F50 GL renovering
F50 GL renovering
Hej.
Slänger upp lite bilder på en pågående renovering. Tanken denna gång var att inte leja bort något utan försöka göra allt själv.
Objektet som det inhandlades av en känd forummedlem, även en framgaffel köptes men den har jag ingen bild på. Gaffeln trodde jag först var utom all räddning, det glappade något enormt om ena benet, men det löstes med tillverkning av nya bussningar i svarven.
Man behöver inte titta noga för att se att de gamla bussningarna var helslut.
Nya bussningar monterade.
Slänger upp lite bilder på en pågående renovering. Tanken denna gång var att inte leja bort något utan försöka göra allt själv.
Objektet som det inhandlades av en känd forummedlem, även en framgaffel köptes men den har jag ingen bild på. Gaffeln trodde jag först var utom all räddning, det glappade något enormt om ena benet, men det löstes med tillverkning av nya bussningar i svarven.
Man behöver inte titta noga för att se att de gamla bussningarna var helslut.
Nya bussningar monterade.
Re: F50 GL renovering
Ett Kreidlerhjul köptes på tyska Ebay.
Det böts lager..
och putsades upp.
Det böts lager..
och putsades upp.
Re: F50 GL renovering
Skölden blästrades och målades, tålamodet att göra den blank hade jag inte.
Fälgar beställdes från Malaysia och ekrar köptes på basmotor. Däcken via däckonline.
Sen var det bara att bygga ihop hjulen
Distanser svarvade för att få framhjulet mitt i gaffeln. Skölden modifierades lite för att fungera med stoppklacken på gaffeln.
Fälgar beställdes från Malaysia och ekrar köptes på basmotor. Däcken via däckonline.
Sen var det bara att bygga ihop hjulen
Distanser svarvade för att få framhjulet mitt i gaffeln. Skölden modifierades lite för att fungera med stoppklacken på gaffeln.
Re: F50 GL renovering
Lite fastrostat och onödiga saker bortkapat. fotpinnarna var svetsade så det var vinkelslipen som gällde.
Nya svingbussningar och motorfäste svarvat och svetsat.
Nya svingbussningar och motorfäste svarvat och svetsat.
Re: F50 GL renovering
Svingen förstärktes.
Tanken var bucklig, och den gamla färgen slipades bort för hand. Sen spacklades det. (första gången för mig, men det var roligt)
Tanken var bucklig, och den gamla färgen slipades bort för hand. Sen spacklades det. (första gången för mig, men det var roligt)
Re: F50 GL renovering
Sen lackerades det med sprayfärg från mekonomen och avslutades med Spraymax 2komponent klarlack.
Re: F50 GL renovering
Ramen slipades metallren, här med lite hjälp.
För att sen grundas
och sen lackeras med sprayfärg och 2-k klarlack
För att sen grundas
och sen lackeras med sprayfärg och 2-k klarlack
Re: F50 GL renovering
En 4 växlad låda inköptes.
några gamla block från hyllan får sig en tvätt.
några gamla block från hyllan får sig en tvätt.
Re: F50 GL renovering
För att sen blästras.
hålen blev lagade med kemisk metall.
Sedan lackerades det.
hålen blev lagade med kemisk metall.
Sedan lackerades det.
Re: F50 GL renovering
Nu börjar det snart bli dags att montera ihop motorn och sen resten av moppen, det får bli vinterpyssel det.
Re: F50 GL renovering
Så här i efterhand ser ju allt enkelt ut, men det har varit lite pyssel.
Som vanligt när man bygger egna hjul så sätts hjärncellerna på prov för att få hjul att linjera, sköldar att funka med stoppklackar i sving och gaffel.
Sen ska ju kedjan linjera också, så det har svarvats motorbussningar i aluminium som förskjuter motorn lite för att uppnå det.
Det blev inte bara en vända till basmotor för att hitta rätt ekerlängder heller...
Svingen var krokig så den har också fått lite massage så att bakhjulet inte skulle luta.
Mest jobb var det nog med gaffeln, att få ut de gamla bussningarna och sen få dit de nya. Men där hjälpte farsan till.
Plungen i fjädern som gängas i undre gaffelbenet var fastrostad och fick våldas ut genom att banka den rakt genom botten på gaffelbenet,
Sen tillverka en ny gängstång i m7 och svetsa ihop botten på gaffeln.
Så här i efterhand hade det både blivit billigare och bättre att leja bort saker för blästring och lackering, men jag hade gett mig f*n på att göra det själv.
Det har varit (och är) ett projekt i sig att göra rent garaget från slipdamm och sprayfärgsdammm
Som vanligt när man bygger egna hjul så sätts hjärncellerna på prov för att få hjul att linjera, sköldar att funka med stoppklackar i sving och gaffel.
Sen ska ju kedjan linjera också, så det har svarvats motorbussningar i aluminium som förskjuter motorn lite för att uppnå det.
Det blev inte bara en vända till basmotor för att hitta rätt ekerlängder heller...
Svingen var krokig så den har också fått lite massage så att bakhjulet inte skulle luta.
Mest jobb var det nog med gaffeln, att få ut de gamla bussningarna och sen få dit de nya. Men där hjälpte farsan till.
Plungen i fjädern som gängas i undre gaffelbenet var fastrostad och fick våldas ut genom att banka den rakt genom botten på gaffelbenet,
Sen tillverka en ny gängstång i m7 och svetsa ihop botten på gaffeln.
Så här i efterhand hade det både blivit billigare och bättre att leja bort saker för blästring och lackering, men jag hade gett mig f*n på att göra det själv.
Det har varit (och är) ett projekt i sig att göra rent garaget från slipdamm och sprayfärgsdammm
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: F50 GL renovering
ja,det blev visst lite finare,kan man ångra sig?
Re: F50 GL renovering
Sånt här gillar vi!!!
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
- Goldengotland
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
- Ort: Gotland
Re: F50 GL renovering
Ja nu kan man ju inte fortsätta visa sitt eget projekt mer...
1159 ekf
Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Re: F50 GL renovering
Leja bort...
Jag gör allting själv till 99%, förutom svarvning och fräsning. För det har jag inte verktyg till, och det ska köpas i framtiden för att kunna göra allting till 100% själv!
Lite mer svett och slit, men mycket billigare! ;)
Jag gör allting själv till 99%, förutom svarvning och fräsning. För det har jag inte verktyg till, och det ska köpas i framtiden för att kunna göra allting till 100% själv!
Lite mer svett och slit, men mycket billigare! ;)