Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Litt bilder av motorrenoveringen. Lite å se, men også lite å fortelle. Fine motorer å jobbe med (Sachs 501/4) nye lager all around, nye tetninger og pakninger. Innshimset og klar! Går fint som fan!
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Litt bilder av 5.3hk sylinderen. originalt 38mm borr, normalt maks 41mm borr, men denne er da "big bore", 42.5! Svarvad ned foten for å matche top deck, borra hull for pinbolter fra blokk og helt opp til topp, borr og matcha innsug.. Topplokk smidd av Athenatopp.
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Panteren ble så satt sammen for test! 21mm Dellorto, 32/70 eksos (Zundapp jamarcol openflow) og 3 tenner mer forran enn originalt! Gikk fint som bare det! Pga. litt dårlig utført lakkarbeid så pussa/matta jeg ned igjen tank og sidedeksler, lakkerte på ny, satte på dekaler å la klarlakk over. Da var den klar for tur! Kjørte på "firmafest" i sensommers med 6L øl i bagasjen, 5L ekstra bensin på hekken, ca. 14mil totalt. En kjempetur!
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Trevliga projekt! Blev du av med rosten i tanken?ormlår skrev: ↑25 jan 2020, 13:00 Det er Corvetten jeg holder på med nå om dagene, men i sommer som var, så fikk jeg taki en Tempo Panter 370. Denne fikk seg også en "bruksrenovering". Noe rust, mye rust inne i tanken, samt at motoren hadde en defekt på mellomakselen. Flikka den opp litt med lakk, totalrenoverte motor, og satte på en Trigger (5.3hk) sylinder. Sylinderen har jeg svarva av 2mm fra foten, da kolven vende 2mm under topp og 2.3mm under portene. Etterpå porta jeg sylinderen tilsvarende som var avsvarvad. Altså ca. 2mm opp i alle porter. Eksosen ble i tillegg liitt bredere. Sylinderen hadde 42mm borr, og originaltoppen passa bara "sådær", og egentlig ikke. Sylinder ble borra til 42.5mm, Suzukikolv, og topplokk ble gjort av et Athena topplokk. Svarvade og kappa en del. I tillegg ble innsuget borra/porta fra 17-18mm til 21mm. Den er kjempegod å kjøre, og med 5.3hk med justert komp og større forgasser drar den som en traktor!! Ingen racer, men sterk som en bjørn!
Är alla Norska Tempo panter högerdrevade?
// Krack
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
All røst i tanken forsvant som dugg for solen! Hetvatten og sitronsyre, lot tanken stå på eksosmanifolden på maskina ombord i fartøyet jeg jobber på 1 døgn, flusha rent og all rust var da borte.
Nja, vi har en type "Panter 330", altså den 1. panteren ble levert i 66 og 67, med 4 vxl flaktkyld "vanlig" Sachs. (50/4 MLKAX) Ellers så kom Panter 340, 350 og 360 med høgredreva Sachs 501/4 AKFX. Denne hadde rund sylinder og 15mm forgasser. Strypning i innsug, kunne lett borres ut, og den ble da fresh og fin! Min 360 med borra innsug gjør 55 km/t iht. Gps.
Deretter kom Panter 370, 460, 470 sport og 470. Disse kom med Sachs 501/4 BKF motor med 4-kantig sylinder og 12mm forgasser.
Personlige favoritter er 360 og 370, jeg har en av hver.
Nja, vi har en type "Panter 330", altså den 1. panteren ble levert i 66 og 67, med 4 vxl flaktkyld "vanlig" Sachs. (50/4 MLKAX) Ellers så kom Panter 340, 350 og 360 med høgredreva Sachs 501/4 AKFX. Denne hadde rund sylinder og 15mm forgasser. Strypning i innsug, kunne lett borres ut, og den ble da fresh og fin! Min 360 med borra innsug gjør 55 km/t iht. Gps.
Deretter kom Panter 370, 460, 470 sport og 470. Disse kom med Sachs 501/4 BKF motor med 4-kantig sylinder og 12mm forgasser.
Personlige favoritter er 360 og 370, jeg har en av hver.
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Tack för info! Jag ska prova citronsyra snart tänkte jag, och har förstått att det finns lite olika tillvägagångssätt. Hjälpande vibrationer i ditt fall verkar fungera. Jag har även läst om småsten, skruv och mutter etc som följer med i tanken och sedan skakas / tumlas runt för att rostflagor ska släppa. Vibration känns som ett skonsammare alternativ
Tvättade du med något basiskt medel efteråt för att neutralisera?
Har du använt någon sealer?
Många frågor
Tvättade du med något basiskt medel efteråt för att neutralisera?
Har du använt någon sealer?
Många frågor
Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk
Vibrasjoner var sikkert en faktor, men hovedfokus var å holde varmen, holdt 60-70 grader i 24T. Varme pleier å booste syren leste jeg en gang.
Ja. jeg flusha/rista tanken med en spiseskje kaustisk soda blandet med vatten etterpå. Om det er nødvendig vet jeg ikke, hørt mange som skipper det. Ingen sealer i tanken! Bare fresh brensel!
Ja. jeg flusha/rista tanken med en spiseskje kaustisk soda blandet med vatten etterpå. Om det er nødvendig vet jeg ikke, hørt mange som skipper det. Ingen sealer i tanken! Bare fresh brensel!