Men se'n köpte jag en moped! Ni på det här forumet vet ju allt om charmen med åttitals- och äldre mopeder, en slags oförstörbarhet som inte längre existerar. Jag växte upp på sjutti- och åttitalet och tillhör väl inte riktigt generationen som betalar 69' för en Dakota, utan lite senare - en Nevada fick jag när jag var 13, den finns kvar än idag, i nånslags skick i en lada i Norrbotten.
Nog snackat.

Den här Puch Maxin köpte jag av en yngling i Vallentuna om jag inte minns fel, han skulle "laga" den men kom fram till att ett nytt bakhjul behövdes vilket han inte ville kosta på. Dessutom gick den inte. Jag vet inte riktigt vad det är för årsmodell men gissar på 1970 cirka, att döma av fram- och bakljusets utformning. Det satt en "femhalva" på och en 15mm dellorto flatslide, och att döma av bromsarnas och bakhjulets skick så var det någon som åkt hårt och fort med denna lilamålade best.
Jag rensade ur förgasaren och hittade bl.a. en tråd från en stålborste inne i venturiröret, när jag tagit bort den så gick det faktiskt att köra, om än dåligt, så jag beställde nya tänddelar och sedan kördes mopeden en säsong till och från dagis, till svampskogen m.m. Huvudmunstycket var alldeles för stort men jag blandade en cocktail på ca hälften E85, hälften bensin och en dos tvåtaktsolja och då varvade den ut. För att inte åka onödigt fort så knackade jag till en insugspackning som ströp till 8mm insug.
Året efter började dottern cykla själv med stödhjul så då blev mopeden onödig och har stått bakom garaget och rostat vidare.
Fram till i år! I januari satt jag och slösurfade och såg att Thansen i Danmark sålde bakhjul till tramp-maxi till ett mycket humant pris, och då gjorde jag slag i saken och tog in Maxin från kylan och började på en renovering i snabb takt.

Att plocka ned går ju oftast fort, så även denna gång, efter sex timmar var den reducerad till detta:

Ramen står längs väggen, motorn utanför bild och resten i små plastlådor efter position på mopeden. Redan här kan ju skönjas att bakhjulet inte var så runt...