Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Tack. Men nu har jag ett problem med att den börjar gå lite taskigt efter några km. Den tappar orken och börjar böa vid delgas men kan orka hem på fullgas. Fortsätter man fisköra kan den stanna helt. Om den får vila en stund blir den relativt normal igen.
Gissar själv på skit i förgasaren eller dålig konding men har inte hunnit felsöka mer. Kondingen har inte gått många mil men däremot har tanklocket varit dåligt tillslutet under div slipning och sprejning så det kan nog vara lite mums där inne.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

kolla även så det inte är fullt i skit i filtret på soppakranen.

erlan
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Jo jag skall ta ur kranen och städa men synd och kasta bensinen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av erlan »

några glasflaskor att tappa upp bensinen i så har du löst det problemet.
har du spritflaskor behöver dom inte diskas före.

erlan
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Vill inte ha lortig bensin i min bensindunk. Jag har några spritflaskor men det är ju ett jäkla jobb att tömma dom... Kommer nog att ta ett tag detta. :)] :drunken: [hiccup] I-) #-O
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av umekille »

en såndär gammal plåttratt med en sil i botten och en dunk så kan du återanvända
bensinen sen.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Det var lite mums i flottörkoppen. Men tanken verkar inte gå att städa ur, utloppet sitter inte längst ned. Verkar som dellorton vill ha ordentligt bränsletryck för att funka bra, med bara en halvliter i tanken går den inte så bra...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av umekille »

Skölj tanken med bensin och låt det rinna i en hink...sen silar du och sköljer igen tills
den verkar ren...då är det bara fylla på och ut o köra(bränslefilter på slangen) :idea:
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Jag silade bensinen ur tanken i ett kaffefilter men det kom inte mycket grums. Tror att det löser sig bara när man kör och bensinen kluckar omkring. Tyvärr är det ju praktiskt svårt att skaka och vicka tanken på denna modell ;-) Får sätta ett litet filter på slangen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Micke S »

Ja ett filter på slangen är i princip ett måste om man vill vara säker på att slippa få skit från tanken i förknasaren.

Finns det plats är de här Biltemafiltren bra med rejäl filterarea så att flödet blir bra. Jag har kört den typen på i stort sett alla moppar och lätta MC.
Bilagor
52-295_l_1.jpg
52-295_l_1.jpg (6.82 KiB) Visad 4085 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Maxi c:a 1970 blev dräglig

Inlägg av Maximal »

Minns inte om jag hade det här problemet mer eller om jag fick bort det när jag städade förgasaren. Måste vara seniliteten som börjar komma. :oops:
Hursomhelst verkar det som den skall få ett nytt hem i Sala-Heby. Låg ute på blocket i en hel timme innan jag hade handpenning på banken slider_thankyou.gif
Men det var mycket nära att det inte blev någon försäljning, jag tvättade den och provade så den startade, vilket den givetvis gjorde omgående. Precis när jag bestämt mig kom frugan ut, provsatt lite och ifrågasatte försäljningen, och så blev det lite mer funderande. :cry:
Skriv svar