Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Tänkte dela med mig lite av mina bilder på min första moped!
En Creasent Compact 1252 troligtvis från 1977. Detta är som sagt min första moped (En vit lögn, skaffade en röd Ciao 1 månad innan, men den fick jag som en gåva från en vän.).
Först hade jag ingen tanke på att renovera den alls.
Men!
Sen gick kickfjädern av och en klyvning blev inplanerad till hösten.
Det första jag fick göra va att bygga en arbetsbänk i garaget. Nu är vintern här och motorn är färdig, frågan är, ska man fortsätta?
Vad är i så fall nästa steg, riva hela och måla ramen och polera kromet, eller bara låta den va och ha den som bruksmoppe?
En Creasent Compact 1252 troligtvis från 1977. Detta är som sagt min första moped (En vit lögn, skaffade en röd Ciao 1 månad innan, men den fick jag som en gåva från en vän.).
Först hade jag ingen tanke på att renovera den alls.
Men!
Sen gick kickfjädern av och en klyvning blev inplanerad till hösten.
Det första jag fick göra va att bygga en arbetsbänk i garaget. Nu är vintern här och motorn är färdig, frågan är, ska man fortsätta?
Vad är i så fall nästa steg, riva hela och måla ramen och polera kromet, eller bara låta den va och ha den som bruksmoppe?
Senast redigerad av GhR08 den 13 jan 2015, 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252
Måste justera växlarna då 2an hoppar ur titt som tätt. Har på grund av rådande väderlek inte kunnat justera förgasaren än dock.
Men den kommer upp i 40 utan problem och borde efter en mindre justering komma upp i ca 50km/h.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252
Sen har jag en fråga!
Hur ska det se ut och hur justerar jag detta?
Som ni ser ligger bromsstaget mot svingen, så oavsett om jag målar om den eller ej kommer den ligga emot.Hur ska det se ut och hur justerar jag detta?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
- Ort: Veddige
Re: Compact 1252
Avgasfästen har troligen fått sig en kyss en gång i tiden och blivit böjt uppåt.
Värm och rikta innan lack. Provmontera innan så du vet att det passar. I värsta fall får du kapa och svetsa. Lycka till!
Värm och rikta innan lack. Provmontera innan så du vet att det passar. I värsta fall får du kapa och svetsa. Lycka till!
Re: Compact 1252
Hej.
En vanligare orsak till att staget ligger på avgasfästet är den att kilen ( stiftet, pinnen ) och hylsan ( själva fotbromspedalens lagring ) i fotbryggan till fotbromsen blivit sliten ( eller gått av ) efter alla år, bromspedalen petar "uppåt" och bromsstaget faller då ner på fäststaget till avgasröret, detta syns tydligt på bilden att så är fallet
S
En vanligare orsak till att staget ligger på avgasfästet är den att kilen ( stiftet, pinnen ) och hylsan ( själva fotbromspedalens lagring ) i fotbryggan till fotbromsen blivit sliten ( eller gått av ) efter alla år, bromspedalen petar "uppåt" och bromsstaget faller då ner på fäststaget till avgasröret, detta syns tydligt på bilden att så är fallet
S
Senast redigerad av Falkfish den 13 jan 2015, 23:17, redigerad totalt 3 gång.
Re: Compact 1252
Kil, hylsa?
Var får man tag i dessa?
Får väl helt enkelt riva av motorn igen och kolla.
Tack för tipsen!
Var får man tag i dessa?
Får väl helt enkelt riva av motorn igen och kolla.
Tack för tipsen!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Tycker att din bromsarm har en annan vinkel än min,är typ rakare...
- Bilagor
-
- broms.jpg (242.72 KiB) Visad 6652 gånger
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Har inte haft tid att kolla bromsstaget/bromspedalen än.
Däremot hade jag tänkt justera växlarna igår och skulle köra en sväng...
MEN NEJ!
För nu har jag ingen komp, alls!
Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimmligt?
Får se ikväll...
En fråga som inte har nått med detta att göra.
Om man inte har råd att måla ramen (Vad det nu kan kosta i Stockholm, nån som har förslag på firmor?), vad sägs om att polera allt istället?
Tid har jag gott om.
Däremot hade jag tänkt justera växlarna igår och skulle köra en sväng...
MEN NEJ!
För nu har jag ingen komp, alls!
Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimmligt?
Får se ikväll...
En fråga som inte har nått med detta att göra.
Om man inte har råd att måla ramen (Vad det nu kan kosta i Stockholm, nån som har förslag på firmor?), vad sägs om att polera allt istället?
Tid har jag gott om.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Visst har den?ollaolle skrev:Tycker att din bromsarm har en annan vinkel än min,är typ rakare...
Har sett att vissa har som din, en vinkel, vilket verkar praktiskt..
Vad kan det bero på???
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Jaha. Klok blir man då inte.GhR08 skrev:Har inte haft tid att kolla bromsstaget/bromspedalen än.
Däremot hade jag tänkt justera växlarna igår och skulle köra en sväng...
MEN NEJ!
För nu har jag ingen komp, alls!
Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimmligt?
Får se ikväll...
En fråga som inte har nått med detta att göra.
Om man inte har råd att måla ramen (Vad det nu kan kosta i Stockholm, nån som har förslag på firmor?), vad sägs om att polera allt istället?
Tid har jag gott om.
Skulle kolla idag varför jag inte hade nån komp i helgen.
Tro inte fan att den funkade felfritt...
Vad kan det bero på att den ibland startar felfritt och ibland inte har nån komp alls??
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Du kan inte ha komp bara ibland....antingen har du eller så har du inte. Du kan däremot ha dålig komp och då blir
det svårstartat.. Vet inte om du har bytt kolv och honat loppet på cyllen och behöver lite inkörning innan allt
tätar ordentligt? Hur är gnistan på stiftet? Kämpa på
det svårstartat.. Vet inte om du har bytt kolv och honat loppet på cyllen och behöver lite inkörning innan allt
tätar ordentligt? Hur är gnistan på stiftet? Kämpa på
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Det känns som allt eller inget, men fine, då hade jag väääldigt dålig komp i helgen och mycket bättre idag.ollaolle skrev:Du kan inte ha komp bara ibland....antingen har du eller så har du inte. Du kan däremot ha dålig komp och då blir
det svårstartat.. Vet inte om du har bytt kolv och honat loppet på cyllen och behöver lite inkörning innan allt
tätar ordentligt? Hur är gnistan på stiftet? Kämpa på
Gnistan är bra och ingen ny kolv eller så, bara rengjort och ihopsatt igen. (Bara kickfjädern som hade gått av.)
Den startar normalt sett på 1-3 kickar. Förutom när kompen försvinner och inget händer...
Jag blir inte klok!
Ska försöka få mer tid över i helgen så jag kan kolla toppen och cylindern lite närmre, kanske läcker någonstans...
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Sachs är ju kända för att slira på lamellerna när man kickar,det är inte detta som du uppfattar som dålig komp?
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Ja, en ring kan ju fastna i spåret av någon anledning...GhR08 skrev:Tror att det kanske kan vara kolvringarna som spökar, låter rimligt?
Re: Compact 1252, bilder, funderingar och frågor.
Nej, för när jag snurrar runt fläkten för hand var det inget motstånd alls..ollaolle skrev:Sachs är ju kända för att slira på lamellerna när man kickar,det är inte detta som du uppfattar som dålig komp?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!