bromsskölden till "vänsterbromsade" modeller kan passa även på högersidan? Då skulle det ju inte vara några problem att bara sätta dit en sådan och då en tillhörande vajer. Vore kanske för enkelt? Vänsterbromsade maxinarnas sköldar bör vara lite mindre i diameter pga. drevet och dess infästning?? Hmm..
Ang. Bromsen funderar jag på om inte kanske bromsskölden till "vänsterbromsade" modeller kan passa även på högersidan? Då skulle det ju inte vara några problem att bara sätta dit en sådan och då en tillhörande vajer. Vore kanske för enkelt? Vänsterbromsade maxinarnas sköldar bör vara lite mindre i diameter pga. drevet och dess infästning?? Hmm..
Re: Puch Maxi
Först: TSV 1469 är en Maxi K före 73 chnr 5286688 är första 1973 enligt en lista på mopedarmys wiki
Tiita på http://www.raketsport.com/vov_tsv.htm
Maxi K3 TSV 1493 saknar fotbroms, har den leleu 100 navet bak så bör det gå att använda bromssköld & wire från den.
Verkar som svenska maxi fick lika baknav som dakota 3000 från K1 eller K2, har inga svenska listor så det är en gissning
Ska rota i byringen ev har jag ett komplett pedalställ över, pm'ar i så fall
Re: Puch Maxi
Jaså! Tack för infon! Då var mopeden.betydligt äldre än jag först trodde! Det vore ju kanonbra om du hade det, inkl fotbroms?? Kan det hända att du lurar på även en bromsskölden som skulle kunna passa?
Re: Puch Maxi
Har haft kontakt med killarna nere på Puchshop.de (kanonbra sida för övrigt) och det visar sig tyvärr att några bromstrummor passande den högerbromsade svenska kickmaxin inte finns att tillgå nytillverkade. Därför blir det istället jakt på begagnad bakre bromstrumma, stag och pedalställ (fotpinnar, bromspedal och axel).
Re: Puch Maxi
Det pedalställ jag har är lika med det som sitter på den svarte på första bilden.
Din K har sannolikt haft vänsterbroms med wire till bromspedalen
Ett komplett bakhjul kostar 799 hos http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 709622704/
Tittade lite hos Noscand, deras art-nr på bromsbackar Maxi och scrompact är samma: 01-41-102
då bör deras bromssköld art-nr 11-53-901 passa Obs en gissning
Sedan såg jag att puchverkstan har pedalställ höger till Maxi där chnr börjar på 4
Re: Puch Maxi
Herregud, vilket detektivjobb! Men tror du inte att den nya, orangea ramen skulle kunna ha samma pedal- och bromslösning som den svarta? Jag hade gärna inspekterat, men den svarta står som sagt drygt 50 mil hemifrån. Svingen till den orangea har bromsstoppet på höger sida, så jag tror det lättaste vore att jaga ifatt på en bromstrumma till fotbromsad.T M skrev:
Det pedalställ jag har är lika med det som sitter på den svarte på första bilden.
Din K har sannolikt haft vänsterbroms med wire till bromspedalen
Ett komplett bakhjul kostar 799 hos http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 709622704/
Tittade lite hos Noscand, deras art-nr på bromsbackar Maxi och scrompact är samma: 01-41-102
då bör deras bromssköld art-nr 11-53-901 passa Obs en gissning
Sedan såg jag att puchverkstan har pedalställ höger till Maxi där chnr börjar på 4
Det visade sig nu också att det är fasta lager i bakhjulet som måste bytas, någon som har någon aning om vilken storlek det ska vara och tips på att få ur dem?
Re: Puch Maxi
Stått still ett bra tag i detta projekt. Fick tag i fotpinnar och bakbroms och kände att nu var det inte längt kvar. Koppla el och få bort rost i tanken var det som återstod. Det visade sig att tanken läcker som ett såll. Där dog väl ungefär all entusiasm och energi kring detta projekt. Nu har det stått ett bra tag men jag känner att jag måste få klart det så att jag kan sälja det och ha plats och pengar inför nästa projekt. Men det tar vi inte här.
I full gång med att lokalisera tankläckan.
Verkar som att det läcker i underkant av ramen, ovanför motorn i utrymmet som inte syns.
Någon som har något relativt enkelt tips på hur man lagar denna läcka? Kemisk metall?
I full gång med att lokalisera tankläckan.
Verkar som att det läcker i underkant av ramen, ovanför motorn i utrymmet som inte syns.
Någon som har något relativt enkelt tips på hur man lagar denna läcka? Kemisk metall?
Re: Puch Maxi
Tank sealer funkar kanon till det.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport