Nytt Zündappprojekt 529 "GTS"
Postat: 02 jul 2014, 15:42
Dags för nytt projekt igen och nu har tiden oundvikligen kommit till 529, alltså Zundapps senare ”kaross”, KS 50 1977-1984.
När jag var femton så hade jag en 517, alltså den tidigare varianten till och med 1976, men då ville jag ju ha den nyare. Nu på senare år har jag börjat med så gammalt som möjligt och betat mig uppåt. Jag har haft Combinette, SportCombinette och ett flertal KS 50 av 517 modellen. Till och med CS 50, som man ansåg hopplös som femtonåring, har jag lyckats ta till mig, om än i kraftigt modifierad form.
529an har alltså inte hittills tilltalat mig alls, men tydligen hamnar man ändå där. Man vill ju, så att säga, komma vidare och personligen tycker jag att det roligaste är att leta grejer och bygga ihop en moped så som jag vill ha den.
Den första riktiga inspirationen fick jag i vintras när vi besökte Oaken hos Mopedheads i Fellingsbro.
Efter lite bildgooglande fastnade jag för GTS 50-modellen med varvräknare och lite annorlunda detaljer och så började det hela ta form i huvudet.
En -77a med rund strålkastare och ekerfälgar tänkte jag mig. Jag hade ju gjutna alu-hjul på den senaste 517 jag gjorde och de flesta GTS jag sett har ju också de hjulen så då vill jag självfallet ha ekerhjul. Helst med 150 mm bromsar och de växer ju inte på träd direkt men när det dök upp ett par nav på Tradera så var saken klar.
Naven lämnades sedan för polering och uppekring med nya fälgar.
Färgen är också en grej. De flesta GTS verkar vara gröna eller orange. Blå vill jag absolut inte ha. Varför inte Arizonaguld ? Det kan ju bli riktigt läckert med hellackad tank. Dels för att jag inte är förtjust i kromade tanksidor, dels för att det är svårt att få tag på en tank som är tillräckligt bra.
Och så behövs ju själva mopeden . . .
Jag fann en svensksåld -77a. Ett mycket bra objekt. Alla fästen hela och en riktigt hygglig tank och sving satt det på.
Lite mer prylar fanns, som vanligt, hos Lennart i Jonsered
Han sålde mig en bra fyrväxlad motor också. Cylindern hade jag på hyllan. . .
. . . och så köpte jag en Mikuni 20 också.
Nu börjar det ta sig:
Nytt styrlås och styrlager
Fortsättning följer . . .
. . . F
När jag var femton så hade jag en 517, alltså den tidigare varianten till och med 1976, men då ville jag ju ha den nyare. Nu på senare år har jag börjat med så gammalt som möjligt och betat mig uppåt. Jag har haft Combinette, SportCombinette och ett flertal KS 50 av 517 modellen. Till och med CS 50, som man ansåg hopplös som femtonåring, har jag lyckats ta till mig, om än i kraftigt modifierad form.
529an har alltså inte hittills tilltalat mig alls, men tydligen hamnar man ändå där. Man vill ju, så att säga, komma vidare och personligen tycker jag att det roligaste är att leta grejer och bygga ihop en moped så som jag vill ha den.
Den första riktiga inspirationen fick jag i vintras när vi besökte Oaken hos Mopedheads i Fellingsbro.
Efter lite bildgooglande fastnade jag för GTS 50-modellen med varvräknare och lite annorlunda detaljer och så började det hela ta form i huvudet.
En -77a med rund strålkastare och ekerfälgar tänkte jag mig. Jag hade ju gjutna alu-hjul på den senaste 517 jag gjorde och de flesta GTS jag sett har ju också de hjulen så då vill jag självfallet ha ekerhjul. Helst med 150 mm bromsar och de växer ju inte på träd direkt men när det dök upp ett par nav på Tradera så var saken klar.
Naven lämnades sedan för polering och uppekring med nya fälgar.
Färgen är också en grej. De flesta GTS verkar vara gröna eller orange. Blå vill jag absolut inte ha. Varför inte Arizonaguld ? Det kan ju bli riktigt läckert med hellackad tank. Dels för att jag inte är förtjust i kromade tanksidor, dels för att det är svårt att få tag på en tank som är tillräckligt bra.
Och så behövs ju själva mopeden . . .
Jag fann en svensksåld -77a. Ett mycket bra objekt. Alla fästen hela och en riktigt hygglig tank och sving satt det på.
Lite mer prylar fanns, som vanligt, hos Lennart i Jonsered
Han sålde mig en bra fyrväxlad motor också. Cylindern hade jag på hyllan. . .
. . . och så köpte jag en Mikuni 20 också.
Nu börjar det ta sig:
Nytt styrlås och styrlager
Fortsättning följer . . .
. . . F