Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

Tänkte dela med mig lite av mina bilder på min första moped!
En Creasent Compact 1252 troligtvis från 1977.
Första bilen efter köpet!
Första bilen efter köpet!
1Första.jpg (162.96 KiB) Visad 6783 gånger
Detta är som sagt min första moped (En vit lögn, skaffade en röd Ciao 1 månad innan, men den fick jag som en gåva från en vän.).

Först hade jag ingen tanke på att renovera den alls.
Men!
Sen gick kickfjädern av och en klyvning blev inplanerad till hösten.

Det första jag fick göra va att bygga en arbetsbänk i garaget.
2Bänken.jpg
2Bänken.jpg (84.22 KiB) Visad 6783 gånger
Ur ramen kom den, efter en jävla massa jobb med rostiga bultar och en kedja jag inte visste hur jag skulle få av, tills jag under en massa skit hittade kedjelåset!
Ur ramen kom den, efter en jävla massa jobb med rostiga bultar och en kedja jag inte visste hur jag skulle få av, tills jag under en massa skit hittade kedjelåset!
3Ute.jpg (86.26 KiB) Visad 6783 gånger
Nu är vintern här och motorn är färdig, frågan är, ska man fortsätta?
Vad är i så fall nästa steg, riva hela och måla ramen och polera kromet, eller bara låta den va och ha den som bruksmoppe?
Senast redigerad av GhR08 den 13 jan 2015, 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252

Inlägg av GhR08 »

Va bara tvungen att ta en bild innan allt åkte i efter målningen.
Va bara tvungen att ta en bild innan allt åkte i efter målningen.
5Innan.jpg (107.78 KiB) Visad 6781 gånger
FÄRDIG!!
FÄRDIG!!
6Färdig.jpg (86.59 KiB) Visad 6781 gånger
Den startade nästan direkt och går faktiskt bra.
Måste justera växlarna då 2an hoppar ur titt som tätt.
Nu är den tillbaka i ramen!
Nu är den tillbaka i ramen!
7Inne.jpg (127.25 KiB) Visad 6781 gånger
Har på grund av rådande väderlek inte kunnat justera förgasaren än dock.
Men den kommer upp i 40 utan problem och borde efter en mindre justering komma upp i ca 50km/h.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252

Inlägg av GhR08 »

Sen har jag en fråga!
8Sving.jpg
8Sving.jpg (107.13 KiB) Visad 6781 gånger
Som ni ser ligger bromsstaget mot svingen, så oavsett om jag målar om den eller ej kommer den ligga emot.
Hur ska det se ut och hur justerar jag detta?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: Compact 1252

Inlägg av sidecarrob »

Avgasfästen har troligen fått sig en kyss en gång i tiden och blivit böjt uppåt.
Värm och rikta innan lack. Provmontera innan så du vet att det passar. I värsta fall får du kapa och svetsa. Lycka till!
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Compact 1252

Inlägg av Falkfish »

Hej.
En vanligare orsak till att staget ligger på avgasfästet är den att kilen ( stiftet, pinnen ) och hylsan ( själva fotbromspedalens lagring ) i fotbryggan till fotbromsen blivit sliten ( eller gått av ) efter alla år, bromspedalen petar "uppåt" och bromsstaget faller då ner på fäststaget till avgasröret, detta syns tydligt på bilden att så är fallet :-)

S
Senast redigerad av Falkfish den 13 jan 2015, 23:17, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252

Inlägg av GhR08 »

Kil, hylsa?
Var får man tag i dessa?

Får väl helt enkelt riva av motorn igen och kolla.
Tack för tipsen!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av ollaolle »

Tycker att din bromsarm har en annan vinkel än min,är typ rakare... :?
Bilagor
broms.jpg
broms.jpg (242.72 KiB) Visad 6652 gånger
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

Har inte haft tid att kolla bromsstaget/bromspedalen än.
Däremot hade jag tänkt justera växlarna igår och skulle köra en sväng...
MEN NEJ!
För nu har jag ingen komp, alls!
Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimmligt?
Får se ikväll...

En fråga som inte har nått med detta att göra.
Om man inte har råd att måla ramen (Vad det nu kan kosta i Stockholm, nån som har förslag på firmor?), vad sägs om att polera allt istället?
Tid har jag gott om.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

ollaolle skrev:Tycker att din bromsarm har en annan vinkel än min,är typ rakare... :?
Visst har den?
Har sett att vissa har som din, en vinkel, vilket verkar praktiskt..
Vad kan det bero på???
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

GhR08 skrev:Har inte haft tid att kolla bromsstaget/bromspedalen än.
Däremot hade jag tänkt justera växlarna igår och skulle köra en sväng...
MEN NEJ!
För nu har jag ingen komp, alls!
Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimmligt?
Får se ikväll...

En fråga som inte har nått med detta att göra.
Om man inte har råd att måla ramen (Vad det nu kan kosta i Stockholm, nån som har förslag på firmor?), vad sägs om att polera allt istället?
Tid har jag gott om.
Jaha. Klok blir man då inte.
Skulle kolla idag varför jag inte hade nån komp i helgen.
Tro inte fan att den funkade felfritt...
Vad kan det bero på att den ibland startar felfritt och ibland inte har nån komp alls??
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av ollaolle »

Du kan inte ha komp bara ibland....antingen har du eller så har du inte. Du kan däremot ha dålig komp och då blir
det svårstartat.. Vet inte om du har bytt kolv och honat loppet på cyllen och behöver lite inkörning innan allt
tätar ordentligt? Hur är gnistan på stiftet? Kämpa på :mrgreen:
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

ollaolle skrev:Du kan inte ha komp bara ibland....antingen har du eller så har du inte. Du kan däremot ha dålig komp och då blir
det svårstartat.. Vet inte om du har bytt kolv och honat loppet på cyllen och behöver lite inkörning innan allt
tätar ordentligt? Hur är gnistan på stiftet? Kämpa på :mrgreen:
Det känns som allt eller inget, men fine, då hade jag väääldigt dålig komp i helgen och mycket bättre idag.
Gnistan är bra och ingen ny kolv eller så, bara rengjort och ihopsatt igen. (Bara kickfjädern som hade gått av.)
Den startar normalt sett på 1-3 kickar. Förutom när kompen försvinner och inget händer...

Jag blir inte klok!
Ska försöka få mer tid över i helgen så jag kan kolla toppen och cylindern lite närmre, kanske läcker någonstans...
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av ollaolle »

Sachs är ju kända för att slira på lamellerna när man kickar,det är inte detta som du uppfattar som dålig komp? :shock:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av Frolzon »

GhR08 skrev:Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimligt?
Ja, en ring kan ju fastna i spåret av någon anledning... :roll:
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.

Inlägg av GhR08 »

ollaolle skrev:Sachs är ju kända för att slira på lamellerna när man kickar,det är inte detta som du uppfattar som dålig komp? :shock:
Nej, för när jag snurrar runt fläkten för hand var det inget motstånd alls..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Skriv svar